Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2025. február 13. 13:35 Adat

Olyan mélyre csúszott a hazai autóipar, hogy könnyen felránthatja a BMW és a BYD új gyára

Jól látszik az autóipar vergődése a magyar ipar csökkenő termelési adatain, tavaly decemberben a legnagyobb súlyú, a feldolgozóipari termelés 22 százalékát adó járműgyártás volumene 21 százalékkal esett vissza az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A közúti gépjármű gyártása 30, a közúti jármű alkatrészeinek gyártása 17,5 százalékkal csökkent a KSH közleménye szerint.

  • Összességében 6,4 százalékkal maradt el a decemberi ipari termelés az egy évvel korábbitól, éves szinten pedig 4 százalékos volt a csökkenés 2023 és 2024 között. Ez a második egymást követő évben tapasztalt visszaesés, ugyanis 2023-ban 5,5 százalékkal zsugorodott a termelés a 2022-es szinthez képest.

Számokban: az autóipar decemberi visszaesése történelmi távlatban is súlyos. A közúti járműgyártás ágazatában (ide tartozik a komplett gépkocsik és az alkatrészeik gyártása is) összességében 23,1 százalékos volt a nyers visszaesés decemberben az egy évvel korábbi szinthez képest, aminél nagyobb csökkenés csak a 2009-es válság és a koronavírus-járvány időszakában fordult elő.

Tágabb kontextus: az akkumulátor, szárazelem gyártása 51 százalékkal esett vissza – a Magyarországon jórészt az elektromos autók gyártásához kötődő alágazatban nagyobb volt a visszaesés, mint a járműgyártásban; igaz, a szektor jelentősége egyelőre kisebb. (Az akkumulátorgyártást is magába foglaló villamos berendezés gyártása alág súlya 8,1 százalék a feldolgozóiparban.)

Miért fontos ez? Az autópiac globális problémái jócskán kihatnak az annak erősen kitett magyar ipar teljesítményére. Ez a függőség fokozódhat is idén és jövőre a BMW, a BYD, a CATL és a Mercedes gyárépítései miatt. A kormány ráadásul nagy reményeket fűz a termőre forduló autóipari óriásberuházások növekedési hatásához.

  • Ősszel kezdheti a BMW tisztán elektromos modelljeinek sorozatgyártását Magyarországon, ami „egy hatalmas lökést fog adni a magyar gazdaságnak, és hatalmas lökést ad Debrecennek és a térségnek” Szijjártó Péter szerint.
  • A CATL is idén tervezi a gyártás indítását debreceni üzemében.
  • Bár korábban csak jövőre várták, a cég szakértője szerint a BYD szegedi gyára is termelni kezd már idén októberben.

Mi várható? A rendelésállományok decemberi adatai sem kecsegtetnek fényes perspektívával, a feldolgozóipar összes új rendelésének volumene 14,6 százalékkal szűkült 2023 decemberéhez mérten. Az új belföldi rendelések 2,6, az új exportrendelések 15,7 százalékkal csökkentek. Az összes rendelésállomány december végén 14,3 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

  • Már a munkahelyeket is érinti Magyarországon a német autóipar válsága, és a magyar iparvállalatok továbbra is meglehetősen pesszimisták a kilátásokat illetően. Németországban romlott az üzleti klíma a feldolgozóiparban az év elején, és csökkenő rendelésállományról számoltak be az ágazati szereplők.
  • A mostani adattal azonban olyan alacsony a bázis, hogy ehhez képest egy év múlva még akkor is látványos növekedést láthatunk az új gyárak beindulása nyomán, ha nem lesz sokkal erősebb a felvevőpiac.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNégy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön elA kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar munkahelyeket is elérte a német autóipar válságaA ZF Hungária egri üzeméből 110 embert küldenek el. Ez az első nagyobb hazai leépítés, amit egyértelműen a német autóipar válsága okozott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autóipar ipari termelés recesszió rendelésállomány Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Vámosi Ágoston
2025. február 20. 17:42 Adat

Kelendőek a budapesti új lakások, pedig bőven 100 millió forint fölé mentek az árak

Ma már senki nem kapja fel a fejét 100 millió feletti árakra Budapesten, Budán a 200 milliós árakhoz kezdhetünk hozzászokni.

Vámosi Ágoston
2025. február 19. 12:26 Adat

A védelmi ipar bonanzája lenne Trump irreálisnak tűnő európai követelése

Magyarországnak is nagyon fájna, ha annyit kellene emelnie a védelmi költségvetésén, hogy elérje a Trump által javasolt 5 százalékos GDP-arányt.

Stubnya Bence
2025. február 18. 14:15 Adat, Élet

Rákapcsoltak a magyarok a ruhavásárlásra, a Mohu felpörgeti a visszagyűjtést

A 2010-es évek fogyasztási boomja után az elmúlt években még jobban felpörgött a ruhavásárlás Magyarországon.

Fontos

Váczi István
2025. február 20. 12:30 Pénz

Sokan pályáznak az állampapíros ezermilliárdokra, külföldre is bőven juthat belőle

A kormányzat egyelőre képes kezelni az inflációkövető állampapírok kamatcsökkenését, de a külföldi befektetés évről évre vonzóbb a magyarok számára.

Hajdu Miklós Mészáros R. Tamás
2025. február 20. 05:45 Vállalat, Világ

Hogy marad így versenyképes a japán autó?

Hibás döntéseket hoztak, elmaradt egy fúzió, előretörtek a kínaiak, majd jött Donald Trump a mexikói vámmal.

Vámosi Ágoston
2025. február 19. 15:30 Közélet

A magyar vezérigazgatók 2034-re eurót látnak Magyarországon forint helyett

Bevételnövekedésre idén csak 39 százalékuk számít, az euróárfolyamot 415 forintra jósolják.