Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. május 4. 10:06 Adat

Tisztább lett a levegő az ingyenes parkolás bevezetése után, mint előtte

A parkolás április 5-i ingyenessé tételével sokan aggódni kezdtek, hogy a járvány kevés pozitív következményeinek egyike, a városi légszennyezettség visszaszorulása veszélybe kerül. Az azóta eltelt időszak tapasztalatai alapján ez a félelem nem látszik beigazolódni. Bár az alábbi ábrán jól látszik, hogy a leginkább a közlekedéstől függő nitrogén-oxid-koncentráció jókora ingadozásokat mutat Budapesten és néhány másik magyar városban, a légszennyezettség csökkenő trendje nem tört meg az utóbbi hetekben sem.

 


Ahhoz, hogy pontosabban számszerűsíthessük a járvány ellen hozott intézkedések hatását, érdemes egymáshoz hasonló napok légszennyezettségi adatait összehasonlítani*Ezt egy lineáris regressziós modellel tettem meg. a járvány előtti és utáni időszakból. Az elmúlt 12 év márciusainak és áprilisainak az időjárás*A középhőmérsékletet és a csapadék mennyiségét vettem figyelembe. és a naptár*Azonos napokat hasonlítottam össze, vagyis a hétfőkkel a hétfőkkel, a keddeket a keddekkel és így tovább. szempontjából hasonló napjaival összevetve a veszélyhelyzet bevezetése, illetve a parkolás ingyenessé tétele óta eltelt időszakot megállapítható, hogy a fővárosban*A számítás során az Erzsébet téri és a Széna téri mérőállomásokon rögzített adatok átlagait vettem figyelembe. 

a veszélyhelyzet első 25 napjában 28, majd a parkolás ingyenessé tétele óta eltelt áprilisi időszakban 54 mikrogramm/köbméterrel csökkent átlagosan a nitrogén-oxidok szintje.

A változás – Salgótarjánt leszámítva – néhány vidéki városban is szembetűnő, igaz, nem akkora mértékben, mint Budapesten. Jól látszik továbbá az alábbi ábrán, hogy többnyire az ingyenes parkolás bevezetését követő időszakban bontakozott ki igazán az óvintézkedések hatása.

 

Ez a fővárosban messze felülmúlja a karácsonyi időszakban*Vagyis a december 24-ével kezdődő időszakban. szokásos levegőtisztulás mértékét, míg Debrecenben és Székesfehérváron ahhoz hasonlóan alakul.

Más kérdés, hogy még így sem sikerül mindig az egészségügyi határérték alatt maradni. A nitrogén-dioxidnál ez éves szinten 40 mikrogramm/köbméter, a 24 órás határérték 85, míg az egyórás 100 mikrogramm/köbméter, de az utóbbit egy évben maximum 18-szor lehetne túllépni.

Komolyabb következtetések levonásához persze még mindig csak kevés adatunk van, és a most figyelembe vett tényezők nem is fedik le a levegőszennyezettséget befolyásoló tényezők mindegyikét*A veszélyhelyzettel kapcsolatos modellek magyarázóereje 8-20 százalék között mozog.. A veszélyhelyzet márciusi időszakára vonatkozó becslések és a fentebbi eredmények között is látszik némi eltérés, különösen a vidéki városokat nézve, miután kiegészültek az áprilisi adatokkal. Az olyan egyszeri, sokkszerű hatások ugyanis, mint akár a kijárási korlátozások bejelentése ilyen kevés megfigyelés esetén nagyot mozdíthatnak az eredményeken.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBudapesten jobban tisztult a levegő a veszélyhelyzet kihirdetése után, mint karácsonykor szokottA koronavírus megfékezésére vonatkozó igyekezet mellékhatásaként a levegőszennyezést sikerült mérsékelni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat koronavírus légszennyezés légszennyezettség nitrogén-oxidok Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.