Kínaiak vásárolnák fel a Németországban feleslegessé váló Volkswagen-gyárakat. Európa legnagyobb autógyártója két üzemben is leállítja a termelést a tervek szerint, és a Reuters azt írja, a menedzsment nyitott az osnabrücki gyár eladására a kínaiaknak.
Miért fontos ez? A német autóipar jelképének számító VW gyárainak felvásárlásával Kína hosszútávon is megvetné a lábát Európa legnagyobb gazdaságában. A befektetés stratégiailag is fontos: a németországi telephelyekkel Kína megkerülhetné az Európai Bizottság által kivetett elektromos autós védővámokat, és versenyképesebbé válhatna a többi európai gyártóval szemben.
Számokban: a Volkswagen tervei szerint a 340 embernek munkát adó drezdai gyárat idén, a 2300 embert foglalkoztató osnabrücki gyárat pedig 2027-ben állítanák le.
Igen, de: a Reuters forrása szerint a befektetés a februári németországi választások kimenetelétől is függ. A még hivatalban lévő kormány célja a gazdaság függetlenítése Kínától, Annalena Baerbock külügyminiszter rendszerszintű riválisnak nevezte az országot, és diktátornak Hszi Csinping elnököt.
Felülnézet: az Európát néhány éve megrázó inflációs sokk és az ezt követő globális gazdasági visszaesés miatt mérséklődött a kereslet az új autók iránt. A legutóbbi negyedévekben csökkent a Volkswagen eladásainak száma, a kínai elektromosautó-gyártók viszont egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból.
Mi következik? A Gartner csütörtökön közzétett jelentése szerint Kína dominanciája az elektromosautó-iparban tovább nőhet 2025-ben, az európai és észak-amerikai gyárak pedig a rájuk nehezedő nyomás hatására vagy visszafogják a termelést, vagy bezárnak.
Alulnézet: a magyar kormány által erre az évre tervezett 3,4 százalékos gazdasági növekedés nagyban függ attól, hogy a debreceni CATL- és BMW-, illetve a szegedi BYD-gyár mennyire tudja felfuttatni a termelést az év során.
Vállalat
Fontos