Az európai cégek egyelőre komoly lemaradásban vannak az akkumulátorgyártás globális piacán, azonban az európai e-autó eladások felpörgésével, és azzal, hogy a nagy európai autógyártók felismerték a lemaradásukat, Európa az akkumulátorgyártás teljes ellátási láncának kialakításával igyekszik előre törni a világpiacon – derül ki a Bloomberg cikkéből.
Európában egyre több kihívója akad a globális akkumulátorgyártásban vezető amerikai és ázsiai cégeknek, az amerikai Teslának, a kínai CATL-nek, a japán Panasonicnak, valamint a dél-koreai LG-nek.
Az uniós kibocsátási szabályok szigorodása miatt az európai gyártók tavaly rákapcsoltak az akkumulátoros és a plug-in hibrid modellek gyártására, ennek következtében az e-autók forgalma tavaly Európában megduplázódott. Az újabb modellek piacra dobásával az eladások az előrejelzések szerint tovább nőhetnek. Ennek következtében a UBS Group elemzése szerint az évtized végére akkora lehet majd a kereslet az akkumulátorokra, amivel nem biztos, hogy a gyártási kapacitás is tudja majd tartani a lépést.
A korábban a Renault vezetésében dolgozó Jean-Pierre Corniou, az SIA Partners nevű tanácsadócég partnere a lapnak azt nyilatkozta, hogy saját becslése szerint 27 akkumulátorgyártó üzem jöhet létre Európában az évtized végéig, összesen 500 ezer gigawattórás kapacitással. Corniou szerint az autógyártók ráeszméltek, hogy nagyon sok magas hozzáadott értéket “hagynak a cégen kívül”, ha erre specializálódott beszállítóktól veszik az akkumulátorokat, ezért a saját cégen belülre akarják hozni az gyártási folyamatokat.
Az Európai Bizottság célkitűzése, hogy 2030-ig 30 millió zéró emissziós jármű legyen az európai utakon és az ezzel együtt járó akkumulátorkereslet 90 százalékát európai gyárakból elégítsék ki. Maros Šefčovič, az Európai Bizottság alelnöke szerint reális célkitűzés egy teljesen új iparág kialakítása az EU-ban, és megemlítette, hogy a becslések alapján már 2019-ben 60 milliárd euró befektetés ment a szektorba az EU-ban, ami háromszorosa annak, amennyit Kínában a teljes akkumulátorgyártás ellátási láncába fektettek.
A Bloomberg elemzése szerint legalább 6,1 milliárd eurós állami támogatással, és csaknem tízszer ekkora tervezett magánberuházási összeggel mostanában indult be igazán a vetélkedés az európai vezető szerepért, amiért versenybe száll a svéd Northvolt, a brit Britishvolt, a francia Automotive Cells, valamint a Tesla és a Volkswagen is.
A Bloomberg cikke szerint jelenleg a VW van a mezőny élén, a cég terveivel nemrég részletesebb elemzésben is foglalkoztunk a G7-en.
Emellett azonban komoly tervei vannak a Northvoltnak is, ami máris beszállítói szerződést kötött a VW-vel és a BMW-vel. A Britishvolt – amely 2,6 milliárd fontos beruházással épít üzemet Angliában – szintén tárgyal több, egyelőre meg nevezett angol, amerikai, EU-s és japán gyártóval.
Az európai verseny éleződése mellett ugyanakkor az ambiciózus európai cégeknek komoly ázsiai és amerikai konkurenciával kell szembenézniük az EU-ban is: a Tesla, a CATL, az LG Energy és az ACC is tervez üzemet alapítani Németországban, kormányzati támogatással.
A Bloomberg energetikai elemző cége, a BloombergNEF becslése szerint a globális akkumulátorgyártás 30 százalékára nőhet az európai cégek kibocsátása 2030-ra – a tavalyi 7 százalékról.
Tech
Fontos