Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2021. június 1. 09:53 Vállalat

A járvány alatt is milliárdokat lehetett keresni a kormánypropagandával

Bár a koronavírus-járvány komolyan megviselte a reklámszektort is, az állami kommunikáció kizárólagos haszonélvezője, Balásy Gyula ezúttal is milliárdokat vett ki közpénzzel kitömött cégeiből. A vállaltan Fidesz-szimpatizáns vállalkozó cégcsoportjának két legfontosabb vállalata, a New Land Media és a Lounge Design a bevételeit még növelni is tudta, eredményességük pedig némileg ugyan csökkent, ám így is jelentős osztalékjövedelmet termeltek a tulajdonosuknak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAmióta kiposztolta, hogy Orbánra szavaz, 90 milliárdnyi megbízást kapott, most duplázhatA következő években is egyetlen médiaügynökségi csoportnál költhetik el az összes állami hirdetési pénzt, a tender alapján újabb 90 milliárd forintot.

Ötvenmilliárd Rogán Antalról

Balásy csoportja lassan három éve tulajdonképpen monopóliumként uralja az állami hirdetési piacot. A kormány által megalkotott jelenlegi rendszerben lényegében csak ezen keresztül lehet elkölteni az állami reklámpénzeket.

Korábban is írtunk róla, hogy valószínűleg még a NER-en belül is példa nélküli az, amilyen ütemben a New Land – Lounge Design kettős növekedni tudott az elmúlt években. Ehhez persze az is kellett, hogy a szintén kormányközeli konkurensek különböző okokból eltűnjenek a térképről. Néhány évvel ezelőtt Balásy ügynökségei még a Rogán Antal szomszédjaként emlegetett Csetényi Csaba, és a több miniszterrel is jó kapcsolatot ápoló Kuna Tibor cégeivel versenyeztek, mostanra azonban egyedül maradtak. Miután kiesett a pikszisből, Csetényi cégbirodalma kártyavárként omlott össze, Kuna pedig ennél is rosszabbul járt: vállalatai már más tulajdonában vannak, neki pedig áfacsalás miatt bíróság elé kellett állnia.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy ábrán a NER üzleti működéseEgy csoport, amelynek bevétele az állami megrendeléseknek köszönhetően hat év alatt hatezerszeresére nőtt, majd négy év alatt 3 százalékára csökkent.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKét éve csúcson volt, most teljessé vált a NER-csillag bukásaEladta a két éve még állami milliárdokkal kitömött ügynökségeit Kuna Tibor. A vállalkozó két miniszterrel is jóban volt, most nyomoznak ellene.

Az állami hirdetési piacon magára maradt Balásyt így elöntötték a megrendelések. A New Land – Lounge Design duó 2017 óta több tízmilliárdos nagyságrendű megállapodást is kötött az erre hivatott állami szervezettel. A legutóbbi szerződés szerint a különböző állami intézmények 2019 és legkésőbb 2022 között 150 milliárd forintot költhetnek el rajtuk keresztül hirdetésekre.

A legnagyobb megrendelőjük Rogán Antal minisztériuma, amely már több mint két tucat megbízást adott, hogy a kormány fontosabb üzeneteit eljuttassák a választókhoz, többek között a jól ismert kék hátterű plakátokon. Csak 2020-ban a pandémia idején 33 milliárd forint értékben szerződtek Balásy cégeivel ilyen kampányokra, amit az idén eddig további 19 milliárd forint megbízás követett.

A piacon is elindultak

A két cég, amely 2013-ban még alig több mint 200 milliós árbevételt ért el, hat évvel később már közel 80 milliárdos forgalommal büszkélkedhetett, tavaly pedig a járvány ellenére is sikerült még rápakolni jó egymilliárd forintot.

A bevételből elég sok a nyereség soron is rendre megmaradt, és ez még úgy is igaz, hogy ezúttal a New Land 2019-esnél alacsonyabb profitja miatt csökkent a csoport jövedelmezősége. A két cég együttesen azonban még így is több mint 4,5 milliárdnyi adózott eredményt hozott össze, és közel ennyit Balásy ki is vett osztalékként.*A New Landben a nyereség nagyjából harmadát bent hagyta, a Lounge Designt azonban lényegében teljesen kipucolta: ez a vállalat még a korábbi években felhalmozott nyereség nagy részét is kifizette osztalékként.

Az állami tízmilliárdok által megteremtett bázisról kiindulva az elmúlt években már a versenyszférában is elkezdett terjeszkedni Balásy Gyula cégbirodalma. A piacon évek óta beszélnek arról, hogy több kifejezetten nagy hirdetőt is sikerült magához csábítania. A vállalkozó által 2018-ban megszerzett ilyen ügyfelek kiszolgálásra koncentráló

Media Dynamics Kft. például 2020-ban már közel 9,4 milliárdos árbevételt ért el úgy, hogy Balásy érkezése előtt 2017-ben a 90 millió forint sem volt a forgalma.

A cég tavaly 440 millió forint adózott profitot is termelt, ám ezt Balásy nem vette fel osztalékként.

Volt azonban több más cég, ahonnan felvette. A Lounge Communication Kft. – amely csak 50 százalékban van a tulajdonában – közel 115 millió forintot hozott neki. Az igazán nagy sikersztori azonban egész biztosan a Dashboard Solutions Kft-é. A hivatalosan vezetési tanácsadással foglalkozó társaságot, amelynek 75 százalékát tartja a kezében Balásy Gyula, alig egy héttel a tavaly márciusi első lezárások bejelentése után alapították, de 180 millió forintnyi bevételéből így is 112 milliós nyereséget termelt, amit a tulajdonosok meg is kaptak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Balásy Gyula koronavírus Lounge Design New Land Media Rogán Antal Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.