Hírlevél feliratkozás
A Volkswagen központja Wolfsburgban. Forrás: AFP / Europress
Vámosi Ágoston
2025. január 17. 09:00 Vállalat, Világ

A Volkswagen tárja ki a kaput kínai riválisai előtt?

Kínaiak vásárolnák fel a Németországban feleslegessé váló Volkswagen-gyárakat. Európa legnagyobb autógyártója két üzemben is leállítja a termelést a tervek szerint, és a Reuters azt írja, a menedzsment nyitott az osnabrücki gyár eladására a kínaiaknak.

Miért fontos ez? A német autóipar jelképének számító VW gyárainak felvásárlásával Kína hosszútávon is megvetné a lábát Európa legnagyobb gazdaságában. A befektetés stratégiailag is fontos: a németországi telephelyekkel Kína megkerülhetné az Európai Bizottság által kivetett elektromos autós védővámokat, és versenyképesebbé válhatna a többi európai gyártóval szemben.

  • Ennek a folyamatnak a része a BYD szegedi gyárépítése is. A Reutersnek a vállalat azt mondta, hosszútávú céljai vannak Európában, amelyek függetlenek a rövidtávú belpolitikai kilátásoktól.

Számokban: a Volkswagen tervei szerint a 340 embernek munkát adó drezdai gyárat idén, a 2300 embert foglalkoztató osnabrücki gyárat pedig 2027-ben állítanák le.

Igen, de: a Reuters forrása szerint a befektetés a februári németországi választások kimenetelétől is függ. A még hivatalban lévő kormány célja a gazdaság függetlenítése Kínától, Annalena Baerbock külügyminiszter rendszerszintű riválisnak nevezte az országot, és diktátornak Hszi Csinping elnököt.

Felülnézet: az Európát néhány éve megrázó inflációs sokk és az ezt követő globális gazdasági visszaesés miatt mérséklődött a kereslet az új autók iránt. A legutóbbi negyedévekben csökkent a Volkswagen eladásainak száma, a kínai elektromosautó-gyártók viszont egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból.

  • Az S&P Global Mobility stagnálásra számít idén az európai piacon, de ha Donald Trump vámmal sújtja az európai gyártókat, akkor a termelés akár vissza is eshet.

Mi következik? A Gartner csütörtökön közzétett jelentése szerint Kína dominanciája az elektromosautó-iparban tovább nőhet 2025-ben, az európai és észak-amerikai gyárak pedig a rájuk nehezedő nyomás hatására vagy visszafogják a termelést, vagy bezárnak.

  • A kínai autógyártók alacsonyabb munkaerő-költségű uniós országokban, vagy Törökországban, esetleg Marokkóban nyithatnak gyárakat. A Gartner várakozásai szerint az elektromos buszok, autók, furgonok és teherautók eladása 17 százalékkal nőhet ebben az évben, 2030-ra pedig az autógyártók kínálatának legalább fele elektromos lesz.
  • Az Economist Intelligence Unit (EIU) szerint 4 százalékkal nőhet a járműipari forgalom Európában az elektromosautó-piac bővülésének köszönhetően. Az autógyártók az uniós szabályozás változása miatt sok elektromos modelljüket 2025-ben dobják piacra. Az EIU 20,4 százalékra becsüli az elektromos autók arányát az idei forgalomban.

Alulnézet: a magyar kormány által erre az évre tervezett 3,4 százalékos gazdasági növekedés nagyban függ attól, hogy a debreceni CATL- és BMW-, illetve a szegedi BYD-gyár mennyire tudja felfuttatni a termelést az év során.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autógyártók nyomasztása segíthet idén a magyar gazdaságonSokkal több elektromos autót kell eladniuk idén a gyártóknak, és ha sikerrel járnak, az a magyar gazdaságot is segíti. Egyelőre azonban sok a bizonytalanság.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autóipar BYD elektromos autó Kína németország Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. június 19. 12:11 Adat, Vállalat

Feleakkora növekedést sem tudnak elérni a magyar e-kereskedők, mint a Temu és társai

Beszűkült a játéktere a hazai szereplőknek, akiknek a gazdaságpolitikai környezettel és a vevők vásárlóerejének csökkenésével is meg kell küzdeniük.

Jandó Zoltán
2025. június 18. 15:40 Közélet, Vállalat

Terjed a Mészáros-Felcsút kór az európai futballban, magyar áldozata is lehet

Mészáros Lőrinc sorsára juthat a felvidéki milliárdos Világi Oszkár: lehet, hogy meg kell válnia egyik focicsapatától, hogy azt ne zárják ki a Konferencia Ligából.

Bucsky Péter
2025. június 18. 06:03 Közélet, Vállalat

Nem járnának rosszul a magyar autósok az orosz olajimport megszűnésével

Meg vannak számlálva Magyarország orosz olajimportjának napjai, ha nem tudja megfúrni a kormány az Európai Bizottság tegnap bemutatott javaslatát.

Fontos

Bucsky Péter
2025. június 24. 05:45 Adat, Közélet

Nem csak Budapest önkormányzatát tartja egyre rövidebb pórázon a kormány

Az elvonások nem kímélik a megyei jogú és a kisebb városokat sem, nem csoda, hogy több polgármester is kiakadt a kormányszóvivő kioktatásán.

Torontáli Zoltán
2025. június 23. 06:08 Tech

Pár éven belül elindulhat az Uber-szerű kamionozás

Ami a bicikliseknek a Wolt vagy a taxisoknak az Uber, az akar lenni a teherautósoknak az Eurowag, de ezt a legbonyolultabb megvalósítani.

Mészáros R. Tamás
2025. június 22. 07:44 Világ

Trump meghozta a döntést, tényleg beszállt Amerika a háborúba

Éjjel az Egyesült Államok is beszállt az izraeli-iráni háborúba, Donald Trump szerint légicsapásokat hajtott végre három iráni atomlétesítmény ellen.