Agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősítené a Black Friday reklámozását egy francia törvényjavaslat, ami decemberben kerülhet a parlament elé – írja a Telegraph. A javaslatot Delphine Batho, Franciaország korábbi zöldpárti környezetvédelmi minisztere nyújtotta be.
Az indoklás szerint a november végi akció – aminek jogi és gazdasági hátteréről a közelmúltban írtunk – a túlfogyasztást segíti elő, és a káros környezeti hatásai miatt szigorúbb megítélés alá kellene tartoznia. A francia törvények alapján az agresszív kereskedelmi gyakorlat szélsőséges esetben két év börtönnel és 300 ezer eurós pénzbírsággal büntethető.
“A Black Friday a fogyasztás ökológiailag fenntarthatatlan és antiszociális módját magasztalja fel”
– mondta Mattieu Orphelin, Emmanuel Macron pártja, az LREM (La République En Marche!) volt képviselője.
A francia környezetvédelmi miniszter, Elisabeth Borne azt nyilatkozta, hogy támogatja a javaslatot, amit azt követően nyújtottak be, hogy Borne figyelmeztetett, hogy a Black Friday nem összeegyeztethető a klímaváltozás elleni küzdelem céljaival.
“Nem lehetséges egyszerre csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását és népszerűsíteni az eszetlen fogyasztást"
– mondta Borne, aki szerint az akció olyan termékek megvásárlására ösztönöz, amikre nincs feltétlenül szükség.
A francia kiskereskedelmi szövetség szerint kár, hogy Borne így vélekedik, és szerintük az, hogy az “eszetlen” szót használta, arra utal, hogy azt gondolja, a fogyasztók nem “felelős állampolgárok”. A szövetség szerint a sárga mellényesek tüntetései az elmúlt hónapban nagyon megnehezítették a dolgukat, ezért a kormánynak “inkább örülnie kéne a Black Fridaynek, és bárminek, ami beindítja a fogyasztást, és jót tesz a kiskereskedelemnek, egyúttal pedig a francia gazdaságnak”.
Eric Woerth konzervatív képviselő elítélte Borne nyilatkozatát. “A következő lépés az lesz, hogy az anyák napját tiltják túlfogyasztásra hivatkozva, azután pedig a karácsony következik majd” – mondta.
“Milyen alapon avatkoznak be az életünkbe? Az embereknek joguk van reklámkampányokat indítani, és joguk van fogyasztani, ameddig mindezt felelősen teszik”.
Franciaországban környezetvédelmi aktivisták, köztük az Extinction Rebellion és antikapitalista csoportok beharangozták, hogy valamilyen módon megpróbálják majd megzavarni a Black Fridayt.
A Fekete Péntek az Egyesült Államokból származik, a hálaadást követő péntek elnevezése, ami az USA-ban egyben hagyományosan a karácsonyi vásárlási szezon kezdete is. Az Egyesült Álllamokban a hálaadás november negyedik csütörtökjére esik, ezért a black friday is mindig november végén van.
Az Oxford online lexikonja szerint a kifejezés az 1960-as évekből származik, és eleinte a vásárlók miatt megnövekedett közúti forgalomra utalva használtják. Később volt még egy olyan elmélet is az elnevezés eredeti forrására, hogy ez volt az a nap, amikor a kereskedők könyvelése “pirosból feketére” váltott, tehát nyereséget mutatott.
A Fekete Pénteken alapesetben úgy nyújtanak hatalmas kedvezményeket a kereskedők, hogy erre a napra összpontosítják azoknak a mennyiségi kedvezményeknek egy jelentős részét, amit a beszállítóiktól kapnak egy év során. Az elmúlt pár évben viszont már Magyarországon is olyan nagy forgalmat generál az akció, aminek köszönhetően számos gyártó esetében a kereskedők többletkedvezményeket is ki tudnak harcolni.
Világ
Fontos