A koronavírus-járvány alatt voltak utoljára ennyire gyengék a Volkswagen számai, erre hivatkozva pedig a cég vezetősége drasztikus intézkedéseket tervez. Több gyár bezárását és a megmaradó alkalmazottak fizetésének csökkentését is kilátásba helyezte a vállalatvezetés.
Számokban: 42 százalékkal zuhant a Volkswagen üzemi eredménye az idei harmadik negyedévben a tavalyi év hasonló időszakához képest, a cég adózás utáni eredménye (profitja) pedig még ennél is nagyobb mértékben, 62 százalékkal esett – derül ki a vállalat szerdán közzétett beszámolójából.
Mi várható? Bár korábban csak egy németországi üzemről volt szó, hétfőn Daniela Cavallo, a szakszervezet vezetője már legalább három üzem lehetséges bezárásáról beszélt a dolgozóknak a cég wolfsburgi üzeme előtt. A vezetés emellett a megmaradó 140 ezer dolgozó esetében 10 százalékos fizetéscsökkenést is kilátásba helyezett.
Felülnézet: Cavallo szerint a vállalatvezetés stratégiai hibáinak árát a dolgozókkal fizettetik meg. Thomas Schäfer, a VW márkaigazgatója hétfőn arról beszélt, hogy jelenleg a cég nem csinál elég pénzt az autóiból, miközben az energia-, anyag- és munkaerőköltségei nőnek.
Miért fontos ez? A győri Audi-gyárat az eddigi hírek szerint nem fenyegeti leépítés, a német autóipar – magyar kormány által tragikusnak nevezett – helyzete viszont hozzájárul a magyar gazdaság újabb recessziójához.
Tágabb kontextus: hónapokig tartó tárgyalások, fenyegetések és az uniós gyártók és országok lobbizását követően az uniós hivatalos közlönyben megjelent rendelet alapján életbe lép a legfeljebb 45 százalékos vámtarifa a Kínából importált elektromos járművekre.
Igen, de: egyáltalán nem biztos, hogy a védővámok segíteni fognak a kínai gyártókkal szemben lemaradó európai cégeknek.
Vállalat
Fontos