Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. szeptember 16. 17:13 Közélet, Támogatói tartalom

A jövő év már elúszott, 2022-re érheti magát utol a magyar gazdaság

A magyar gazdaságpolitika idén tavasszal nem merte igazán elengedni a költségvetési kiadásokat, többek között ez is hozzájárult a régiós szinten kiemelkedő – nemzetközi szinten középmezőnybe tartozó -, éves alapon 13,6 százalékos második negyedéves GDP-csökkenéshez. És bár a mélyponton valószínűleg túl vagyunk, Szalma Csaba arra számít, hogy V-alak helyett sokkal valószínűbb, hogy Nike-pipa alakú lesz a növekedési görbe alakja, és könnyen lehet, hogy a gazdasági teljesítmény csak 2022 elejére éri utol a járvány előtti szintet.

Az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója szerint a deficitek elengedésével és a jegybankok megnövekedett kötvénypiaci szerepvállalásával

egy hatalmas gazdaságpolitikai kísérlet zajlik a világban, amiről nehéz elképzelni, hogy ne legyenek éveken belül jelentkező súlyos mellékhatásai.

A magyar kormány a járvány tavaszi hulláma alatt sokáig kitartott amellett, hogy csak mérsékelten engedje 3 százalék fölé a költségvetési hiányt: májusban az Európai Bizottságnak benyújtott legújabb konvergenciaprogram alapján 3,8 százalékos deficittel számoltak. A Pénzügyminisztérium augusztus végén aztán bejelentette, hogy mégis nagyobb, 7-9 százalék körüli hiányra számítanak az idén.

A tavasszal bejelentett költségvetési intézkedések közül sok olyan volt, ami bár csökkentette a GDP visszaesését, gazdasági növekedésre gyakorolt középtávú hatása nem egyértelmű. Ilyenek például a túlárazott lélegeztetőgép-beszerzések vagy a Kisfaludy-program keretében kiosztott milliárdok. Más intézkedések pedig nem enyhítették annyira a visszaesést, amennyire a kormány szerette volna, például bértámogatásra a tervezett összeg töredéke ment csak el.

A G7 arra vonatkozó kérdésére, hogy a válságkezelő intézkedések összességében mennyire enyhíthették a GDP visszaesését, Szalma azt mondta, a költségvetésben szerinte a tavaszi újratervezés keretében létrejövő válságkezelő intézkedések nagy része nem jelentett újabb kiadást. Lényegében főleg a korábban betervezett kiadásokat csomagolták át. Emellett pedig jelentős volt a hitelek és hitelgaranciák szerepe, amiről csak utólag derül majd ki, hogy mekkora költségvetési vonzatuk volt.

„A gazdasági visszaesést mérséklő intézkedésekkel elég óvatosan bántak, nem engedték el a gyeplőt”

– mondta Szalma, aki szerint a 7-9 százalékos hiányra vonatkozó augusztusi bejelentéssel addig várt a kormány, mire látszott, hogy az EU-ban az országok nagy része jelentősen elengedi az idei költségvetési hiányt, és nem kell tartanunk a gazdasági-pénzügyi szuverenitás korlátozásától.

A nyári átmeneti enyhülés és vélhetően erősebb gazdasági teljesítmény után az őszi hullám újabb visszaesést hozhat, de Szalma szerint ez már nem lesz akkora, mint a tavaszi.

Annak ellenére, hogy a világban a kormányok és a jegybankok is óriási erőket mozgósítottak, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója nem hisz a V-alakú kilábalásban. Szerinte inkább

egy lassabb, fokozatosabb helyreállásra lehet számítani a globális gazdaságban, ami bőven áthúzódhat a jövő év egészére.

A megnövekedett hiányból következő finanszírozási igény eddig nem kényszerítette a kormányt az elmúlt évekre jellemző államadósság-kezelési stratégia felülírására. Amikor tavasszal a forint az euróval szembeni 370-es szintet közelítette, az ország gazdasági menedzsmentje Szalma szerint sarokba szorult, és szükség volt a devizaforrások biztosítására. Ezért bocsátottak ki 3,5 milliárd euró értékben devizakötvényeket, amit szeptember 11-én újabb 500 millió eurónyi, jenben jegyzett államkötvény kibocsátása követett.

Mindez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy megváltozott volna a kormány államadósság-kezelésben követett – a devizaadósságok mértékének csökkentését irányzó – stratégiája. Szalma szerint láthatóan egy 10-20 százalék közötti sávot lőttek be a devizaadósság arányának, és eddig úgy tűnik, hogy ezen a sávon belül fognak tudni maradni. Ahhoz azonban, hogy ez így maradjon – ne szoruljunk jelentős külföldi finanszírozásra és a hazai kibocsátások jól menjenek -, három hazai szereplő, a bankok, az intézményi befektetők és a lakosság keresletének fennmaradására van szükség, mellettük pedig kiemelten fontos a jegybank szerepe.

Szalma szerint a hazai lakosság különösen a Magyar Állampapír Plusz (MÁP+) tavaly nyári bevezetése óta biztos szereplőnek számít az újonnan kibocsátott államkötvények piacán. És bár voltak olyan félelmek, hogy a kamatfordulóhoz érve tömegesen veszik majd ki a pénzt a lakossági kisbefektetők ebből az eszközből, ez végül nem következett be, és a jövőben is stabil finanszírozó lehet a háztartási szektor. A hazai intézményi befektetők, a befektetési alapok, biztosítók, nyugdíjpénztárak finanszírozási képessége viszonylag csekély.

Nem úgy a kereskedelmi bankoké. Számukra a jegybank egy speciális terméket kínál: fedezett hitelt biztosít azért cserébe, hogy állampapírt vásároljanak, és ezek iránt jelentős volt az érdeklődés. Az elmúlt hetekben ugyanakkor mindez nem bizonyult elégnek, és ezért lépett a jegybank a bejelentéssel, hogy heti 40 milliárd forintnyi hosszú lejáratú állampapírt fog venni a másodpiacon, így az Államadósság Kezelő Központ jelentős mértékben növelni tudja majd a forintkötvény-kibocsátások mértékét.

De mennyire éri meg a magyar államnak, hogy a magyar lakosság drágábban – cserébe a nemzetközi piacokhoz képest jóval biztonságosabban – hitelezze, és nem lenne-e jobb helye ezeknek a megtakarításoknak a magyar gazdaságban? Szalma erre azt mondta, hogy amíg tőkeáttételes konstrukciókban a bankok által meghitelezett VIP-ügyfelek is tudtak trükközni a MÁP+-szal, addig azt gondolta, hogy ez valóban nem éri meg.

Azonban mióta ezt a lehetőséget megszüntették, azt gondolja, hogy bár a biztonságnak megvan az ára, a kamatszint se nem túl magas, se nem alacsony, jól lett kalibrálva. Emellett az is elfogadható célkitűzés Szalma szerint, hogy a papírok hozama ne külföldi, hanem hazai szereplőknél realizálódjon, amiből aztán itthon lesz fogyasztás.

A G7 kérdésére, hogy a MÁP+ választása helyett egy lakossági kisbefektető miért adja inkább egy befektetési alapnak a pénzét, Szalma azt mondta, hogy egy pénzügyi megtakarítást mindig érdemes diverzifikálni, és a biztonságos eszközök között jó lehet a MÁP+ vagy a Prémium Magyar Állampapír, ugyanakkor annak, aki hosszú távon akar megtakarítani, megéri kockázatot vállalnia.

„Ebben az esetben pedig jó döntés lehet az alapot kezelő portfóliómenedzserre bízni a befektetést, és persze még ebben az esetben is eldöntheti a befektető, hogy milyen jellegű alapot választ, mekkora kockázatot hajlandó vállalni”

– mondta Szalma.

Szalma Csaba, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója

A járvány miatt kialakuló gazdasági felfordulás hatására a világ jegybankjai korábban soha nem látott vehemenciával kezdtek a saját államaik államkötvényeinek felvásárlásába, ami miatt sokak szerint egy új gazdaságpolitikai korszakba léptünk. Az elmúlt évtizedekre jellemző jegybanki függetlenség szerepe csökken, és a központi bankok jóval aktívabb szerepet vállalnak a saját államaik hitelezésében.

Szalma szerint az idei és a következő év már a kísérleti terepe a modern monetáris elméletnek, aminek a fő állítása, hogy ameddig egy állam a saját devizájában adósodik el, a költségvetés szabadon kiköltekezhet. Amíg ugyanis nincs teljes foglalkoztatottság, alacsony a kapacitások kihasználtsága és a gazdaság a potenciális kibocsátási szintje alatt működik, ez nem fog inflációhoz vezetni. És ez lesz az, amit figyelnünk kell, a pénzteremtés elvezet-e az infláció megugrásához vagy okoz-e eszközár-buborékokat.

Az Egyesült Államok ebben az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója szerint már egészen messze ment, amikor a jegybank nemrég 3000 milliárd dollárral növelte meg a mérlegét, ami így az amerikai GDP 15 százalékával ugrott meg. „Mi sokkal kisebb volumenben űzzük ezt a játékot. Ha a magyar állam ugyanezt meglépné, akkor az MNB-nek 7-8 ezer milliárd forintnyi adósságot kéne megvásárolnia. Az új állampapír-vásárlási programmal itthon egy év alatt is csak 2 ezer milliárd forint körül lesz a jegybank tulajdonában lévő állomány, és ez a nagyjából a GDP 4 százalékát kitevő szint még nem drámai” – mondta.

Az amerikai kísérlet szerinte egyébként egy járatlan út, de „nehéz elképzelni, hogy ez nem fog turbulenciát okozni”. Olyan országokban, ahol a népesség öregszik, Szalma szerint

nem méltányos ezeknek az új adósságoknak a kockázatát a fiatalabb generációkra terhelni.

Ezért ő elég szkeptikus ezekkel a fejleményekkel kapcsolatban.

Szalma szerint a mostani időszakot a II. világháború utánihoz lehet hasonlítani sok szempontból, ugyanis abban az időszakban szintén nagyon alacsonyak voltak a kamatok – akár negatívak a reálkamatok -, így a háborús költekezés miatt megugró államadósságot el tudták inflálni, és magas adókkal csökkenteni, ez volt a pénzügyi elnyomás időszaka. Most is egy hosszan tartó alacsony kamatkörnyezet jön. A hosszú távú kilátásokban viszont jelentős eltérés van a demográfiai helyzet miatt, akkoriban ugyanis jelentősen növekedett a népesség az Egyesült Államokban és Európában is, ez is fontos tényező volt a gazdasági növekedésben, ma viszont nincs ahhoz hasonló demográfiai robbanás.

A negatív reálkamatok fennmaradása miatt a nyugdíj-megtakarítások reálértékékének csökkenésére kell számítani, ami az öregedő társadalom és az egyre több eltartott miatt veszélyt jelent a jövő nyugdíjasainak életszínvonalára. A különböző eszközárak (például arany, ingatlan, részvények) alakulásával kapcsolatban sok a bizonytalanság, az alacsony kamatok mindenesetre növelhetik az ezek iránti keresletet, emelhetik a reáleszközök árát.

A 2008-ashoz képest a mostani helyzet abban különbözik a leginkább, hogy a válság hatásai jóval egyenlőtlenebbül érintik a különböző rétegeket: a magasabb keresetűek szinte alig szenvedték meg a járványt a munkaerőpiacon, az alacsonyabb keresetűek közül viszont sokkal többen jártak rosszul. Az élénkítő csomagok is a vagyonnal rendelkezőket segítik, megtakarításaik értékét mentik meg. A jövőben a magasabb adósságszint miatt esetlegesen kivetendő magasabb adókat viszont a szegényebbek tudják a legkevésbé elkerülni, ők nem fogják tudni jövedelmeiket adóparadicsomokba menekíteni. Mindez Szalma szerint még súlyos társadalmi feszültségeket fog okozni.

A cikk megjelenését az OTP Alapkezelő támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Támogatói tartalom államkötvény gazdaságpolitika költségvetés makrogazdaság otp alapkezelő Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.