Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. június 1. 07:35 Közélet, Vállalat

A cégcsoport, amely akkorát nőtt, hogy Mészáros Lőrinc is sírva könyöröghet a receptért

Már tavaly is azt írtuk, hogy „még a Nemzeti Együttműködés Rendszerében is ritka az a hihetetlen ütemű növekedés, amit Balásy Gyula reklámügynökségei produkáltak az elmúlt években”, a csoport 2018-as teljesítménye után azonban már valószínűleg helytállóbb a példa nélküli jelző. A mások mellett a Soros György nevével fémjelzett plakátkampányokat is megvalósító New Land és a Lounge Design hat évvel ezelőtt együttesen mindössze 208 millió forintos árbevételt ért el, tavaly viszont már ennél majdnem háromszázszor nagyobb, 60 milliárdos forgalmat hozott össze. Ilyen növekedést még a kormányközeli vállalkozók között etalonnak számító Mészáros Lőrinc talán legjobban futó – és az ügynökségekhez hasonlóan állami megbízásokkal kitömött – építőipari cégei sem tudtak ugyanebben az időszakban.

 

Mindezt ráadásul kiugróan hatékony működéssel tették, hiszen a bevétel elég jelentős része megmaradt nyereségnek. A két cég együttesen 10,8 milliárd forintos adózott eredményt ért el, amiből a vállaltan Fidesz-szimpatizáns tulajdonos 6,3 milliárdot fel is vett a osztalékként.

 

Balásy Gyula cégeinek felívelése annak köszönhető, hogy mostanra lényegében a semmiből az állami kommunikációs tevékenység kizárólagos haszonélvezőjévé váltak. A kormány még 2015-ben határozta el, hogy – a hivatalos indoklás szerint spórolási céllal – központosítja az állami hirdetési költéseket. Ennek érdekében életre hívták a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt (NKOH), amely azóta is felügyeli a tevékenységet. A hivatal bizonyos időközönként kiír egy hatalmas, több tízmilliárd forintos keretösszegű tendert, ezen kiválaszt néhány céget, és a későbbiekben egészen a keret kimerüléséig ezek a vállalatok versenyezhetnek az egyes konkrét megbízásokért.

Az első ilyen 25 milliárdos keretből két kormányközeli mellett még egy nemzetközi ügynökség, a Mindshare is részesedhetett. A második nagy tenderen azonban a Mindshare már nem jutott be a három kiválasztott közé, a helyükre Balásy Gyula csoportja került. A Lounge – New Land kettős ekkor kezdett el szárnyalni. Bár elvileg ezt a második tendert is 25 milliárd forintra írták ki, a szerződésben azonban elrejtették, hogy a keretet kétszer fel lehet tölteni. Így alig több mint másfél év alatt 75 milliárdot költött el az állam kommunikációra kormányközeli ügynökségeknél.

Ennek a pénznek pedig – ahogy a másik két ügynökség tulajdonosai szép lassan kiestek a pikszisből – egyre nagyobb része jutott Balásyéknak. A keret kimerülése előtti hónapokban a megrendelések 80 százalékát már ők kapták, az új, tavaly nyáron kötött – immár 90 milliárdos – megállapodásban pedig ez az arány 100 százalék lett. A tenderen ugyan eredetileg ugyanazt a három ügynökségcsoportot hozták ki győztesnek, mint az ezt megelőző alkalommal, utólag azonban Balásy cégein kívül mindenkit kizártak.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy pillanat alatt csatornáztak át tízmilliárdokat az új kormánykedvenchezNéhány éven belül másodszor szabja át teljesen az állam az ügynökségi piacot, amit egyetlen, a kormányzat által tolt szereplő tarolhat le.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMonopolizálódott az állami kommunikáció, 75 milliárd mehet egy emberhezA három kormányközeli ügynökségből egy maradt. Egyszereplős "piac" jött létre, ahol úgy áraz az egyetlen talpon maradt cég, ahogy csak akar.

 

Így azóta valamennyi állami megrendelés hozzájuk került, ami – már csak az EP-választási kampányban felpörgő kormányzati kommunikáció miatt is – elég komoly mennyiséget jelentett. A Balásy-ügynökségekkel a keretszerződés tavaly nyári aláírásától április végéig közel 100 megállapodást kötöttek különböző állami vállalatok és intézmények, több mint 58 milliárd forint értékben. Csak a Rogán Antal vezette propagandaminisztérium 35 milliárd forintot költött el náluk, szinte teljes egészében sorosozós, brüsszelezős kampányokra.

 

A 90 milliárdos keret és a kormányzat egyre csak növekvő kommunikációs költései azt is előrevetítik, hogy a két ügynökségnek a következő években sem apadnak el a megrendelései. Sőt, vélhetően tovább nőnek majd, a piacot jól ismerő forrásaink szerint ugyanis miután a teljes állami kommunikációt megszerezték, az elmúlt hónapokban a piaci szereplőkre is rárepültek. Eddig nagyobb médiavisszhangot csak az elég rosszul fogadott Telekom-reklámjuk kapott, de úgy tudjuk, hogy több más, viszonylag nagy céggel is megállapodtak, és nem egy esetben az adott vállalatok kizárólagos ügynöksége lettek.

Kifejezetten érdekes, hogy a hihetetlen ütemű bővülést úgy érték el a Balásy-ügynökségek, hogy az alkalmazottak létszámát korántsem növelték olyan ütemben, mint ahogy a bevételek emelkedtek. A Bisnode adatai alapján

a két cégnél tavaly összesen nagyjából tízszer annyian dolgoztak, mint 2014-ben, miközben a bevétel ebben a négy évben a 154-szeresére növekedett.

Azóta kissé tovább emelkedett a létszám, de az a gyakorlat nem változott, hogy a cég munkáinak elég jelentős részét kiszervezi más ügynökségeknek. Tavaly a Lounge például 3,1 milliárd forintot költött igénybe vett szolgáltatásokra, ami a bevételének nagyjából 40, ráfordításainak pedig közel 60 százaléka. Ez elég jelentős részben továbbpasszolt megbízás lehetett. Hasonlóak voltak az arányok a New Landnél is: ott több mint 28 milliárd ment el igénybe vett szolgáltatásokra az 52 milliárdos árbevételből.

Közélet Vállalat Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Váczi István
2019. június 23. 16:46 Közélet

Egy lesorosozott civilszervezet ellenőrzi Mészáros Lőrinc közpénzes munkáját

Egy uniós program keretében, a kormány áldásával az általa évek óta támadott Transparency International ellenőriz egy projektet, ahol Mészáros egyik cége dolgozik.

Avatar
2019. június 23. 07:48 Közélet, Tech

Zuckerberg király saját dénárt akar verni, és ennek sokan nem örülnek

A pénzügyi adatainkat összefésülik a médiafogyasztási szokásainkkal, az okoseszközök és szenzorok által biztosított adatokkal, és az egészet egybecsomagolva eladhatják bárkinek.

Hajdu Miklós
2019. június 22. 17:12 Közélet

A kiszolgáltatottság és a kuncsorgás szinte természetes eleme lett a művészet finanszírozásának

A művészet területén nem csak az alkotók megélhetési lehetőségei rendhagyók, hanem a velük foglalkozó szakma finanszírozása is.

Fontos

Kasnyik Márton Hajdu Miklós
2019. június 21. 06:43 Adat

Kettészakadt a budapesti panelmezőny, már nem a Pók utca a legdrágább lakótelep

Új adatbázist építettünk, hogy eldöntsük az örök kérdést: melyik a legdrágább és melyik a legolcsóbb panel lakótelep? Az utóbbi évek eszeveszett áremelkedése nem ugyanúgy érintette a paneleket.

Jandó Zoltán
2019. június 20. 06:50 Közélet

Kiszámoltuk, hány milliárdot vitt haza Heinrich Pecina a NER-média körüli ügyletekből

A médiában több üzletet is kötött Mészáros Lőrinccel a Népszabadságot bezáró Heinrich Pecina, aki számításaink szerint igencsak vaskos haszonnal szállt ki ezekből a bizniszekből.

Jandó Zoltán
2019. június 17. 06:50 Vállalat

Szinte munkások nélkül kaszálnak tízmilliárdokat a kormány kedvenc építői

Összeszedtünk néhány adatot, amelyek elég jól megmutatják, hogy lényegében „üzletszerzési jutalékot” szednek az állami tendereken rendszeresen arató cégek.