Aláírták a Rákosrendezőn épülő mini-Dubaj 85 hektáros területének adásvételi szerződését. A magyar állam az emírségekbeli Eagle Hills-csoportnak adta el a területet nettó 50,9 milliárd forintért.
Számokban: az Eagle Hills közleménye szerint több mint 12 milliárd eurót (ötezer milliárd forint) szán a hely fejlesztésére, a Nemzetgazdasági Minisztérium által hivatkozott nemzetközi szerződés 5 milliárd euróban (kétezer milliárd forint) határozta meg a befektetés minimumát.
Felülnézet: az állam csak akkor jut hozzá a terület teljes vételárához, ha elkölt kapcsolódó közlekedésfejlesztésre 800 millió eurót (330 milliárd forintot). Fel kell újítania Rákosrendező vasúti megállóhelyét, a Rákos-patak mellett kerékpáros-gyalogos tengelyt épít, és megépíti a Nagy Lajos király útját és a Szegedi utat összekötő felüljárót.
Igen, de: a 330 milliárdos összeg azért is figyelemre méltó, mert a MÁV-nak nem volt 14 milliárd forintja a kármentesítésre. Ezt az előző tulajdonos MÁV vállalta magára, és korábban 24 hónapos munkával számoltak, de Lázár János közlekedési miniszter tervei miatt erre már nem maradt pénz.
Alulnézet: a Grand Budapest területén van a Tatai úti MÁV-lakótelep is. A 27 lakásból álló telepen élők ügye közel egy éve húzódik, az üresen álló lakásokat pedig azóta betörők is felfedezték maguknak. A vasúttársaság két jogcím nélküli lakóval és négy céggel a mai napig sem tudott megállapodni, a négy vállalat perre is vitte az ügyet.
Reakciók: korábban a Fővárosi Közgyűlés megszavazta, hogy a projekt területén legalább 25 hektár zöldfelületnek kell maradnia, és 15 ezer megfizethető lakásnak kell épülnie. Ennek érvényesítésére azonban nincs módja, mert a kormány nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásnak nyilvánította a Grand Budapestet.
Mi következik? Lázár János korábban azt mondta, az új városnegyed legkésőbb 2030-ra felépül. Az adásvételi szerződésben azonban 2039. március 13-át határozták meg a befejezés legkésőbbi határidejeként.
Közélet
Fontos