Hírlevél feliratkozás
A Volkswagen központja Wolfsburgban. Forrás: AFP / Europress
Vámosi Ágoston
2025. január 17. 09:00 Vállalat, Világ

A Volkswagen tárja ki a kaput kínai riválisai előtt?

Kínaiak vásárolnák fel a Németországban feleslegessé váló Volkswagen-gyárakat. Európa legnagyobb autógyártója két üzemben is leállítja a termelést a tervek szerint, és a Reuters azt írja, a menedzsment nyitott az osnabrücki gyár eladására a kínaiaknak.

Miért fontos ez? A német autóipar jelképének számító VW gyárainak felvásárlásával Kína hosszútávon is megvetné a lábát Európa legnagyobb gazdaságában. A befektetés stratégiailag is fontos: a németországi telephelyekkel Kína megkerülhetné az Európai Bizottság által kivetett elektromos autós védővámokat, és versenyképesebbé válhatna a többi európai gyártóval szemben.

  • Ennek a folyamatnak a része a BYD szegedi gyárépítése is. A Reutersnek a vállalat azt mondta, hosszútávú céljai vannak Európában, amelyek függetlenek a rövidtávú belpolitikai kilátásoktól.

Számokban: a Volkswagen tervei szerint a 340 embernek munkát adó drezdai gyárat idén, a 2300 embert foglalkoztató osnabrücki gyárat pedig 2027-ben állítanák le.

Igen, de: a Reuters forrása szerint a befektetés a februári németországi választások kimenetelétől is függ. A még hivatalban lévő kormány célja a gazdaság függetlenítése Kínától, Annalena Baerbock külügyminiszter rendszerszintű riválisnak nevezte az országot, és diktátornak Hszi Csinping elnököt.

Felülnézet: az Európát néhány éve megrázó inflációs sokk és az ezt követő globális gazdasági visszaesés miatt mérséklődött a kereslet az új autók iránt. A legutóbbi negyedévekben csökkent a Volkswagen eladásainak száma, a kínai elektromosautó-gyártók viszont egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból.

  • Az S&P Global Mobility stagnálásra számít idén az európai piacon, de ha Donald Trump vámmal sújtja az európai gyártókat, akkor a termelés akár vissza is eshet.

Mi következik? A Gartner csütörtökön közzétett jelentése szerint Kína dominanciája az elektromosautó-iparban tovább nőhet 2025-ben, az európai és észak-amerikai gyárak pedig a rájuk nehezedő nyomás hatására vagy visszafogják a termelést, vagy bezárnak.

  • A kínai autógyártók alacsonyabb munkaerő-költségű uniós országokban, vagy Törökországban, esetleg Marokkóban nyithatnak gyárakat. A Gartner várakozásai szerint az elektromos buszok, autók, furgonok és teherautók eladása 17 százalékkal nőhet ebben az évben, 2030-ra pedig az autógyártók kínálatának legalább fele elektromos lesz.
  • Az Economist Intelligence Unit (EIU) szerint 4 százalékkal nőhet a járműipari forgalom Európában az elektromosautó-piac bővülésének köszönhetően. Az autógyártók az uniós szabályozás változása miatt sok elektromos modelljüket 2025-ben dobják piacra. Az EIU 20,4 százalékra becsüli az elektromos autók arányát az idei forgalomban.

Alulnézet: a magyar kormány által erre az évre tervezett 3,4 százalékos gazdasági növekedés nagyban függ attól, hogy a debreceni CATL- és BMW-, illetve a szegedi BYD-gyár mennyire tudja felfuttatni a termelést az év során.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autógyártók nyomasztása segíthet idén a magyar gazdaságonSokkal több elektromos autót kell eladniuk idén a gyártóknak, és ha sikerrel járnak, az a magyar gazdaságot is segíti. Egyelőre azonban sok a bizonytalanság.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autóipar BYD elektromos autó Kína németország Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. február 7. 10:10 Vállalat

Az év eleji szigorítás után több ezer kínai jön a BYD-üzemet építeni, de hogy lehet ez?

Kína már nincs a vendégmunkás-kvótánál kedvezményezett országok között, de van egy olyan jogi megoldás, amivel jöhetnek kínaiak.

Jandó Zoltán Vámosi Ágoston
2025. február 6. 17:17 Közélet, Vállalat

Úgy tűnik, a főváros nyert, de lehet még csavar a mini-Dubaj-ügyben

Bár Gulyás Gergely szerint a NER-es üzleti körök nem akarják majd megvenni a rákosrendezői ingatlanokat, erre nem lehet mérget venni.

Jandó Zoltán
2025. február 6. 05:23 Pénz, Vállalat

Megnéztük, mi lett Simicska birodalmával tíz évvel a G-nap után

Az általa lenézett másodvonalhoz és az őt elárulókhoz kerültek Simicska Lajos évekig rejtegetett birodalmának ékkövei.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. február 7. 05:30 Adat, Élet

Jóval nagyobb élelmiszer-drágulást mértünk, mint amire a hivatalos adatok alapján számítottunk

Egyetlen év alatt 40-ről 70 forintra ugrott a tojás, 250-ről 330 forintra a tej ára, és sok más termék is magas inflációt jelez.

Avatar
2025. február 6. 16:24 Élet

Már kevésbé támogatja a lakossági parkolást hat budapesti kerület

Jelentős változásokat hozott 2025 a lakossági parkolásban, több fővárosi kerület is csökkentette a korábban nyújtott kedvezmények mértékét.

Hajdu Miklós
2025. február 6. 16:02 Közélet

Nehéz helyzetben találhatja magát Európa nyáron a gáztárolók alacsony töltöttsége miatt

Rekordmeleg volt a január, de az egész tél már a hidegebbek közé tartozott. Európa gáztartalékai aggasztó ütemben fogynak.