Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. június 11. 15:09 Közélet

Újabb 75 milliárdot költhetnek el a kormányközeli reklámügynökségeknél

A következő években is ugyanaz a három, kivétel nélkül kormányközeli üzleti kör húzhat hasznot az állami hirdetésekből, mint amelyik az elmúlt másfél évben is milliárdokat keresett ezen. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) még pénteken tette közzé az áprilisban kiírt közbeszerzésének eredményét.

Az összegzésből kiderül: az állami kommunikációs feladatok lebonyolítására létrehozott szervezet a jövőben is a tavaly még a NER-ben is szokatlan ütemű gazdagodást produkáló Balásy Gyula, a több miniszterrel is jó kapcsolatot ápoló Kuna Tibor és a sajtóban legtöbbször csak Rogán Antal szomszédjaként emlegetett Csetényi Csaba cégeivel szerződhet.

Az NKOH az a szervezet, amit elvileg az állami kommunikációs költségek lefaragására hozott létre a kormány még 2014-ben. A cél az volt, hogy a korábban évi 40 milliárdos ilyen jellegű kiadást 25 milliárdra csökkentsék. Ehhez képest csak az elmúlt másfél évben 70 milliárdot költöttek el az új rendszerben a hivatalon keresztül. A pénz pedig teljes egészében ahhoz a három üzleti körhöz vándorolt, amelyet előzetesen kiválasztottak.

 

A rendszer ugyanis úgy működik, hogy az NKOH kiír egy hatalmas, elvileg 25 milliárdos közbeszerzést, amin három vállalatot, vagy konzorciumot választanak ki. Ezekkel kötnek egy keretszerződést, és később az egyes konkrét, különböző állami szervezetek által adott feladatokra (mint mondjuk a vizes vb külföldi reklámkampányára) már csak ebben a körben hirdetnek versenyt. Amelyik cég a háromból a legjobb ajánlatot adja, az végezheti el a feladatot. Azt tehát előre lehet tudni, hogy a tízmilliárdokat melyik három vállalatcsoportnál költik el, a kérdés csak az, hogy ezek miként osztoznak az összegen.

A legutóbbi, 2016 decemberében kötött ilyen keretmegállapodás során a

  • a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. (mindkettő Balásy Gyula cége)
  • a Trinity International Communications Kft, a Young and Partners Kft és a Sprint Nyomdaipari Kft. (előbbi kettő Kuna Tibor cége)
  • illetve a Network 360 Kft. és az Affiliate Network Kft. (mind a kettő Csetényi Csaba tulajdona)

volt a három győztes konzorcium. A 25 milliárdból pedig úgy lett több mint 70, hogy a velük kötött szerződésbe belekerült egy kitétel, amely szerint az eredetileg meghirdetett keret kétszer feltölthető, a 12 hónapos időkorlát pedig szintén két ízben meghosszabbítható, összesen három évre.

A keretet fel is töltötték, de az elköltéséhez három évre nem volt szükség, hiszen mostanra lényegében elfogyott a pénz. Ezért írt ki tendert egy újabb keretszerződésre az NKOH.

Az, hogy a közbeszerzésen ugyanazok futottak be, akik korábban is, annyira talán nem meglepő, az azonban kissé furcsa, hogy más nem is próbálkozott. Bár a korábbi keretmegállapodás adhat némi szakmai előnyt a mostani nyerteseknek, egyrészt az ágazati pletykák szerint közülük sem mindenki birkózott meg könnyedén a kihívásokkal, másrészt egész biztosan van a piacon még olyan ügynökség, amely képes lenne a feladat ellátására.

A piaci szereplők visszafogottsága azért is nagyon furcsa, mert a kommunikációs hivatal tendere hatalmas biznisz. Az előző időszak NKOH-s sztárja, Balásy Gyula két ügynöksége például három év alatt megszázszorozta árbevételét az állami megrendeléseknek köszönhetően. A hatalmas növekedésnek köszönhetően a két cég tavaly már 1,3 milliárd forint osztalékot is fizetett egyetlen tulajdonosának.

 

Hogy ezúttal pontosan mennyit fognak elkölteni az állami szervezetek az NKOH-n keresztül a megállapodás keretében, azt egyelőre nem közölték, de szinte biztos, hogy most is 75 milliárd forint lesz a keretösszeg. A közbeszerzést ugyan 1 forintra írták ki, ez azonban már legutóbb is így történt, ráadásul a szövegben jelezték, hogy legalább 150 megbízásra lehet számítani, amelyek átlagos értéke meghaladhatja az 500 millió forintot. Utóbbi két szám szorzata pedig épp az ominózus 75 milliárd. Arról nem is beszélve, hogy a leírás szerint a szerződést az előzőhöz hasonlóan meg lehet majd hosszabbítani, méghozzá kétszer egy évvel.

Közélet Balásy Gyula Csetényi Csaba Kuna Tibor Nemzeti Kommunikációs Hivatal NKOH plakátkampány Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2022. január 17. 16:34 Közélet

Több mint 1000 milliárd forintnyi koronába került a norvégoknak az e-autók tavalyi tarolása

Az értékesített új autók kétharmada elektromos volt, ami után adókedvezmény jár.

Hobot Péter
2022. január 16. 17:13 Adat, Közélet

Egyenlőbb társadalom és szigorú versenypolitika kell egyre több közgazdász szerint

Egyre nagyobb az egyetértés az amerikai közgazdászok körében, hogy kezdeni kell valamit a monopóliumokkal és a növekvő egyenlőtlenséggel.

Pálos Máté
2022. január 16. 07:28 Adat, Közélet

A babaváró hitel látványosabban hatott a születési adatokra, mint a csok

A családtámogatásoknak is köszönhetően emelkedett a termékenységi mutató, de bevándorlás nélkül 2050-re így is 8,2 millióra csökkenhet az ország népessége.

Fontos

Katona Hajnalka
2022. január 17. 17:04 Élet

Ha hiteles az érvelés, még a leginkább elutasító országokban is könnyen lehet növelni a másság elfogadását

Az emberek azonban külön kérdésnek tartják a gazdasági és a társadalmi egyenlőséget.

Stubnya Bence
2022. január 17. 06:49 Pénz

Hosszabb távon is velünk maradhat az év végén rekordokat döntögető drágulás

A 14 éves rekordot döntő inflációt idén még mindig külső tényezők okozhatják, de a belföldi hatások is erősödnek. Két trendből pedig hosszabb távon is gyors drágulás lehet.

Hajdu Miklós Váczi István
2022. január 15. 16:07 Adat, Közélet

Az Aldinak és a Lidlnek többet kell engednie áraiból az átlagosnál a kormány miatt

Október óta az árstop által érintett termékek jellemzően meredekebben drágultak a diszkontokban az átlagosnál, noha még így is viszonylag olcsón lehetett őket megvásárolni.