A világ népességének nagyjából kétharmada él olyan helyen, ahol a koronavírus elleni vakcinához való gyors hozzájutást jelentősen nehezítheti majd, hogy nem áll rendelkezésre a vakcinák szállításához szükséges infrastruktúra. Egészen konkrétan az oltás fagyasztásához szükséges berendezések hiányoznak – derül ki a DHL és a McKinsey új közös tanulmányából.
Az érintett afrikai, latin-amerikai és ázsiai országokban főleg a vakcina kórházakba és oltóközpontokba szállítása és a helyszínen való tárolása ütközik majd technikai akadályokba, ezért a jelenlegi felszereltség mellett a becslések alapján körülbelül 25 fejlett ország 2,5 milliárd lakosához jut majd csak el gond nélkül a fagyasztott oltóanyag.
Katja Busch, a DHL kereskedelmi igazgatója a Financial Timesnak azt mondta, a logisztikai cég már több ország kormányával tárgyal arról, hogy miként lehetne a hiányzó kapacitásokat gyorsan felépíteni.
Az Egészségügyi Világszervezet adatai alapján jelenleg több mint 170 vakcina fejlesztése van folyamatban világszerte, és ezek közül több mint 30 esetében már elkezdték a klinikai teszteket is. A vakcinák hatásmechanizmusa nem mind ugyanolyan technológián alapul, azonban számos ígéretesnek tűnő – például a Moderna vagy a Biontech és a Pfizer által közösen fejlesztett – oltóanyag mRNS-alapú, ami csak nagyon alacsony hőmérsékleten szállítható.
A kiszállítás idővel egyszerűbbé válhat, ha már több tapasztalat gyűlik össze arról, hogy az egyes vakcinák pontosan mennyire érzékenyek a hőre. Elővigyázatosságból az első vakcinákat fagyasztott állapotban szállítják ki, de Ugur Sahin, a Biontech vezérigazgatója arra számít, hogy az első körös kiszállítások alapján az fog kiderülni, hogy a covid-vakcinák nem térnek el jelentősen a létező oltásoktól ilyen téren.
A DHL becslései szerint 2 és 8 fok közötti – az oltások tárolására vonatkozó általános előírásnak megfelelő – hőmérséklettel számolva, a jelenleg rendelkezésre álló infrastruktúra alapján a világ népességének 70 százalékát, nagyjából 5 milliárd embert lehetne oltásssal ellátni. A legrosszabb infrastruktúra Afrikában van.
A tanulmány becslése szerint a kiszállításhoz jelentős légi közlekedési kapacitásra is szükség lesz, a következő két évben 15 ezer repülőúttal számolnak, de a helyzetet nehezíti, hogy a járvány miatt jelenleg sok olyan utasszállító járat marad ki, ami csomagot is szállít. A DHL kereskedelmi igazgatója szerint ez ugyanakkor nem jelent majd problémát, mert ezek a légitársaságok jó eséllyel kizárólag az oltások kiszállítása céljából is elindítják a járataikat, ha szükség lesz rá.
Élet
Fontos