Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. december 17. 06:56 Közélet

Amióta kiposztolta, hogy Orbánra szavaz, 90 milliárdnyi megbízást kapott, most duplázhat

A következő években is egyetlen médiaügynökségi csoportnál költhetik el az összes állami hirdetési pénzt. Miután az eredetileg három évre szánt 90 milliárd forintnyi kommunikációs keretet feleennyi idő alatt szinte teljes egészében felélték az állami szervezetek, még ősszel új tendert írtak ki, amin a napokban hirdettek eredményt. Bár három jelentkező is volt, és az ilyen típusú pályáztatásnak elvileg pont az a lényege, hogy ilyenkor több céget is kiválasztanak, végül nem ez történt. A feladattal megbízott Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) egyetlen győztest hirdetett, azt a csoportot, amelyen már eddig is tízmilliárdok folytak így keresztül.

Csak egy maradhat

Az NKOH működéséről már sokszor írtunk. Ez az a hivatal, amit azért álmodtak meg, hogy elvileg a költségek csökkentése érdekében összefogja a teljes állami szektor kommunikációs tevékenységét. Ha egy minisztérium, egy állami cég vagy bármilyen egyéb szervezet hirdetni akar, kampányt tervez, vagy bármilyen más ügynökségi munkát igényel, akkor ezt az NKOH-n keresztül rendelheti meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokba kerül a propaganda, egy év alatt 65 milliárd ment el állami kommunikációraAz volt a terv, hogy egy év alatt 25 milliárdot költ el az állam kommunikációra, de csak a Soros-palkátokra ennek majdnem a másfélszerese ment el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a kommunikáción spórol a kormány: másfél év alatt 70 milliárdot égettek elHárom évre lett volna 75 milliárd, így most erősen vissza kellene fogni a költést, ehelyett már meg is hirdették az új közbeszerzést.

A kommunikációs hivatal elvileg mindezt úgy intézi, hogy kiír egy hatalmas, több éves és sok tízmilliárdos tendert, amin kiválaszt néhány ügynökséget, velük köt egy keretmegállapodást, és ezt követően – amíg az előre rögzített keretösszeg el nem fogy – a konkrét megbízásokért már csak ezek a cégek versenyeznek. Az első ilyen nagy szerződést még 2015-ben írták alá. Akkor három cég került be az egyéves 25 milliárdos buliba, amelyek közül még csak kettő volt kormányközeli, rajtuk kívül egy nemzetközi csoport magyar érdekeltsége, a Mindshare is szerepet kapott. Egy évvel később azonban utóbbi már kiesett, és helyére a nem túl nagy szakmai múlttal rendelkező, de nyíltan Fidesz-szimpatizáns (választási preferenciáit Facebook-posztban is megosztó) Balásy Gyula ügynökségei érkeztek.

 

Ebben a körben – amikor már csak három Fidesz-közei vállalkozónak jutott megbízás – az eredetileg sokat hangsúlyozott spórolási szándék teljesen eltűnt. A keretmegállapodáson csavartak egyet azzal, hogy a 25 milliárdos keretet kétszer feltölthetővé tették, azaz valójában 75 milliárdos és elvben hároméves megállapodást kötöttek az ekkor még három kiszemelt ügynökséggel.

A 75 milliárd azonban sokkal hamarabb, alig másfél év alatt elfogyott, így jöhetett a harmadik gigatender.

Itt első körben ugyanazok nyertek, mint korábban, ám néhány nappal a szerződés aláírását követően a háromból két céget – amelyek tulajdonosairól ekkor már régóta pletykálták, hogy elvesztették a bizalmat – kivágtak a megállapodásból. Balásy Gyula ügynökségei maguk maradtak, nekik jutott az ekkor már 90 (háromszor 30) milliárd forintos keretösszeg. Amit ismét csak másfél év alatt feléltek.

Verseny, az minek?

Így jutottunk el 2019 őszéhez, amikor az NKOH meghirdette immár negyedik tenderét. Bár a kiírásban – ahogy korábban is – 1 forintos összeg szerepel, a szövegből kiderül, hogy az előző megállapodáshoz hasonlóan ezúttal is háromszor 30 milliárd forint sorsa a tét. Ehhez képest a piaci szereplők egy része nem is tudott magáról a tenderről, ami arra utal, hogy

a többség úgy látja, elindulni sem nagyon van értelme egy ilyen közbeszerzésen, mert előre borítékolható a győztes.

Ezt pedig ezúttal az eredmény is megerősítette. Bár a kiírásban is voltak olyan részek, amelyek beszűkítették, hogy ki indulhat – például elég sok kormányzati kommunikációs referenciát vártak el az elmúlt három évből, ilyet pedig pont az NKOH rendszere miatt nem tudnak sokan felmutatni –, mégis akadt három jelentkező. Balásy Gyula ügynökségei mellett ismét megpróbálkozott az első két keretszerződésben még benne lévő, de azóta a pikszisből kieső Csetényi Csaba-féle csoport, illetve egy a szakmán kívül talán kevésbé ismert cég, a Roxer Kft.

Utóbbi egy testvérpár, Rókusfalvy Gábor és Rókusfalvy Pál többségi tulajdonában áll, és van közös érdekeltsége a szintén Fidesz-közelinek tartott Valton-Sec biztonsági céggel. A Roxer azonban nem új vállalkozás, elég régóta ténykedik a szakmában, még ha ágazati körökben nem is ügynökségként, hanem inkább rendezvényszervezőként tartják nyilván. Utóbbi abból a szempontból logikus is, hogy Rókosfalvyék a vendéglátásban is érdekeltek, és borászatuk is van, amihez üzletileg elég jól illik a rendezvényszervezés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMonopolizálódott az állami kommunikáció, 75 milliárd mehet egy emberhezA három kormányközeli ügynökségből egy maradt. Egyszereplős "piac" jött létre, ahol úgy áraz az egyetlen talpon maradt cég, ahogy csak akar.

Az állami ügynökségi munka talán kevésbé, de ezzel a problémával nem is kell foglalkozniuk, ugyanis az NKOH velük nem szerződik. A hivatal – nem különösebben meglepő, de nem is éppen racionális módon – ugyanis ahelyett, hogy leszerződött volna valamennyi érvényes ajánlatot benyújtó céggel, megteremtve ezzel legalább a verseny látszatát, ismét kizárólag a Balásy-féle csoportot hozta ki győztesnek.

Ezzel pedig újabb másfél-két évre monopolizálta az állami hirdetési piacot,

egészen pontosan annyi időre, amíg kitart a 90 milliárd forint*Az ajánlati árak alapján kétségtelenül úgy tűnik, hogy Balásyék adták a legjobb ajánlatot, de ettől elvileg még lett volna lehetőség mással is szerződni. A most megadott értékek ugyanis csak elvi árak, az egyes megbízásoknál mindig külön ajánlatot nyújtanak be a keretszerződésbe bevont cégek.. Az összeg nagyságrendjét érzékelteti, hogy jelenleg valamivel 70 milliárd felett van a kórházak lejárt adósságállománya, amely miatt – sürgős konszolidáció hiányában – a beszállítókat tömörítő Orvostechnikai Szövetség szerint műtétek maradhatnak el.

Százötvenszeres bevétel

Ha a keret ugyanaddig húzza, mint legutóbb, akkor Balásyéknál csak az állam 180 milliárd forintot költ el mindössze három esztendő alatt. Két olyan cégről van szó (a New Land Media és a Lounge Design), amelyek együttes bevétele 2015-ben még a 400 millió forintot sem érte el. Most csak az államtól ennek százötvenszeresét kapják évente, és ágazati szereplők szerint ezt az előnyt kihasználva már a piacon is próbálnak ügyfeleket szerezni. Utóbbi sokáig pont azért nem volt egyszerű, mert a korábbi kapacitásokkal az állami megbízásokat sem tudták könnyen kiszolgálni, mostanra azonban kialakult egy olyan rendszer (részben alvállalkozókból), ami lehetővé teheti a további terjeszkedést.

 

A mostani ajánlat szerint a New Land-Lounge Design kettős elvileg ugyanazokkal az alvállalkozókkal dolgozik majd együtt, akik eddig is segítették a munkáját. A megadott alvállalkozók között ott van a szintén Fidesz-közeli Századvég, illetve gyakori partnere, a Kód Piac-, Vélemény- és Médiakutató, valamint a p2m Consulting Kft. is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA cégcsoport, amely akkorát nőtt, hogy Mészáros Lőrinc is sírva könyöröghet a receptértAmi ugyanúgy kezdődik, mint az ő cégeinél: végy egy csomó közpénzt! Balásy Gyula ügynökségei 2017 eleje óta 100 milliárd forint állami megbízást kaptak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy pillanat alatt csatornáztak át tízmilliárdokat az új kormánykedvenchezNéhány éven belül másodszor szabja át teljesen az állam az ügynökségi piacot, amit egyetlen, a kormányzat által tolt szereplő tarolhat le.

Közélet állami hirdetések Balásy Gyula Lounge Design New Land Media NKOH Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2020. február 20. 14:05 Közélet

Egy Puskás stadionnyi pénzt költhet propagandára az állam

Bár a kommunikáción korábban sem spórolt a kormányzat, most az eddigiekhez képest is egészen elképesztő összegben kötött szerződést a Nemzeti Kommunikációs Hivatal.

Hajdu Miklós
2020. február 19. 15:25 Közélet

Hiába szorult vissza a hétköznapi korrupció, mégsem lett tisztességesebb az ország

Magyarországon ma már nem a feketemunka, a számla nélküli vásárlások vagy a forgalmiba dugott ötezresek miatt tartják nagy problémának a korrupciót, hanem azért, mert maga az állam van nyakig benne a csalásokban.

Bucsky Péter
2020. február 18. 06:55 Közélet

Találtunk egy titkos fideszes kádertemetőt

Valószínűleg senkinek nem tűnne fel, ha egyik napról a másikra megszüntetnék a megyei önkormányzatokat. Kivéve a képviselőket és bürokratákat, akik onnan kapják a fizetésüket.

Fontos

Hajdu Miklós
2020. február 26. 11:46 Pénz

Gyorsan nőnek a magyar keresetek, és velük együtt a kételyek is

Tavaly is mutatós béremelkedés történt az országban, azonban nem osztozik minden dolgozó egyenlő részben az örömből.

Torontáli Zoltán
2020. február 25. 06:54 Élet, Vállalat

Nálunk is lehetne visszaváltható üvegben a tej, mint Ausztriában, csak akarni kellene

A sör, a bor és a szörp példája mind azt mutatja, hogy sem technológiai, sem logisztikai akadálya nincs Magyarországon annak, hogy a tej is visszaváltható üvegekben kerüljön a boltokba. Miért van akkor mégis kartondobozban és PET palackban?

Fabók Bálint
2020. február 24. 06:50 Vállalat

Nincs csücsülés 250 ezerért a kasszában, csak állandó loholás – mennyire facsarja ki dolgozóit az Aldi és a Lidl?

Van, akit lelkileg, de van, akit fizikailag terhel meg a diszkontos munka. Az olcsó termékekért és a magas fizetésekért súlyos árat fizetnek a dolgozók.