Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. december 23. 11:05 Közélet, Vállalat

Így kebelezi be a NER-cápa a NER-kishalat

Az érintett társaságok beszámolói alapján 14-15 milliárd forintot fizethetett két éve a korábban több közbeszerzésen is taroló, de 2022-re bajba jutó Dömper Kft.-ért, illetve a vállalat köré épült cégcsoportért a NER egyik ékköve, a Duna Aszfalt Zrt (DA).

  • A Szijjártó Pétert is jachtoztató Szíjj Lászlóhoz tartozó DA valószínűleg nem csinált rossz üzletet a felvásárlással. Más kérdés, hogy Magyarországon elég nehéz a Dömperhez hasonló építőipari cégeket értékelni. Ezek ugyanis jelentős részben a NER-döntéshozók jóindulatától függnek.

Előzmények: a Dömper Kft. Komárom-Esztergom megye egyik legnagyobb építőipari vállalata, amely a 2010-es évek közepétől sorra nyerte a közbeszerzéseket. A csúcson évi 20-25 milliárd forintos árbevételt és milliárdos nyereséget termelt.

Számokban: a bajba jutott vállalatot végül megvásárolta – a NER-narratíva szerint megmentette – a Duna Aszfalt. A DA nem közvetlenül a Dömpert vette meg, hanem az azt tulajdonló vagyonkezelőt. Így további hat cég is Szíjj László tulajdonába került.

  • A vételárat a felek nem hozták nyilvánosságra. A Duna Aszfalt beszámolójából azonban az olvasható ki, hogy a cég 14-15 milliárd forintot fizethetett a hét társaságot összefogó vagyonkezelőért*A vásárlás évében a DA 15,03 milliárd forintos növekedést mutatott ki a „tartós részesedés kapcsolt vállalkozásban” mérlegsoron, azaz ennyiért vett vagy alapított leányokat. A Dömpert is tulajdonló vagyonkezelő nem az egyetlen szerzeménye volt a társaságnak, de a többi új alapítású vagy megvett vállalat bekerülési értéke együttesen is csak néhány tízmillió forint lehetett..
  • Ez nem kevés pénz, ám az érintett vállalatok előző években elért profitja és az akkori piaci árazás alapján akár ennek duplája is lehetett volna a vételár.

Felülnézet: a vételár mások mellett azért lehet fontos, mert alig néhány hónappal a fenti tranzakció után fogalmazott meg az ősfideszes Pesty László filmrendező komoly kritikát hasonló ügyletek miatt a NER-rel szemben.

  • Interjúiban Pesty arról beszélt, hogy a „Lölőklán” tagjai zsarolással szereznek meg ingatlanokat vagy éppen cégeket. Nem egyszer utalt rá, hogy Szíjj is ennek a „klánnak” a tagja. A konkrét ügy, amit említett, egy építési vállalkozót érintett.
  • Más kérdés, hogy a Dömperhez hasonló építőipari cégek értékét elég nehéz piaci benchmarkok és várható jövedelemtermelő képességük alapján becsülni. Utóbbi ugyanis alapvetően attól függ, hogy mennyi közbeszerzést nyernek el, ez pedig nem csak piaci folyamatok függvénye.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPofonegyszerű módszerrel rejtik el tízmilliárdok útját a NER oligarcháiKinyomtatnak egy papírt, pár százezerért eladják, átírnak a hátoldalán egy nevet, és máris követhetetlenné vált több milliárd vagy tízmilliárd forint útja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjaiA nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzíjj László akkor is keres az állami tenderen, amikor veszítJogilag nem lehet belekötni abba, ahogy a Duna Aszfalt átvette egy óriásberuházás jelentős részét a közbeszerzést elnyerő vállalattól, de a gyakorlat nagyon sok kérdést felvet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLázár János arról beszélt, hogy kitömték pénzzel Mészáros Lőrincet, megmutatjuk, hogyanMészáros Lőrinc és Szíjj László két legfontosabb vállalatának saját tőkéje úgy nőtt durván a nyolcvanszorosára 12 év alatt, hogy közben 130 milliárdot kivettek a cégekből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdos kényszerpályára állította magát a kormány Mészárosék koncessziós autópályáivalÉves szinten százmilliárdos kiadás az államnak, hogy a koncesszió keretében már muszáj kifizetnie a jobb minőségű autópályák árát Mészárosnak és Szijjnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEddig az állam finanszírozta Mészárosék sok ezer milliárdos üzletét, de ígérik, hogy ez megfordulA koncessziós szerződések arra szolgálnak, hogy a vállalkozók fejlesszenek a későbbi profit reményében, de a magyar autópályák üzemeltetőinek nem kellett várniuk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat Dömper Kft Duna Aszfalt építőipar felvásárlás ner Pesty László Szíjj László Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. december 19. 12:48 Adat, Közélet

A gazdasági növekedés ötödét hozhatják jövőre az új magyar gyárak

A kormány nagy reményeket fűz ahhoz, hogy jövőre termelni kezdenek az új akku-és autógyárak, de a jegybank előrejelzése kisebb hozzáadott értéket vár.

Bucsky Péter
2024. december 19. 06:07 Közélet, Vállalat

Évekig harcolt ellene, most beszedi a pénzt a kormány a minimumadóból

Kiegészítő adót kell fizetnie azoknak a cégeknek, amelyek terhelése 15 százalék alatti a globális minimadó szabályai szerint. Az egyik érintett az Audi lehet.

Stubnya Bence
2024. december 18. 14:57 Közélet, Vállalat

Ki dolgozik éjszaka és hétvégén, ha nem jöhetnek vendégmunkások?

Politikai okokból tiltaná be szinte teljesen a vendégmunkások behozatalát a kormány, de a gazdasági szereplők szerint a munkaerőhiány továbbra is nagy probléma.

Fontos

Virovácz Péter Havasi Kinga
2024. december 21. 06:05 Pénz

Annyi mindenre kell költeni, hogy feltámadhat az infláció

Kínálati korlátokba ütközhetnek jövőre a zöld technológiai vagy épp honvédelmi beruházások, ami új inflációs sokkokat eredményezhet.

Pecze Kristóf
2024. december 20. 14:10 Vállalat, Világ

Megadja a kegyelemdöfést Trump az európai autóiparnak?

A kínai konkurencia által szorongatott európai gyártók számára eddig biztos piac volt az Egyesült Államok, de ez hamarosan teljesen megváltozhat.

Hajdu Miklós
2024. december 20. 10:33 Adat

Bukarestben a legkisebb a szegénység kockázata az egész EU-ban

Románia a lista másik vége felé is képviselteti magát, ami az ország fejlődésének belső egyenlőtlenségeit mutatja. A magyar régiók közül több is egész jól áll.