Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. augusztus 19. 16:43 Közélet

Heti 60 millióért bérelhető egy olyan luxusjacht, amilyennel Szijjártó utazott, de ő nem is fizethetett érte

Az Átlátszó írta meg kedden, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter egy hatmilliárd forint értékű luxusjachton utazott, amely a negyedik leggazdagabb magyar, Szíjj László tulajdonába tartozik. A Külgazdasági és Külügyminisztérium nem osztott meg arról információt, hogy Szijjártó mennyi ideig vagy milyen alapon használta a főleg állami megrendelésekből meggazdagodott Szíjj hajóját Horvátországban, mindössze annyi derült ki, hogy folyamatosan dolgozott a luxusjachton.

A nyilvánosan elérhető adatok alapján egy hasonló jacht bérlése egy napra 10 millió forint körül van. A máltai bejegyzésű, Lady MRD-re keresztelt hajót, amellyel Szijjártó is utazott, az egyik legjelentősebb szuperjachtgyártó, az olasz Benetti készítette. Az olasz cégnek több hasonló (Crystal 140-es típusú) jachtja megtalálható a különböző jachtbérlési oldalakon.


A Benetti reklámfilmje egy Crystal 140-esről.

A YachtCharterFleet-en két Benetti Crystal 140-est lehet bérelni, az egyiket heti 180 ezer eurótól (63 millió forinttól), a másikat 188 ezer eurótól (66 millió forinttól) hirdetik. Egy másik oldalon pedig napi 11 millió forintért lehet bérelni ilyen hajót. Ezek a 10 férőhelyes*legalábbis a vendégek számára Lady MRD-hez hasonlóan 42 méter hosszú, háromszintes hajók, 7-9 fős legénység üzemelteti őket, további képeket itt lehet nézegetni az alaptípusról (magáról a Lady MRD-ről pedig itt).

Megkerestem a Külgazdasági és Külügyminisztériumot és a Duna Aszfalton keresztül Szíjj Lászlót is, hogy Szijjártó és családja milyen alapon használta a hajót. Szíjj nem reagált, a KKM pedig a tegnapi közleményét küldte el, tehát érdemben nem válaszolt a kérdésekre.

Egy Benetti Crystal 140-es. Fotó: Facebook/Benetti Yachts

A KKM így azt sem árulta el, hogy Szijjártó fizetett-e a luxusjachtos útért. Mindenesetre a hajó besorolása alapján csak ingyen használhatta. A luxusjacht kategóriája ugyanis „pleasure craft”, amelyet a máltai szabályozás alapján nem lehet bérbeadni, csak a tulajdonosa és az ő vendégei használhatják.

A vagyonnyilatkozata alapján valószínűtlen is lenne, hogy Szijjártó és családja piaci árat fizetett volna a hajó használatáért. Havi bruttó 1,97 millió forintos*azaz nettó 1,32 millió forintos fizetése alapján nagyjából négy évig kellene bármi kiadás nélkül azért dolgoznia, hogy piaci körülmények között egy hétig béreljen egy ilyen luxusjachtot. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAnnyi dízelt égetett el Mészáros Lőrinc kedvenc jachtja augusztusban, mint egy autó teljes élete soránKén-dioxiddal okádják tele a kikötővárosokat a hajók, de hosszabb távon ennél is nagyobb probléma lehet a szén-dioxid-kibocsátásuk. Márpedig a jachtok ebben élen járnak.

A mostani eset előtt nem jelent meg olyan nyilvános információ, amely Szíjj és Szijjártó közeli viszonyára utalna. Mióta a Fidesz van hatalmon, a Szíjj tulajdonába tartozó Duna Aszfalt az egyik legjelentősebb építőipari céggé vált Magyarországon. Tíz év alatt közel tízszeresére növelte az árbevételét állami tendereknek köszönhetően, tavaly 157 milliárd forint volt a bevétele. Öt év alatt 91 milliárd forint volt a cég profitja. A Forbes becslése szerint 207 milliárd forintos vagyonával Szíjj a negyedik leggazdagabb magyar.

A Lady MRD az Átlátszó korábbi cikkei alapján 2018-ban kerülhetett Szíjj László érdekeltségébe. A hajón korábban lefotózták Mészáros Lőrincet és Szíjj Lászlót is. Bizonyíthatóan nem Szijjártó az első állami vezető, aki a hajón utazott, korábban Homolya Róbert MÁV-elnökről és egy kormánymegbízottról is készültek fotók a hajón. Márciusban pedig arról számolt be az Átlátszó, hogy árulják a hajót, ami továbbra is így van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegalapította első cégét, azonnal megpályázott nyolcmilliárd forint állami támogatást, és nyertSok ezren vesztették el a munkájukat a turizmusban, de ahelyett, hogy rajtuk segítettek volna, inkább a leggazdagabb magyarok között osztottak szét 83 milliárdot egy kirívóan visszás pályázaton.

Korábbi nyilatkozatai alapján Szijjártóból kifejezetten ellenérzéseket váltott ki bármiféle luxus. 2002 és 2010 között, az MSZP-SZDSZ kormányok idején több alkalommal luxusbaloldalnak vagy limuzinszocialistáknak nevezte a kormányoldalt. 2004-ben “dőzsölésnek” nevezte, hogy a Medgyessy-kormány év végi vacsoráján 60 ezer forintot költöttek szivarokra közpénzből.

Két évvel később luxuskormányzásként jellemezte, hogy az MSZP-SZDSZ kormány “az elmúlt négy év alatt több milliárd forintot költött indokolatlan luxuskiadásokra”. Szerinte a luxuskormányzás helyett “puritán elveket szem előtt tartó plebejuskormányzásra van szükség, és a limuzinszocialisták helyett felelős döntéshozók kellenek” a kormányba.

Nem a mostani jachtozás az első alkalom, hogy Szijjártó ellentmondásba keveredik korábbi nyilatkozataival. 2014-ben 167 millió forintért vásárolt egy 333 négyzetméteres dunakeszi ingatlant, jelentős részben a szülei támogatásával (két éve a szülők szintén anyagilag támogatták Szijjártóékat egy százmilliósnál drágább ingatlan megvásárlásában).

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Horvátország jacht Külgazdasági és Külügyminisztérium Lady Mrd Szíjj László Szijjártó Péter Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.

Pletser Tamás
2024. április 9. 04:34 Közélet

Zsákutcába fut az elektromos autózás, ha nem lesznek jóval hatékonyabbak az akkumulátorok

Olyan lett az akkumulátor, mint a napelem, a gyártás mennyiségének növelésével már nem lehet érdemi költségcsökkentést elérni, az alapanyagok ára pedig emelkedni fog.

Fontos

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Avatar
2024. április 7. 04:34 Közélet

Idén minden család megkapja a támogatott árú gáz teljes mennyiségét? – észrevételek az MVM tájékoztatásához

Az átalányt fizető gázfogyasztók számlái mostantól nem ugranak meg, de szakértő szerzőnk levezetése szerint ennek eddig sem lett volna szabad megtörténnie.