Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. június 28. 11:59 Világ

A német áruházláncok nem vesznek több ketreces baromfit, miközben a magyar tenyésztők többnyire így tartják az állatokat

A vártnál sokkal hamarabb nehéz helyzetbe hozhatja a magyar állattartókat az, amit már jó ideje tudni lehetett, de itthon nagyon kevesen reagáltak rá érdemben. Németországban a megváltozott vásárlói igényekhez alkalmazkodva három nagy áruházlánc, a két Aldi (Aldi Nord és Aldi Süd, nálunk utóbbinak vannak egységei), az Edeka és a többek között a Penny Market üzletek tulajdonosának számító Rewe csoport fokozatosan áttér az organikus, állatjóléti szempontból sokak által jobbnak tartott forrásból származó húsok forgalmazására.

A nagy német láncok már tavaly áprilisban létrehoztak egy négyfokozatú rendszert, és e szerint

  • 1-esnek nevezik azt a hústerméket, amelynél nem nézik különösebben az állattartás körülményeit, azon kívül, hogy a piaci előírásoknak megfelel,
  • 2-es csoportba sorolják azokat, ahol az átlagosnál nagyobb területen nevelik az állatokat,
  • 3-as csoportba tették azokat, ahol a 2-esnél is nagyobb tér, illetve garantáltan friss szabad levegő is jut az állatoknak
  • a 4-esbe pedig tipikusan a szabadon tartott, organikus tenyésztésű hústermékek tartoznak.

Az önkéntes besorolás a csirkére, a pulykára, a sertésre és a marhára egyaránt vonatkozik, de a mirelit termékek kivételnek számítanak.

Az Aldi most azt jelentette be, hogy 2025-től nem forgalmaz 1-es típusba sorolt húsokat, és 2030-ra kizárólag 4-es kategóriába sorolt termékek lehetnek a polcain. A Rewe a saját márkás baromfi termékeinél már most is minimum 2-es szintet követel meg, júliustól pedig a sertésre is kiterjeszti ezt. A Rewe és a Penny Market üzletek 2030-ra szintén átállnak, kizárólag 3-as és 4-es szintű húsokat fognak kínálni.

Az Edeka nem közölt még ilyen konkrét ütemtervet, de azt mondta, hogy szintén megszünteti az 1-es és a 2-es kategória forgalmazását.

Ahogy a német sajtó is írja, a besorolás természetesen az árszintre is igaz, vagyis elvileg a legolcsóbb húsok tűnnek el a boltokból. A cégek azonban azt mondják, hogy a magasabb minőség felé lépnek, és igaz, hogy a magasabb minőség többe kerül, de szerintük a vásárlók hajlandók megfizetni ezt a pluszt. Ugyanakkor az is várható, hogy ha a piacvezetők teljesen átállnak az új minőségre, és a tenyésztők is alkalmazkodnak, akkor a jelenleginél nagyobb lesz a kínálat organikus húsból, és a verseny némileg csökkentheti az árakat.

A magyar tenyésztők szempontjából nagy kérdés, hogy ha ez a beszerzési politika hozzánk is begyűrűzik, akkor milyen változásokat hoz a hazai vásárlói szokásokban, és hogyan alakul a piaci verseny. A magyar vásárlók sokkal árérzékenyebbek, de nagy kérdés, hogy emiatt elpártolnának-e a népszerűnek számító német diszkontláncoktól. A magyar beszállítóknak pedig fel van adva a lecke, hogy átállnak-e határidőre az organikus tartásra, és ha igen, akkor miből fedezik ennek a költségét, esetleg megpróbálják máshol értékesíteni az árujukat.

A vezető üzletláncokban a friss húsok szinte mindig helyi beszerzésből származnak, vagyis az ehhez hasonló németországi változások alapesetben nem érintik a magyar termelőket, hiszen azok jellemzően nem exportálnak. Változást, és fejlesztési kényszert csak az idézhet elő, ha a német láncok Magyarországra is kiterjesztik a beszerzési politikájukat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHolnaptól 80 forintos tojásokat tojnak boldogabb tyúkok, megveszed?A vásárlók és az állatvédők nyomásának engednek az élelmiszerláncok, amikor rákényszerítik a tojástermelőkre a ketreces tyúktartás eltörlését. A tojás ára ezzel a kétszeresére nőhet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Aldi baromfi hús németország organikus Penny Market Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2024. május 7. 05:38 Közélet, Világ

A románok fogyasztanak, a magyarok beruháznak, de ki lesz ettől gazdagabb hosszú távon?

Románia fogyasztásorientált gazdasági stratégiával hagyta le egy főre eső GDP-ben Magyarországot. A magyar gazdaságpolitika viszont még inkább a beruházásokra fókuszálna.

Torontáli Zoltán
2024. május 5. 05:32 Élet, Világ

Már egészen messziről is átjárnak a magyarok Szlovákiába élelmiszerért

Tényleg megéri 80-100 kilométerről rendszeresen kijárni cigiért, sörért, sajtért és sok minden másért? Egyre többen gondolják úgy, hogy igen.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Fontos

Váczi István
2024. május 7. 16:33 Élet

Elkezdődött a G7 új korszaka

Újult erővel, több és frissebb cikkel térünk vissza.

Torontáli Zoltán
2024. május 7. 14:03 Tech, Vállalat

Elmegy a piac a magyar e-kereskedők mellett

Vége annak az egyszerű korszaknak, amikor a Kínából nagyban megvett árut kettes szorzóval itthon simán el lehet adni.

Jandó Zoltán
2024. május 7. 11:08 Adat, Közélet

Magyar egészségügy 2024: inkasszó, eszközhiány, 100 milliárdos adósság

A magyar tulajdonban lévő egészségügyi beszállító cégek lehetnek a kórházi adósságállomány folyamatos növekedésének vesztesei. Több vállalat is elhagyhatja a piacot.