Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. április 8. 11:04 Adat

Budapesten jobban tisztult a levegő a veszélyhelyzet kihirdetése után, mint karácsonykor szokott

A koronavírus kevés pozitív hatásainak egyike a levegőszennyezés drasztikus mérséklődése, amit az utóbbi hetekben már Magyarországon is megtapasztalhattunk. Az otthonmaradás a forgalom csökkenésével jár, így a kipufogógázok az elmúlt hetekben jóval kevésbé terhelték a környezetet, mint a járvány előtti időszakban.

Mindez a légszennyezéssel kapcsolatos adatokon is jól látszik: a leginkább a közlekedéstől függő nitrogén-oxid-koncentráció március végére az ország több városában jócskán lecsökkent.

 

Amellett, hogy a kormány március 11-én veszélyhelyzetet hirdetett, és több intézkedéssel igyekszik otthonmaradásra bírni a lakosságot, számos más tényező is befolyásolja a levegőszennyezés alakulását, amelyek többnyire az időjárással állnak kapcsolatban: hidegebb napokon például kénytelenek vagyunk jobban befűteni, ami nagyobb károsanyag-kibocsátással jár. Ráadásul a gazdaság is másként működik az év különböző időszakaiban, ahogy az sem közömbös a levegő minőségének szempontjából, hogy a hét melyik napjait hasonlítjuk össze egymással.

Ha pontosabb becslést szeretnénk kapni arról, hogy a veszélyhelyzettel járó korlátozások nyomán mennyire csökkent a levegő szennyezettsége, érdemes tehát egymáshoz hasonló napokat összehasonlítani a járvány előtti és utáni időszakból. A következőkben a 2020. március 12. és 31. közötti napok adatait vetjük össze az utóbbi 12 év márciusi méréseivel. Az áprilisi adatokat a hónap elteltével lesz érdemes vizsgálni, már csak azért is, mert időközben újabb fontos változás következett be a levegő minőségének szempontjából: hétfő óta sehol sem kell fizetni a közterületi parkolásért az országban, ami a jelek szerint az autóforgalom növekedését okozza.

A számítás során figyelembe véve, hogy a hét mely napjáról van szó, illetve amennyire lehet, az időjárás – hőmérséklet és csapadék – szempontjából hasonló napok levegőminőségi adatait összehasonlítva*Lineáris regressziós eljárással tettük ezt meg. megállapítható, hogy márciusban

a nitrogén-oxidok szintje a veszélyhelyzet kihirdetésének nyomán átlagosan 36 mikrogramm/köbméterrel csökkent

a budapesti Erzsébet tér és Széna tér mérőállomásain*A számításkor a két mérőállomáson rögzített adatok átlagait vettük figyelembe..

Néhány vidéki várost adatait vizsgálva is hasonló következtetésekre juthatunk, igaz, a csökkenés mértéke ezek esetében messze alulmúlja a fővárosi szintet.

 

 

Összehasonlításképp érdemes megemlíteni, hogy a decemberi hónapokban a karácsonyi időszak bekövetkeztével*Vagyis a december 24-ével kezdődő időszakban. a fővárosban átlagosan 21 mikrogramm/köbméteres visszaesést mutatott a nitrogén-oxidok koncentrációja az elmúlt 12 évben, tehát

Budapesten a karácsonyi leállásnál is markánsabb hatással voltak a levegő minőségére a veszélyhelyzet következményei.

Ugyanez a megállapítás a vizsgált vidéki városok esetében már nem áll meg: Debrecen és Pécs esetében az ünnepek jelentősen kisebb környezetszennyezéssel járnak, míg Salgótarján és Székesfehérvár eseteiben elhanyagolható mértékben különbözik csak a karácsonyi időszakban és a járvány idején tapasztalt levegőtisztulás mértéke.

Messzemenő következtetések levonásához persze még jóval több adatra van szükség. Mire a veszélyhelyzet tényleges környezeti hatásai megmutatkoztak, az időjárási körülmények miatt több napnak is el kellett telnie, és nehezíti az összehasonlítást, hogy a járványügyi intézkedések is változnak. Ráadásul a most figyelembe vett körülmények korántsem fedik le a levegőszennyezettséget befolyásoló hatások mindegyikét*A veszélyhelyzettel kapcsolatos modellek magyarázóereje 16-28 százalék között mozog.. Megbízható napi szintű adat azonban csak meglehetősen kevés tényező esetében áll az elemzők rendelkezésére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzokatlanul kék az ég az egyébként folyton szmogban úszó kínai nagyvárosok felettA 2008-as olimpia alatt volt hasonlóra példa, de sanghaji városlakók például arról számoltak be, hogy sose volt még ilyen kék az ég télen a városban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat koronavírus légszennyezés légszennyezettség nitrogén-oxidok Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2023. május 26. 20:13 Adat, Élet

Olyan sok magyar él rabszolgasorban, mint Sopron vagy Tatabánya teljes lakossága

Változatos formában, de máig sokan süllyednek rabszolgasorsba, Magyarországon főleg a kiszolgáltatott, alacsony státuszú embereket fenyegeti a kényszermunka.

Torontáli Zoltán
2023. május 26. 14:32 Adat, Vállalat

Egyre inkább kiszorulnak a magyar vállalkozások az élmezőnyből a hazai e-kereskedelemben

Az Alza, a kifli.hu vagy akár az IKEA is szinte a semmiből jőve vált hirtelen vezető szereplővé. Meddig jut a Pepita.hu vagy a Pelenka.hu?

Torontáli Zoltán
2023. május 24. 12:16 Adat

Az átlag magyar annyit keres, mint egy jól kezdő Suzuki-munkás

Közel nyolc százalékkal csökkent az átlagember reálbére, ez a kereset a jobb betanított munkások pozíciójának felel meg.

Fontos

Nagy Zsolt
2023. május 27. 17:32 Pénz, Világ

Orbánék új barátja élőben mutatja meg, hogy kell nagyban Monopoly-t játszani

A háború után meglóduló energiaárak alaposan kitömték a katari államkasszát, és a pénzt nem restek részben a külpolitikai céljaik mentén befektetni.

Trippon Mariann
2023. május 27. 13:03 Pénz

Fordul a kamatciklus a világban?

Az előző időszak masszív kamatemelései után a fejlett gazdaságokban tetőzött vagy hamarosan tetőzik a szigorítási ciklus, a piacok már a várható kamatcsökkentésekre fókuszálnak.

Stubnya Bence
2023. május 27. 04:32 Podcast

Nem lesz olyan magyar munkahely az autóiparban, amit érintetlenül hagy a zöld átmenet

Habár az európai járműipar már tud eredményeket felmutatni, jelentős egyenlőtlenségeket hordoz magában az elektromobilitásra való átállás. Galgóczi Béla a G7 Podcast vendége.