Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. október 30. 15:53 Vállalat

Durva intézkedések jöhetnek a lefulladt Volkswagen újraindítása érdekében

A koronavírus-járvány alatt voltak utoljára ennyire gyengék a Volkswagen számai, erre hivatkozva pedig a cég vezetősége drasztikus intézkedéseket tervez. Több gyár bezárását és a megmaradó alkalmazottak fizetésének csökkentését is kilátásba helyezte a vállalatvezetés.

Számokban: 42 százalékkal zuhant a Volkswagen üzemi eredménye az idei harmadik negyedévben a tavalyi év hasonló időszakához képest, a cég adózás utáni eredménye (profitja) pedig még ennél is nagyobb mértékben, 62 százalékkal esett – derül ki a vállalat szerdán közzétett beszámolójából.

  • A vállalat eladásai 8,3 százalékkal estek vissza, viszont ezen belül a tömegmodelleknél (Volkswagen, Skoda, Seat és a Győrben is gyártott Cupra) nőttek az eladások. A csökkenést a cég prémium és luxusautóinak forgalomesése okozta.

Mi várható? Bár korábban csak egy németországi üzemről volt szó, hétfőn Daniela Cavallo, a szakszervezet vezetője már legalább három üzem lehetséges bezárásáról beszélt a dolgozóknak a cég wolfsburgi üzeme előtt. A vezetés emellett a megmaradó 140 ezer dolgozó esetében 10 százalékos fizetéscsökkenést is kilátásba helyezett.

  • Egy brüsszeli Audi-üzem bezárásról már korábban döntöttek, a gyár eladásáról a Politico információi szerint még mindig folynak a tárgyalások.

Felülnézet: Cavallo szerint a vállalatvezetés stratégiai hibáinak árát a dolgozókkal fizettetik meg. Thomas Schäfer, a VW márkaigazgatója hétfőn arról beszélt, hogy jelenleg a cég nem csinál elég pénzt az autóiból, miközben az energia-, anyag- és munkaerőköltségei nőnek.

  • Több olyan kihívással is küzd egyszerre a cég, amelyek más nagy német járműgyártóknak is problémákat okoznak. A VW Kínában piacot veszít a BYD-vel szemben, miközben az európai járműeladások is gyengébbek a várakozásokhoz képest.

Miért fontos ez? A győri Audi-gyárat az eddigi hírek szerint nem fenyegeti leépítés, a német autóipar – magyar kormány által tragikusnak nevezett – helyzete viszont hozzájárul a magyar gazdaság újabb recessziójához.

Tágabb kontextus: hónapokig tartó tárgyalások, fenyegetések és az uniós gyártók és országok lobbizását követően az uniós hivatalos közlönyben megjelent rendelet alapján életbe lép a legfeljebb 45 százalékos vámtarifa a Kínából importált elektromos járművekre.

  • Ezt az EU azzal indokolja, hogy tisztességtelen versenyt eredményez, hogy a kínai gyártók sok állami támogatást kapnak otthon.
  • Kína az európai vámok életbe lépésére reagálva befektetési korlátozásokat és európai árukra vonatkozó vámokat helyezett kilátásba. Az EU további tárgyalásokat tervez annak a reményében, hogy kompromisszumos megoldást találjanak a kereskedelmi vitában.

Igen, de: egyáltalán nem biztos, hogy a védővámok segíteni fognak a kínai gyártókkal szemben lemaradó európai cégeknek. 

  • Az egyik nagy európai gyártó, a Stellantis vezérigazgatója például csapdának nevezte a vámokat, amelyek szerinte csak elodázzák azokat az intézkedéseket, amelyekre az európai gyártóknak mindenképpen szüksége van ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak a kínai versenytársakkal szemben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFelébredt szendergéséből a Volkswagen, és ezt a győri Audi is megérziKöltségcsökkentésre és hatékonyságnövelésre van szükség, a változások a foglalkoztatásra is kihathatnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat vámok védővámok Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.