Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. május 29. 15:31 Vállalat

Öt év alatt 91 milliárdnyi profitot termelt Simicska Lajos útépítő utódja

Egészen döbbenetes számokkal zárta 2019-et az elmúlt évek állami útépítési tenderein taroló Duna Aszfalt Kft. A Mészáros Lőrinc barátja és üzlettársa, Szíjj László tulajdonában lévő vállalat több mint 157 milliárdnyi árbevételt ért el kizárólag Magyarországon, és ezen vastag, 24,4 milliárd forint adózott nyereséget ért el. Mind a két adat rekord nemcsak a cég, hanem a teljes magyar építőipar történetében.

 

Árbevételben a Duna Aszfalton kívül eddig két cégnek sikerült egy éven belül 100 milliárd fölé kerülni. Az egyik a gyakran Orbán Viktor túravezetőjeként emlegetett Garancsi Istvánhoz köthető Market Zrt., amely mások mellett a vizes vb-re készülő Duna Arénát építette, és a 2022-es férfi kézilabda Európa-bajnokságra szánt százmilliárdos multifunkcionális sportcsarnokon is dolgozik. Ők 2017-ben és 2018-ban is átlépték ezt a szintet, utóbbi évben már a 140 milliárdot közelítették, amivel akkor a Duna Aszfaltot is előzték. Mivel a Market a 2019-es számait még nem tette közzé, nem kizárt, hogy ismét túlszárnyalják Szíjj László útépítő vállalatát.

A másik cégnél azonban ez a veszély két okból sem fenyeget. Ez a társaság ugyanis a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép volt, amely még az Orbán-Simicska háború kirobbanása előtti állami megrendeléseivel ért el rekordokat 2014-ben és 2015-ben. A nagy összeveszést követően azonban a cég állami megbízásai teljesen lenullázódtak, a vállalat forgalma két év alatt a huszadára esett. Ráadásul

a korábbi rekorder Közgépet időközben eladta a kapituláló Simicska Lajos, és a cég pont ahhoz a Szíjj Lászlóhoz került, aki a Duna Aszfaltot is birtokolja.

A tulajdonosváltás óta egyébként el is kezdtek érkezni újra a megbízások a Közgéphez, először csak alvállalkozóként, majd közvetlenül is.

Visszakanyarodva a Duna Aszfalthoz, ha a vállalat növekedésében nem is volt fordulat, az osztalékfizetési stratégiájában azonban történt változás. A társaság tulajdonosa a 2014 és 2018 közötti 67 milliárdos profit közel kétharmadát kivette a cégből, most azonban a 24,4 milliárd nagy részét bent hagyja, csak 3 milliárdot fizet ki.

 

A jelenlegi gazdasági körülményeket tekintve ez kifejezetten érdekes fejlemény. A cégben hagyott pénz ugyanis jellemzően arra utal, hogy a vállalat valamilyen befektetésre készül. Márpedig most a koronavírus-válság időlegesen eléggé leértékelt egyébként normál piaci körülmények között jól teljesítő cégeket, amelyek könnyen felvásárlási célponttá válhatnak. Ráadásul jó esély van rá, hogy a magyar vevőknek komoly külföldi konkurenciával sem kell szembenézniük egy-egy felvásárlási kísérlet során. 

A kormány ugyanis épp a héten korlátozta a külföldi cégek itthoni terjeszkedését

 

azzal, hogy miniszteri engedélyhez kötötte a külföldi tulajdonszerzést a magyar gazdaság nagy részében.

Korábban is írtuk már, hogy egy esetleges konszolidáció nagy nyertesei Magyarországon a komoly pénztartalékkal rendelkező kormányközeli cégek lehetnek. A Duna Aszfalt közülük is kifejezetten jó helyzetben várja a következő hónapokat, hiszen a vállalat bakszámláján közel 19 milliárd forint volt 2019 végén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKormányközeli cégek lehetnek a nyertesei a koronavírust követő felvásárlásoknakKonszolidációs hullámot indíthat el a mostani válság, ezen pedig azok nyerhetnek, akiknek van pénzük. Minél később jön az állami mentőcsomag, annál kiszolgáltatottabbak a cégek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSimicska Lajos pénzgyára adja a referenciát MészároséknakA székesfehérvári félkész gyalogos felüljárót három éve nem sikerül befejezni. Talán majd most, miután még jobban elszállt a költsége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉpp most élesztik újra a Simicska-birodalom ékkövétMészáros Lőrinc üzleti körének alvállalkozójakánt tér vissza a fővárosba az egykori Simicska-birodalom zászlóshajója, a Közgép. A Déli összekötő vasúti hidat korszerűsítik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMészáros Lőrinc 54 milliárdért épít vasutat a BMW-gyárhoz, nem lesz elég az erre félretett pénzElég magas fajlagos költséggel épít vasutat a BMW-gyárnak a felcsúti milliárdos V-Híd nevű cége. Közben újra állami munkát nyert Simicska Lajos egykori cége, a Közgép.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Duna Aszfalt éves beszámoló Közgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2025. július 10. 12:55 Vállalat

Lezajlott az idei harmadik hazai sztrájk, és lehet még folytatása

Idén eddig alig voltak itthon sztrájkok, a győri autóipari beszállító Nemaknál szervezett lehetett a harmadik. Az Audi-sztrájk évében 12 volt.

Bucsky Péter
2025. július 10. 06:00 Közélet, Vállalat

Külföldi hitelek miatt akadt el az állam és Tiborcz István nagy vasúti üzlete

A jelek szerint túl nagy lendülettel adták el Lázárék a GYSEV Cargót Tiborcznak, miután kicsavarták az irányítást az osztrák tulajdonostárs kezéből.

Torontáli Zoltán
2025. július 9. 10:33 Vállalat

Súlyosabb piaci gondok húzódnak meg az Unitravel csődje mögött

Épp akkor törnek be új szereplők, amikor csökken az utasok száma és vásárlóereje is.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. július 10. 10:38 Világ

Hiába a Trump-barátság, 35 százalékos amerikai vámot kap a nyakába Szerbia

Ezt írta levelében Donald Trump, pedig a fia háromszor is járt Szerbiában az elmúlt évben, Belgrádban pedig a tervek szerint Trump-torony épül.

Vámosi Ágoston
2025. július 9. 14:48 Adat

Ötször gyorsabbnak érzékeljük az inflációt a valósnál, és ez elég sok problémát okoz

Nehéz dolga van a gazdaságpolitikának, ha ekkora a különbség, de a tartósan stabil forintárfolyam például segíthet csökkenteni az eltérést.

Stubnya Bence
2025. július 9. 06:04 Adat, Közélet

Kilenc hónapja az élre várták a magyar gazdaságot, miért néz ki most mégis az utolsó hely?

Tavaly még nemcsak a kormány, hanem az elemzők többsége is 3 százalék körüli növekedést várt idénre. Aztán jött a Trump-tornádó, és beindult a negatív spirál.