Egyre több olyan kormányzati vagy magánkezdeményezésről hallani szerte a világban, amelyek során valamilyen jutalomban részesülhetnek a beoltottak az oltási kedv növelése végett. A Guardian gyűjtése szerint Pekingben például két doboz tojást kaphat, aki felveszi az oltást, de vásárlási utalványokkal is igyekeznek népszerűsíteni a vakcinációt a városban. Sőt, lisztet, csirkeszárnyat vagy épp zsebkendőket, illetve akár pénzt is kaphatnak a vakcinájuk mellé a kínaiak.
Egy indiai városban a helyi ötvösök egymással összefogva arany orrcsapokat ajándékoznak az oltást beadató nőknek, az ország más részein kiskereskedők rágcsálnivalót, édességet és írószereket osztogatnak az oltott vásárlóknak, míg Észak-Delhi önkormányzata ötszázalékos adó-visszatérítést ajánl a beoltott lakosoknak.
Ázsia arabok lakta részén is vannak hasonló törekvések, Dubajban egyes éttermek 10-20 százalékos kedvezményt adnak az oltás után érkező vendégeknek. Japánban pedig az oltási kampányért felelős miniszter helyeselte a beadatott oltásért járó ingyen gyoza – ez egy hagyományos tésztaétel a szigetországban – ötletét, igaz, a megvalósítás még nem történt meg. A vakcinációban élen járó Izraelben kólát, sört, barheszt és péksüteményeket, illetve sóletet kaphattak a szerencsésebb páciensek.
Édességgel is több helyen próbálják motiválni az embereket, Oroszországban egyesek fagylaltot, az Egyesült Államokban fánkot kaptak az oltás után. Amerikában ráadásul akad példa arra is, hogy játékokat, sporteszközöket, esetleg marihuánát osszanak szét az oltásra vállalkozók között. Bizonyos cégek pedig bónuszt és szabadnapokat adnak az oltást beadató munkavállalóknak.
A brit lap ugyanakkor felhívja a figyelmet arra is, hogy némely országban jutalmak helyett büntetésekkel kísérleteznek – Indonéziában az oltásokat visszautasító állampolgárok bírságra vagy a jóléti juttatások felfüggesztésére számíthatnak.
Világ
Fontos