Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. november 10. 12:39 Vállalat

Az Aldi a legolcsóbb benzint akarja adni, és ezzel leginkább az Auchant támadja meg

Kétszáz méterre az egyik budaörsi Mol benzinkúttól hamarosan megnyílik az Aldi egyik első automata töltőállomása. A német diszkontlánc nem véletlenül indul el itt az új szolgáltatásával, ugyanis ez az egyik legfrekventáltabb helyen lévő áruháza. Az Aldi kút elviheti a Mol-egység forgalmának egy részét, a németek terjeszkedése miatt azonban legkevésbé mégis a Molnak fájhat a feje. A célba vett versenytárs valójában az Auchan, és paradox módon kis mértékben az OMV lehet.

Három benzinkutat épít az év vége előtt az Aldi Magyarországon, de ez csak a kezdete egy nagyobb országos hálózat kialakításának. A diszkontláncnak összesen több mint 120 élelmiszerüzlete van, ám ezek nem mindegyike alkalmas töltőállomás kialakítására, és nem is mindenhol lehet benne jó üzlet. Ausztriában, ahol 2009 óta árul üzemanyagot az ott Hofer néven futó lánc, minden harmadik-negyedik üzletre jut egy kút, ennek alapján Magyarországon elvileg legalább 30-40 töltőállomás építése lehet a cél.

A magyar benzinkútpiacot hagyományosan a Mol vezeti, és méretét tekintve egy másik ligában játszik, mint az Aldi. Az ország közel 2 ezer kútjából jelenleg körülbelül 500 van a birtokában, és az utóbbi időben ez még növekedett is. A felvásárolt Agip állomások átmatricázása például éppen most folyik.

Az Aldi egyértelműen az árat tekinti a legfőbb fegyverének, ami azt jelenti, hogy az utóbbi években legolcsóbbnak számító Auchan kutak alá akar lőni. A célközönség is ugyanaz: a kutakon az Auchanhoz hasonlóan nem lesz személyzet, nem lesz bolt, és nem lesz semmi extra. Arra ott van maga az üzlet. Kérdés, hogy az Auchan erre mit fog lépni, hiszen eddig nála is az ár volt a leginkább hangsúlyozott versenyelőny.

Az Auchan és az Aldi kutak között azonban mindenképpen lesz egy olyan különbség, amely az autósok egy kisebb részének fontos lehet. Míg az Auchan jellemzően a Moltól veszi az üzemanyagot (adott esetben mástól is rendelhet, de nem ez a meghatározó), az Aldi feltehetőleg Bécs mellől fogja hozatni az osztrák finomítású benzint és gázolajat. Ez a típusú üzemanyag jelenleg szinte csak az OMV kútjain érhető el, de ott is jellemzően inkább csak a Dunántúli állomásokon. Márpedig van egy olyan el nem hanyagolható autós réteg, amelynek tagjai szívesebben vesznek osztrák benzint. Így fura módon az Aldi még a mintegy 190 kutat fenntartó OMV árérzékenyebb vásárlóira is elszívó hatással lehet.

Ez két szempontból is pikáns helyzetet teremt, egyrészt az OMV a Spar stratégiai partnere a benzinkutaknál kialakított élelmiszerboltok építésében, másrészt az Aldi éppen az OMV-től fogja venni az üzemanyagot. Hogy ne legyen zavar, az autósoknak azt kellene majd elfogadniuk, hogy ugyanaz az osztrák benzin azért drágább az OMV-nél, mert a kutak ott nem olyan fapadosak, mint az Aldinál.

Nyitott kérdés, hogy az Aldi beviszi-e majd az osztrák benzint az ország keleti felébe, mert Százhalombattáról jóval gazdaságosabb magyar üzemanyagot vinni oda, mint Schwechatból. (Az első három kút a Dunától nyugatra fekszik, de ebből persze nem sok következik.) Ha viszont ezt nem teszi meg, akkor ezen a területen szimpla árverseny lesz.

A piac egyébként telített, pusztán keresleti oldalról nézve aligha van szükség arra, hogy a benzinkutak száma növekedjen. Ez azt is jelenti, hogy az Aldi megjelenése szükségszerűen rontani fogja a környékbeli kutak üzletmenetét.

A Lechner Tudásközpont 2015-ös adatokra épülő felmérése szerint a magyar úthálózat 75 százalékára igaz, hogy bárhol is járjon az autós, legfeljebb 8 kilométeren belül talál egy kutat. A 16 kilométeren belüli elérés aránya 97 százalék. Igaz, Tornaszentjakab lakosainak különösen figyelniük kell a benzintankra, mert nekik 37 kilométert kell autózniuk az első kútig, de ezen vélhetően az Aldi terjeszkedése sem fog változtatni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Aldi benzin benzinkút kiskereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.