Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. február 20. 14:05 Közélet

Egy Puskás stadionnyi pénzt költhet propagandára az állam

Bár a kommunikáción korábban sem spórolt a kormányzat, most az eddigiekhez képest is egészen elképesztő összegben kötött szerződést az állam ilyen jellegű megrendeléseit összefogó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH). Az elvileg spórolási céllal alapított szervezet egy 50 milliárd forintos keretmegállapodást írt alá, úgy, hogy a szerződés kétszer megújítható, azaz a tényleges keret nettó 150 milliárd forint. Ez nagyjából 18 millió forinttal több, mint amennyibe a Puskás Stadion került.

Bár a szerződést négy nappal karácsony előtt írták alá, az NKOH eddig nem tette közzé, ezért két hete közérdekű adatigényléssel fordultunk a hivatalhoz. A szervezet azonban nem várta meg a határidő lejáratát, és két nappal azelőtt feltöltötte a dokumentumot a közbeszerzési rendszerbe.

Picit túlszaladtak

Az így nyilvánossá vált keretszerződés sorrendben már a negyedik hasonló megállapodása az NKOH-nak, de eddig messze a legnagyobb összegű. Ez annyiban nem meglepő, hogy a hivatalt azzal az ígérettel hívták életre, hogy a korábbi, évente akár 40 milliárdot is elérő állami kommunikációs költést majd a segítségével faragják le 25 milliárdra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy pillanat alatt csatornáztak át tízmilliárdokat az új kormánykedvenchezNéhány éven belül másodszor szabja át teljesen az állam az ügynökségi piacot, amit egyetlen, a kormányzat által tolt szereplő tarolhat le.

Ennek megfelelően az első keretszerződést 25 milliárdról írták ki, és a pénz nagyjából egy évig ki is tartott. A következő megállapodásba azonban már bevittek egy trükköt, ekkor tették ugyanis először lehetővé a szerződés megújítását, és ezzel párhuzamosan a keret feltöltését. Így elvileg ugyan az a szerződés is egy évre és 25 milliárd forintról szólt, gyakorlatilag azonban 75 milliárdos volt a keret, a hozzá rendelt három éves időtáv pedig inkább csak elméleti maximumnak számított.

Az állam – és különösen a legtöbbet költő, eleinte kék hátterű, majd Soros György arcképével díszített plakátokkal ijesztgető Miniszterelnöki Kabinetiroda – ki is használta ezt a kiskaput. A 75 milliárdot nagyjából másfél év alatt elégették, így 2018 közepén jöhetett az újabb keretszerződés. Ekkor változtattak először a bűvös 25 milliárdos számon, ezt a megállapodást ugyanis már háromszor harminc milliárdról írták alá, az így rendelkezésre álló 90 milliárdot pedig szintén másfél év alatt költötték el.

A tervezett évi 25 milliárd helyett így kicsit több, mint négy év alatt 190 milliárd ment el, azaz évi 45, több, mint amiről a spórolás indult.

Most pedig már deklaráltan nem is akar kevesebbet költeni az állam, hiszen a decemberben aláírt megállapodásban 12 hónapra jut 50 milliárd, a duplája a korábbi ígéretnek. Ráadásul az időkorlát itt is csak elméleti, a pénzt rövidebb idő alatt is el lehet szórni. A korábbi trendek alapján pedig egyáltalán nem lenne meglepő, ha 2020-2021-ben 70 milliárd felett lenne az éves állami reklámköltés.

27 milliárdos jutalék

Ez a pénz pedig a jövőben is egyetlen vállalkozót gazdagíthat. Bár az NKOH működésének lényege az lenne, hogy a keretszerződést több piaci szereplővel is aláírja, akik aztán az egyes megbízásokért (mint például a már emlegetett plakátok, vagy éppen Nemzeti Közművek kommunikációja) egymással versenyeznek. Igen ám, de az NKOH közel két éve csak egy piaci szereplőtől vásárol, és ezúttal is csak velük írták alá a keretszerződést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAmióta kiposztolta, hogy Orbánra szavaz, 90 milliárdnyi megbízást kapott, most duplázhatA következő években is egyetlen médiaügynökségi csoportnál költhetik el az összes állami hirdetési pénzt, a tender alapján újabb 90 milliárd forintot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA cégcsoport, amely akkorát nőtt, hogy Mészáros Lőrinc is sírva könyöröghet a receptértAmi ugyanúgy kezdődik, mint az ő cégeinél: végy egy csomó közpénzt! Balásy Gyula ügynökségei 2017 eleje óta 100 milliárd forint állami megbízást kaptak.

A szerencsés nyertes a New Land Media – Lounge Design cégpáros, amely Balásy Gyula tulajdonában van. A vállaltan fidesz-szimpatizáns fiatal vállalkozó sikertörténetéről már korábban is többször írtunk, cégei bevételének növekedése még Mészáros Lőrinc vállalataiét is felülmúlta.

 

A bevételből pedig mostanra már elég sok nyereség is megmarad: 2018-ban a 60 milliárdos forgalomból 11 milliárd forintot meghaladó adózott eredményt hozott össze a két társaság. Ha sikerül tartaniuk ezt a profitrátát, akkor a mostani 150 milliárdból több mint 27 milliárd maradhat Balásy Gyula zsebében.

Szemérmesen hallgattak

A pénzt egyébként azonnal el is kezdték költeni: még a keretmegállapodás aláírásának napján az első olyan konkrét szerződés is megszületett, amit ebből finanszíroztak. Ahogy arról a 24.hu beszámolt, a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda 11,8 milliárd forintos szerződést kötött a kormányzati intézkedések népszerűsítését szolgáló kommunikációs feladatokra.

Ezt a szerződést egyébként jóval korábban nyilvánosságra hozták, és bevezetőjéből az 50 milliárdos keret ki is derült, de az összeg feltölthetőségéről a szöveg szemérmesen hallgatott. Sőt, utóbbit ezúttal a keretszerződés szövegébe sem úgy fűzték bele, ahogyan korábban, ugyanis a dokumentum nem feltöltésről ír, hanem arról, hogy a keretmegállapodás megújítása esetén a keretösszeg megújítása alkalmanként legfeljebb 50 milliárd lehet.

 

Mindenesetre elég egyértelműnek tűnik, hogy az új keretmegállapodás gyors, karácsony előtti aláírására is azért volt szükség, hogy az egyébként az előző keretből az utolsó forintokat is kicsavaró minisztérium ne fusson ki a pénzből, és folytatódhassanak a kormányzati kampányok. Ezzel a mostani szerződéssel

Rogán Antal tárcája 2016 novembere óta az opciós összegekkel együtt 87 milliárd forintot költött el

a kabinet intézkedéseinek népszerűsítésére, úgy, hogy általában kéthavonta kötöttek egy új megállapodást.

Közélet Balásy Gyula Lounge Design New Land Media NKOH Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2020. július 16. 10:02 Közélet

Új generátorok kellenek a kórházakba, mert a régiek nem bírják a lélegeztetőgépeket

Még a második hullám előtt, gyorsított eljárásban szereznének be új aggregátorokat 21 magyarországi kórházba, hogy ne legyen gond a lélegeztetéssel.

Bucsky Péter
2020. július 14. 06:41 Közélet

Az állami kórházellátó feleannyiért vett közel 2500 lélegeztetőgépet, mint a külügy

A kórházellátó a legnagyobb piaci szereplőktől vásárolt normális áron, a külügy jórészt ismeretlen hátterű cégektől sokkal drágábban. De a pénz nem számított.

Stubnya Bence
2020. július 12. 07:15 Élet, Közélet

Idén már kevésbé mérgező a szúnyogirtás, de még mindig messze van attól, hogy ne ártson a környezetnek

Az egzotikus betegségeket terjesztő szúnyogok megjelenése miatt egyre fontosabb lenne, hogy ne csak a kifejlett szúnyogokat, hanem már a lárvákat is irtsák. Utánajártunk, hogy miért nem így csinálják.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. július 15. 06:40 Vállalat

Képtelen felállni a padlóról a vendéglátás Budapest belvárosában

Ahol korábban a külföldiekre építettek, most annyira nincsen vendég, hogy kinyitni sincs értelme. Vidéken hétvégéken telt ház, hétköznapokon pangás van.

Váczi István
2020. július 13. 06:37 Vállalat

Nyáron is leállnak a magyar autógyárak, mi lesz a dolgozóikkal?

Nemrég indultak újra, a Suzuki ma indítja a második műszakot, de nyáron ismét minimum egyhetes szünetet tartanak. A keresetek visszaesnek, főleg a beszállítóknál.

Torontáli Zoltán
2020. július 11. 07:30 Élet, Világ

Máris egy méretes szürke folt rondítja az európai Green Dealt

Az unió úgy akarja az iparát zöld alapokra helyezni, hogy egy nem teljesen zöld technológiát is támogat. A földgáz mögött álló olajipar nagyon fontos győzelmet aratott azzal a fából vaskarika érvelésével, hogy a fosszilis gázból is megfelelő hidrogént állít elő.