Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. augusztus 23. 10:05 Világ

Lefújták a világ valaha volt legnagyobb részvénykibocsátását

Feloszlatták a szaúdi állami olajvállalat, a Saudi Aramco részvénykibocsátásán dolgozó, nemzetközi pénzügyi tanácsadókból álló csapatot, értesült a Reuters. A döntést ugyan hivatalosan nem tervezik bejelenteni, írja forrásai alapján a hírügynökség, de a folyamatos halogatással gyakorlatilag jegelik majd.

Ezt tulajdonképpen megerősítette a szaúdiak reakciója a cikk megjelenésére: ebben hivatalosan tagadják, hogy lefújták volna az üzletet, de hozzáteszik, hogy “az általuk választott időpontban, optimális feltételek esetén” indítják csak el. A megfogalmazás nem zárja ki, hogy mondjuk öt vagy száz év múlva jön csak el az idő.

A Saudi Aramco tőzsdei bevezetése a világ eddigi messze legnagyobb részvénykibocsátása lett volna. A terv szerint az állam olajvállalat öt százalékát vitték volna tőzsdére 2019 elején, olyan áron, ami alapján a cég kétezer milliárd dollárt ért volna. Ez finoman szólva is elég sok, a legnagyobb nyugati olajvállalat, az Exxon Mobil jelenleg hatodennyit, 338 milliárd dollárt ér a tőzsdei árfolyama alapján. De a tíz legnagyobb nyugati és kínai olajcég együttvéve sem érhet a tervezett cégméret nyomába:

 

Igaz, ezt az árfolyamot sokan megkérdőjelezték. Az igaz, hogy egy elvileg független külső ellenőrzés szerint is 270 milliárd hordónyi olajt birtokol a cég – ez gyakorlatilag az egész szaúdi olajvagyon, a világ olajtartalékának ötöde, amit ráadásul viszonylag könnyen ki is lehet termelni. Viszont rengeteg a kockázat egy befektetés körül, hiszen a szaúdi királyságban nyilvánvalóban lehetnek problémák külföldi befektetők tulajdonjogainak védelmével. De még az ilyen típusú kockázatok mellett is hinni kellett volna abban, hogy a jövő gazdasága ugyanúgy az olajra fog épülni, mint a mostani.

Az óriási pénzbevonás elmaradása kétségbe vonja Mohamed bin Szalman koronaherceg reformprogramját, amit a befektetőknek Vision 2030 néven reklámoztak igen intenzíven. Ennek lényege az lenne, hogy az olajérdekeltségek egy részének privatizációjában befolyó pénzből olyan beruházásokat valósítanának meg, amelyek javítják az ország versenyképességét, diverzifikálják a gazdaságot többek között a szolgáltató szektor fejlesztésével, sőt, felépítenének egy kész futurisztikus országrészt az egyiptomi határon Neom néven. (Igaz, az utóbbi hónapokban az MBS néven emlegetett herceg már nem annyira a nyugati reformer arcát mutatja a világ felé: miután leszámolt vélt ellenfeleivel a királyi családban, agresszív vitába kezdett Kanadával és aktivista nők kivégzésére készül.)

Mivel az óriási szaúdi reformterv az óriási pénzköltés mellett óriási pénzügyi műveletekkel is jár, érthető módon rárepült a globális bankvilág is (itt például a Goldman Sachs amerikai befektetési bank leköszönő vezérigazgatóját, Lloyd Blankfeint látjuk barátkozni a szaúdi koronaherceggel):

A mostani hírek szerint más módszerrel ugyan, de azért bevonnak a nemzetközi piacról azt a néhány tízmilliárd dollárt, amit a tőzsdei bevezetésből reméltek. A manőver lényege, hogy a Saudi Aramco felvásárolja egy állami szervtől a Sabic nevű olajfinomítót, és ezt nemzetközi bankok fogják finanszírozni egy több tízmilliárd dolláros keretből. Ezzel a pénz végső soron ugyanúgy befolyik a szaúdiakhoz, de nem kell megválniuk a tulajdon egy apró részétől sem. És ami fontosabb, nem kell megcsinálniuk azokat a reformokat a cég vezetésében, amelyek egy nemzetközi részvénykibocsátáshoz szükségesek lettek volna.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ kőolaj olaj saudi aramco Szaúd-Arábia tőzsde Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.