Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. május 29. 15:31 Vállalat

Öt év alatt 91 milliárdnyi profitot termelt Simicska Lajos útépítő utódja

Egészen döbbenetes számokkal zárta 2019-et az elmúlt évek állami útépítési tenderein taroló Duna Aszfalt Kft. A Mészáros Lőrinc barátja és üzlettársa, Szíjj László tulajdonában lévő vállalat több mint 157 milliárdnyi árbevételt ért el kizárólag Magyarországon, és ezen vastag, 24,4 milliárd forint adózott nyereséget ért el. Mind a két adat rekord nemcsak a cég, hanem a teljes magyar építőipar történetében.

 

Árbevételben a Duna Aszfalton kívül eddig két cégnek sikerült egy éven belül 100 milliárd fölé kerülni. Az egyik a gyakran Orbán Viktor túravezetőjeként emlegetett Garancsi Istvánhoz köthető Market Zrt., amely mások mellett a vizes vb-re készülő Duna Arénát építette, és a 2022-es férfi kézilabda Európa-bajnokságra szánt százmilliárdos multifunkcionális sportcsarnokon is dolgozik. Ők 2017-ben és 2018-ban is átlépték ezt a szintet, utóbbi évben már a 140 milliárdot közelítették, amivel akkor a Duna Aszfaltot is előzték. Mivel a Market a 2019-es számait még nem tette közzé, nem kizárt, hogy ismét túlszárnyalják Szíjj László útépítő vállalatát.

A másik cégnél azonban ez a veszély két okból sem fenyeget. Ez a társaság ugyanis a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép volt, amely még az Orbán-Simicska háború kirobbanása előtti állami megrendeléseivel ért el rekordokat 2014-ben és 2015-ben. A nagy összeveszést követően azonban a cég állami megbízásai teljesen lenullázódtak, a vállalat forgalma két év alatt a huszadára esett. Ráadásul

a korábbi rekorder Közgépet időközben eladta a kapituláló Simicska Lajos, és a cég pont ahhoz a Szíjj Lászlóhoz került, aki a Duna Aszfaltot is birtokolja.

A tulajdonosváltás óta egyébként el is kezdtek érkezni újra a megbízások a Közgéphez, először csak alvállalkozóként, majd közvetlenül is.

Visszakanyarodva a Duna Aszfalthoz, ha a vállalat növekedésében nem is volt fordulat, az osztalékfizetési stratégiájában azonban történt változás. A társaság tulajdonosa a 2014 és 2018 közötti 67 milliárdos profit közel kétharmadát kivette a cégből, most azonban a 24,4 milliárd nagy részét bent hagyja, csak 3 milliárdot fizet ki.

 

A jelenlegi gazdasági körülményeket tekintve ez kifejezetten érdekes fejlemény. A cégben hagyott pénz ugyanis jellemzően arra utal, hogy a vállalat valamilyen befektetésre készül. Márpedig most a koronavírus-válság időlegesen eléggé leértékelt egyébként normál piaci körülmények között jól teljesítő cégeket, amelyek könnyen felvásárlási célponttá válhatnak. Ráadásul jó esély van rá, hogy a magyar vevőknek komoly külföldi konkurenciával sem kell szembenézniük egy-egy felvásárlási kísérlet során. 

A kormány ugyanis épp a héten korlátozta a külföldi cégek itthoni terjeszkedését

 

azzal, hogy miniszteri engedélyhez kötötte a külföldi tulajdonszerzést a magyar gazdaság nagy részében.

Korábban is írtuk már, hogy egy esetleges konszolidáció nagy nyertesei Magyarországon a komoly pénztartalékkal rendelkező kormányközeli cégek lehetnek. A Duna Aszfalt közülük is kifejezetten jó helyzetben várja a következő hónapokat, hiszen a vállalat bakszámláján közel 19 milliárd forint volt 2019 végén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKormányközeli cégek lehetnek a nyertesei a koronavírust követő felvásárlásoknakKonszolidációs hullámot indíthat el a mostani válság, ezen pedig azok nyerhetnek, akiknek van pénzük. Minél később jön az állami mentőcsomag, annál kiszolgáltatottabbak a cégek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSimicska Lajos pénzgyára adja a referenciát MészároséknakA székesfehérvári félkész gyalogos felüljárót három éve nem sikerül befejezni. Talán majd most, miután még jobban elszállt a költsége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉpp most élesztik újra a Simicska-birodalom ékkövétMészáros Lőrinc üzleti körének alvállalkozójakánt tér vissza a fővárosba az egykori Simicska-birodalom zászlóshajója, a Közgép. A Déli összekötő vasúti hidat korszerűsítik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMészáros Lőrinc 54 milliárdért épít vasutat a BMW-gyárhoz, nem lesz elég az erre félretett pénzElég magas fajlagos költséggel épít vasutat a BMW-gyárnak a felcsúti milliárdos V-Híd nevű cége. Közben újra állami munkát nyert Simicska Lajos egykori cége, a Közgép.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Duna Aszfalt éves beszámoló Közgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.