7500 állást szüntet meg Németországban az Audi 2029-ig, vagyis a globális munkaerejének nyolc, a németországinak 14 százalékát építi le az autógyártó. Az elbocsátások az adminisztrációs és fejlesztési munkaköröket is érintik, és évi egymilliárd eurós költségcsökkenést eredményezhetnek.
Előzmények: az Audi 2019-ben 9500 gyártással kapcsolatos munkahely 2025-ig történő megszüntetése mellett döntött a Neckarsulmban és Ingolstadtban működő üzemeiben. A lépéstől várt profitnövekedés azonban elmaradt a gyenge értékesítés és a brüsszeli Audi-gyár bezárásának költségei miatt.
Alulnézet: a győri Audi-üzemet egyelőre nem fenyegeti létszámleépítés, de a konszern egy ideje más márkákat is elkezdett Magyarországon gyártani, és a magyarországi leányvállalat létszáma ennek ellenére nem növekedett. Sőt 2020 óta fokozatosan, összességében mintegy 1500 fővel csökkent.
Felülnézet: A termelési és foglalkoztatási adatok jelzik, hogy a német autógyártók problémái a magyar gazdaságba is begyűrűznek, de egyelőre némileg fékezi a fo,yamatot, hogy a magyarországi munkaerő még mindig viszonylag olcsó. A Mercedes például épp a kecskeméti gyártás felfuttatásával próbálja korlátozni a költségeit.
Tágabb kontextus: a munkaerő mellett az energia is viszonylag drága lett Európában az elmúlt években, és a gyártás többletköltségeit a gyenge kereslet és a kínai konkurencia erősödése miatt egyre nehezebben viselik a német autóipari szereplők. Az ágazat kilátásait újabban Donald Trump vámintézkedései tovább rontották.
Mi várható? Az új német kormány az autóipar megsegítésére siethet, de ennek módja még kérdéses. A belga védelmi miniszter eközben felvetette, hogy a volt brüsszeli Audi üzemet alakítsák fegyvergyárrá.
Vállalat
Fontos