Az új autók értékesítése 2010 óta átlagosan több mint évi 5 százalékos ütemben nőtt a világban, de egyre több jel mutat arra, hogy kifullad a növekedés. Az LMC Automotive elemző cég idén 97 millió új jármű eladását valószínűsíti, ami 1,8 százalékos gyarapodás tavalyhoz képest – írja cikkében a Wall Street Journal.
Különösen borúsak a kilátások Észak-Amerikában, ahol 2016-ban 17,5 millióval csúcsot döntöttek az eladások, és idén valószínűleg folytatódik a tavaly elkezdődött visszaesés. Kínában gyorsan változnak a dolgok: 2016-ban még 13 százalékos volt a növekedés, tavaly 2,1, idén júliusban viszont már csökkenést mértek az egy évvel korábbihoz képest. Az LMC Automotive 1,2 százalékos pluszt jósol idénre, de lehet, hogy ezt újra kell majd gondolni. Az ázsiai ország ma már a világ legnagyobb autópiaca a 28,6 millió darabos tavalyi eladással. Az ottani lassulást egyebek mellett egy újautó-vásárlási adókedvezmény megszüntetése okozza.
Európában a kereslet majdnem visszakapaszkodott a válság előtti csúcsokra, de az első féléves 2,9 százalékos növekedés szintén lassulás 2017 első hat hónapjának a 4,7 százalékos tempójához képest. Az itteni számokat visszaveti a Brexit-szavazás óta gyenge brit kereslet, valamint a félelem a dízelautók városi használatának korlátozásától.
A legnagyobb kockázat azonban egyértelműen Donald Trump amerikai elnök kereskedelmi háborúja, amely máris megdrágította az acélt és az alumíniumot az amerikai autógyárak számára, míg Kína 40 százalékos importvámot vetett ki az amerikai kocsikra. Annak a veszélye sem múlt el teljesen, hogy Trump nemzetbiztonsági okokra hivatkozva 25 százalékos vámot vet ki az európai autókra.
Elemzők szerint egy teljes körű kereskedelmi háború recesszióba sodorhatja az autóipart, ha viszont sikerülne rendezni a viszonyt Amerika és a fő kereskedelmi partnerek között, akkor újra növekedésnek indulhatnának az eladások. Az utóbbi forgatókönyv megvalósulásának ugyan jelenleg nincs olyan nagy esélye, de némi bizakodásra adhat okot, hogy az USA-nak és Mexikónak hétfőn sikerült megállapodnia a kereskedelem új feltételeiben.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy a lassulást feltétlenül visszaesés követi, de a magyar gazdaság növekedésén már azt is meglátszódhat, ha nem nőnek tovább az eladások. A hazai járműipari termelés értéke a GDP tizedéről az ötödére emelkedett az utóbbi tíz évben.*A GDP-n belül ennél valójában kisebb az aránya, mert abba csak a szektor hozzáadott értéke számít bele.
A Magyarországon több gyárral jelenlévő, sok száz embert foglalkoztató Continental, a világ második legnagyobb autóipari beszállítója múlt héten figyelmeztette befektetőit, hogy nyeresége valószínűleg elmarad az előre jelzettől, a gyengülő európai és kínai kereslet miatt.
Vállalat
Fontos