Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. április 14. 10:43 Adat

A feje tetejére állította a járvány, hogy mit és hol vásárolunk

Született már néhány elemzés arról, hogyan alakította át a vásárlási szokásokat a mostani járványhelyzet, olyan részletes összeállítást azonban még nem csináltak, mint amilyennel most a Stackline előállt. Azt vizsgálták meg, hogy melyik száz termékcsoport forgalma nőtt meg és melyeké esett vissza leginkább az online kereskedelemben a koronavírus terjedése miatt.

Kosarazás helyett otthon gyúrnak

Az egyik legfontosabb megállapítás, hogy nem csak az olyan logikusan adódó termékeknél mértek hatalmas ugrást, mint a tisztítószer, a gumikesztyű, a kenyérsütő, a liszt vagy az élesztő, amikből főleg a fertőzés elkerülése*illetve a hiánytól való félelem miatt táraztak be az emberek. Több olyan termék is akad, amelyek iránt egyszerűen a hosszabb otthon töltött idő következtében ugrott meg a kereslet. Ilyen például a WC-papír, a papírtörlő és a mosogatószer, amikből otthon most mindenki többet használ.

 

A nagyobb otthoni fogyasztás pedig szinte teljes egészében többletkeresletként jelenik meg a kiskereskedelemben, hiszen az alkalmazottjaik számára ezeket a termékeket munkaidőben biztosító cégek jellemzően más beszerzési csatornákat használnak. A folyékony szappannál pedig valószínűleg mind a két hatás érvényesül: a járvány miatt többet is mosnak kezet az emberek, és ezt kizárólag otthon teszik, nem a gyártótól/nagykereskedőtől vásárló munkahelyükön.

A másik oldalon az utazáshoz köthető termékek állnak. Ezeket valószínűleg korábban is jelentős arányban rendelték interneten az amerikaiak, így volt honnan hatalmasat zuhanni most, hogy senki nem utazik. A bőröndök, az aktatáskák és a fényképezőképek forgalma is kétharmadával-háromnegyedével esett vissza.

Ennél némileg kisebb mértékű, de

jóval 50 százalék feletti volt a hanyatlás több kültéri sporthoz köthető termékcsoport esetében is.

Ezzel párhuzamosan az otthoni edzésekhez használt eszközök nagyon megindultak: súlyzóból négyszer, fitnesz, és jóga eszközökből több mint két és félszer annyi fogy a webáruházakban, mint a járvány előtt. Az otthoni munka pedig a számítógépek online forgalmát dobta meg nagyon látványosan.

A magyarok futnak tovább

Itthon ilyen részletes kimutatás sajnos nem készült, de korábban mi is írtunk róla, hogy a laptopok és asztali számítógépek, a társasok, a konzolok illetve egy halom háztartási gép Magyarországon is nagyon fogy a webáruházakban. Egyes termékeknél már az utánpótlással is akadtak problémák.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJátékkonzollal és társassal készülnek a tartós összezártságra a magyar családokAz összes olyan termékből a szokásosnál sokkal nagyobb mennyiségben vásárolnak a magyar háztartások, ami valamilyen módon alkalmas a gyerekek lekötésére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem volt hova rakni a mirelitet, ezért fagyasztóból is bevásároltak a magyarokVan, ahol már a készletek is kezdenek elapadni a kisebb fagyasztókból, mert ezeknek nem ilyenkor van a szezonja. Fogynak a kenyérsütők és a gőzölős fertőtlenítők is.

A már említettek mellett nagyon sokat vesznek az emberek az FMCG termékekből (vagyis az olyan gyorsan forgó fogyasztási cikkekből, mint az élelmiszerek, italok, vegyiáruk) is, ami azért érdekes fordulat, mert korábban ezeknek rendkívül kis hányadát vásároltuk csak interneten keresztül. Most azonban nem csak az élelmiszerláncok kiszállításai pörögtek fel, de a hagyományos webáruházakban is sokkal több fogyott az ilyen árukból.

Az Extreme Digtalnál lapunknak azt mondták, hogy márciusban több mint kétszer annyit adtak el ilyen termékekből, mint egy évvel korábban, de a leginkább bővülő termékkörök között említette az ebbe a kategóriába tartozó tisztítószereket az Aqua webáruházat fenntartó cég ügyvezetője, Polgár Norbert is.

Az amerikai trendekhez hasonlóan Magyarországon szintén nagyon keresik az otthon használható sporteszközöket, így például a futógépeket, súlyzókat és jógaszőnyegeket is. Érdekesség azonban, hogy

Magyarországon ezzel párhuzamosan nem esett vissza drasztikusan a kültéri sporteszközök iránti igény sem.

Bár Polgár Norbert március végén még azt mondta lapunknak, hogy az elektromos rollerek és az aktivitásmérők például nem fogynak úgy, mint korábban, a kezdetektől voltak azonban olyan termékek, amelyeknél nem tapasztaltak hanyatlást a kereskedők. Most pedig egyes esetekben már növekedéssel szembesülnek. Az Extreme Digitalnál például márciusban még nem volt a legjobban teljesítők között az egyben kezelt „sport, kemping, szabadidő” termékkategória, április első harmadában azonban már igen: éves összevetésben 15 százalékkal nőtt a forgalom.

Ennek a magyarázata valószínűleg az itthon viszonylag kijárási korlátozás lehet. A magyar szabályozásban a szabadidős  sporttevékenységet ugyanis olyan alapos indoknak minősítették, amely okot adhat a lakás elhagyására. A Google adatai szerint a parkokban és természetben töltött idő alig csökkent Magyarországon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa esik, ha fúj, már az interneten vesszük az ásványvizetBár még mindig kevesen vásárolnak be az interneten keresztül, a piac gyorsan bővül, aki pedig online vásárol, háromszor annyit költ, mint egy átlagos bolti vevő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz iskolák bezárása sokkolhatja az online élelmiszer-rendeléstTűrőképességük határán vannak a nagy élelmiszerláncok házhoz szállítási rendszerei, és a kapacitást nem lehet gyorsan növelni. Ha sokan maradnak otthon, nehezen lesznek kezelhetőek a megrendelések.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRoham indult a laptopokért a távoktatás miatt MagyarországonA megszokott mennyiség duplája fogy különböző számítógépekből a nagy webshopokban. Eleinte a cégek vásároltak, majd a távoktatás miatt a családok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat koronavírus online kiskereskedelem sportszerek Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.