Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. június 11. 15:09 Közélet

Újabb 75 milliárdot költhetnek el a kormányközeli reklámügynökségeknél

A következő években is ugyanaz a három, kivétel nélkül kormányközeli üzleti kör húzhat hasznot az állami hirdetésekből, mint amelyik az elmúlt másfél évben is milliárdokat keresett ezen. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) még pénteken tette közzé az áprilisban kiírt közbeszerzésének eredményét.

Az összegzésből kiderül: az állami kommunikációs feladatok lebonyolítására létrehozott szervezet a jövőben is a tavaly még a NER-ben is szokatlan ütemű gazdagodást produkáló Balásy Gyula, a több miniszterrel is jó kapcsolatot ápoló Kuna Tibor és a sajtóban legtöbbször csak Rogán Antal szomszédjaként emlegetett Csetényi Csaba cégeivel szerződhet.

Az NKOH az a szervezet, amit elvileg az állami kommunikációs költségek lefaragására hozott létre a kormány még 2014-ben. A cél az volt, hogy a korábban évi 40 milliárdos ilyen jellegű kiadást 25 milliárdra csökkentsék. Ehhez képest csak az elmúlt másfél évben 70 milliárdot költöttek el az új rendszerben a hivatalon keresztül. A pénz pedig teljes egészében ahhoz a három üzleti körhöz vándorolt, amelyet előzetesen kiválasztottak.

 

A rendszer ugyanis úgy működik, hogy az NKOH kiír egy hatalmas, elvileg 25 milliárdos közbeszerzést, amin három vállalatot, vagy konzorciumot választanak ki. Ezekkel kötnek egy keretszerződést, és később az egyes konkrét, különböző állami szervezetek által adott feladatokra (mint mondjuk a vizes vb külföldi reklámkampányára) már csak ebben a körben hirdetnek versenyt. Amelyik cég a háromból a legjobb ajánlatot adja, az végezheti el a feladatot. Azt tehát előre lehet tudni, hogy a tízmilliárdokat melyik három vállalatcsoportnál költik el, a kérdés csak az, hogy ezek miként osztoznak az összegen.

A legutóbbi, 2016 decemberében kötött ilyen keretmegállapodás során a

  • a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. (mindkettő Balásy Gyula cége)
  • a Trinity International Communications Kft, a Young and Partners Kft és a Sprint Nyomdaipari Kft. (előbbi kettő Kuna Tibor cége)
  • illetve a Network 360 Kft. és az Affiliate Network Kft. (mind a kettő Csetényi Csaba tulajdona)

volt a három győztes konzorcium. A 25 milliárdból pedig úgy lett több mint 70, hogy a velük kötött szerződésbe belekerült egy kitétel, amely szerint az eredetileg meghirdetett keret kétszer feltölthető, a 12 hónapos időkorlát pedig szintén két ízben meghosszabbítható, összesen három évre.

A keretet fel is töltötték, de az elköltéséhez három évre nem volt szükség, hiszen mostanra lényegében elfogyott a pénz. Ezért írt ki tendert egy újabb keretszerződésre az NKOH.

Az, hogy a közbeszerzésen ugyanazok futottak be, akik korábban is, annyira talán nem meglepő, az azonban kissé furcsa, hogy más nem is próbálkozott. Bár a korábbi keretmegállapodás adhat némi szakmai előnyt a mostani nyerteseknek, egyrészt az ágazati pletykák szerint közülük sem mindenki birkózott meg könnyedén a kihívásokkal, másrészt egész biztosan van a piacon még olyan ügynökség, amely képes lenne a feladat ellátására.

A piaci szereplők visszafogottsága azért is nagyon furcsa, mert a kommunikációs hivatal tendere hatalmas biznisz. Az előző időszak NKOH-s sztárja, Balásy Gyula két ügynöksége például három év alatt megszázszorozta árbevételét az állami megrendeléseknek köszönhetően. A hatalmas növekedésnek köszönhetően a két cég tavaly már 1,3 milliárd forint osztalékot is fizetett egyetlen tulajdonosának.

 

Hogy ezúttal pontosan mennyit fognak elkölteni az állami szervezetek az NKOH-n keresztül a megállapodás keretében, azt egyelőre nem közölték, de szinte biztos, hogy most is 75 milliárd forint lesz a keretösszeg. A közbeszerzést ugyan 1 forintra írták ki, ez azonban már legutóbb is így történt, ráadásul a szövegben jelezték, hogy legalább 150 megbízásra lehet számítani, amelyek átlagos értéke meghaladhatja az 500 millió forintot. Utóbbi két szám szorzata pedig épp az ominózus 75 milliárd. Arról nem is beszélve, hogy a leírás szerint a szerződést az előzőhöz hasonlóan meg lehet majd hosszabbítani, méghozzá kétszer egy évvel.

Közélet Balásy Gyula Csetényi Csaba Kuna Tibor Nemzeti Kommunikációs Hivatal NKOH plakátkampány Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2019. szeptember 10. 13:13 Közélet

„A klímaváltozás első áldozata az igazság”

(A cikk az Alapblogon jelent meg eredetileg, a szerző a HOLD Alapkezelő elemzője. Reakció Tóth István György múlt héten megjelent cikkére, a benne foglaltak ebben az esetben is a szerző véleményét tükrözik.)

Bucsky Péter
2019. szeptember 10. 07:00 Közélet

Összeszedtük, miért bukott meg a Bubi

Nem csak arról van szó, hogy nehéz és bumfordi a bicikli. A Tarlós-féle városvezetés elmaradt biciklis fejlesztései is kellettek ahhoz, hogy ekkora pénznyelő legyen a budapesti közbringa.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 5. 16:29 Közélet

Közelednek a választások, gyorsan megtolták még 3,5 milliárddal a propagandát

Újabb 3,5 milliárd forintot költ el Rogán Antal minisztériuma arra, hogy tájékoztassa a magyar állampolgárokat és a nemzetközi közvéleményt a kormány döntéseiről.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. szeptember 14. 08:08 Vállalat

Az állam és a mobilhasználók is milliárdokat bukhatnak a tegnapi döntés miatt

Mindenki arra számított, hogy a Digi frekvenciát szerez magának és szétrobbantja a magyar mobilpiacot, erre egyszerűen kivágták őket a frekvenciatenderről.

Kasnyik Márton
2019. szeptember 13. 15:11 Pénz

Ha a béremelkedést akarják eltüntetni, jöhet a 444 forintos euró

Ha a jegybank célja a gyenge forinttal a versenyképesség javítása, akkor nem kell megállniuk 333 forintnál.

Stubnya Bence
2019. szeptember 12. 06:51 Élet, Világ

Alig használják több ezer tudós klímaváltozás elleni kedvenc fegyverét

A világ károsanyag-kibocsátásának 15 százalékát adóztatják jelenleg, és csak az országok töredékében olyan mértékben, amivel el lehetne érni a párizsi klímacélokat. A közgazdászok imádják a szén-dioxid-adót, a világ nem annyira. De miért?