Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2025. március 5. 10:30 Vállalat, Világ

Trump a vámokkal épp adott még egy gyomrost a megroggyant magyar autóiparnak

Életbe lépett az Egyesült Államokban a kanadai és mexikói árukra, így az ott gyártott autókra is vonatkozó 25 százalékos vámtétel, a kínai importra pedig 20 százalékos terhet vetettek ki – írta a Reuters.

Miért fontos ez? Az amerikai piacra eddig Mexikóban gyártott európai autók hirtelen megdrágulnak, ami visszavetheti a keresletet és/vagy csökkentheti a gyártók profitját, ez pedig hatással lehet a magyar gazdaságra is.

Számokban: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden közzétett részletes adatai szerint a magyar GDP mindössze 0,6 százalékkal nőtt tavaly, és az értéket többek között az húzta le, hogy a talán legfontosabb ipari ágazat, a járműgyártás volumene 9 százalékkal esett vissza. Az akkugyártás decemberben éves szinten 51 százalékos zuhanásban volt.

Felülnézet: közvetlenül a mexikói termékekre kivetett vámok nem befolyásolják a magyar termelést, de ahogy például Virovácz Péter, az ING elemzője mondja, ha emiatt eltűnik a cégek profitjának egy része, akkor háttérbe szorulhat a magyar leányvállalatok fejlesztése is.

  • A magyar autógyárak közül leginkább az Audi szenvedheti meg a történteket, hiszen a Volkswagen csoportnak jelentős mexikói termelése van, onnan látja el az Egyesült Államokat. A Mercedes és a BMW sokkal kevésbé érintett.
  • Rövid távon a német gyártóknak árat kell emelniük az Egyesült Államokban, meg kell próbálniuk az amerikai vevőkre hárítani a terhet. Minél nagyobb értékű egy autó, ez annál könnyebb lehet, a vastagabb pénztárcájú vevők jobban kifizetik a magasabb árakat. Ám ha ez nem lesz ennyire zökkenőmenets, akkor a profit arányának kell csökkennie.
  • Igazán nagy bajba például a jellemzően az olcsóbb szegmensben versenyző Stellantis csoport kerülhet.

Alulnézet: mivel a magyarországi gyártás jóval olcsóbb, mint a németországi, drasztikus leépítésektől valószínűleg nem nálunk kell tartani, a potenciális fejlesztéseket azonban jó időre stoppolhatja, ha a német konszerneknek máshova kell koncentrálni a befektetéseiket.

  • A középtávú megoldás ugyanis az lehet, ha például a Volkswagen beviszi a gyártást az Egyesült Államokba, de ebben az esetben erre rengeteg forrást kell fordítani.

Tágabb kontextus: bár Magyarország helyzetét javítja, hogy nálunk jellemzően a drágább német autók készülnek, amelyek értékesítése válságállóbb, de a GDP-adatok is arra utalnak, hogy először kell szembenéznünk akkora globális visszaeséssel, amelyben már a prémium autók értékesítése sem stabil.

  • A német autóipart ugyanis messze nem csak az amerikai vám érinti kedvezőtlenül, hanem általánosságban az elektromos hajtásra való átállás költsége, lassúsága és utóbbi időben a megakadása, emellett az olcsó kínai konkurencia megerősödése, és az egyre szigorúbb európai környezetvédelmi normáknak való megfelelési kényszer. Nem véletlen, hogy Trump vámjainak előestéjén az Európai Unió utóbbit jelentősen lazította.

Mi várható? A Trump-hatásnak vélhetően még messze nincs vége, hiszen továbbra is a levegőben lóg, hogy az Egyesült Államok minden Európában gyártott autóra magas vámot vet ki, és erre az unió ellenintézkedésekkel válaszolhat. Ez is csak közvetve érinti Magyarországot, de a német iparnak való nagy kitettség miatt komoly hatása is lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKitérne az új vámcsapások elől az EU, de nem biztos, hogy sikerülA lengyel miniszterelnök szerint a vámháború buta és szükségtelen, de lehet, hogy mégsem sikerül elkerülni az Egyesült Államokkal szemben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFontosabbá válik a kecskeméti gyár a MercedesnekAmikor spórolni kell, akkor a Németországnál olcsóbb gyártóhelyszínek kerülnek előtérbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA 2025-ös kibocsátási célokat is fellazítaná az EU az autóipari lobbi kérésének megfelelőenLekerült a teher az európai autógyártók válláról, hogy az olcsó elektromos modelljeiket még idén piacra dobják. Azok a gyártók nem örülnek, amik a szabályozást figyelembe véve fejlesztettek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autó autóipar Donald Trump gdp Mexikó vám Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. március 20. 12:56 Vállalat

Akár bírságot is kaphat a BYD a magyar gyára miatt az Európai Bizottságtól

A BYD számára nem lesz magyar munkaerő, magyar energia, de a hazai beszállítók sem állnak készen.

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Fontos

Váczi István
2025. március 21. 12:47 Közélet, Pénz

Még kényelmetlenenebb helyzetbe került az alapítványi botrány nyomán Varga Mihály

Korábban jó ötletnek tűnhetett a jegybanki alapítvány vagyonának beolvasztása az MNB-be, de a botrány és vagyonvesztés után már nagyon más a helyzet.

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.