Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. szeptember 24. 13:45 Világ

A hangosan vétózó Magyarországgal is túl kicsi lehet a német tábor a kínai vámok ellen

Magyarország ellenzi, ezért nem fogja megszavazni, hogy az Európai Unió magasan tartsa a Kínában gyártott elektromos hajtású autók vámját – erősítette meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az egyébként már korábban is hangoztatott magyar álláspontot.

Számokban: az általános importvám mértéke jelenleg 10 százalék, júniusban azonban az Európai Bizottság a Kínából behozott e-autókra gyártótól függően további 17,4-38,1 százalék közötti terhet rótt ki – ideiglenesen. A tagállamok szavazni fognak arról, hogy ez megmaradjon-e.

Felülnézet: a Bizottság azután vetette ki a vámot, hogy vizsgálatában arra jutott, a kínai e-autók részben azért lehetnek olcsók, mert nagy állami támogatásokat kapnak az ottani gyártók. Az indoklás szerint a magas vámokkal csak egyenlővé teszik a versenyt, Kína azonban ezzel az érveléssel nem ért egyet, és várhatóan hasonló ellenlépéseket tesz, ha a vámemelés megmarad.

Mit mondanak ők? Az uniós tagállamok erősen megosztottak a kérdésben, mert helyzetük gyakran eltérő, és érdekeik nem esnek egybe. Júliusban egy nem ügydöntő előzetes szavazáson

  • Magyarország mellett Szlovákia, Ciprus és Málta egyértelműen ellenezte a magas vámot;
  • 11 tagország, köztük Németország, Svédország és Ausztria tartózkodott;
  • 10 ország, köztük a francia-olasz-spanyol-lengyel négyes támogatta a vámemelést;
  • Csehország és Görögország nem nyilatkozott.

Tágabb kontextus: dönteni az Európai Tanácsban kell majd, várhatóan októberben. Legalább 15 tagállam egyetértésére lesz szükség úgy, hogy azok legalább az unió lakosságának 65 százalékát adják. A döntés azért különösen nehéz, mert:

  • A lépés kereskedelmi háborúhoz vezethet, ami minden iparágban lerontja a Kínába áramló export-import lehetőségét, ennek hatása attól függ, hogy az adott ország mennyire kitett a kínai piacnak.
  • Többek között az európai zöld átálláshoz szükséges, de Kínában gyártott import eszközök is nagyon megdrágulhatnak, ez veszélyezteti az uniós célok elérését és növeli az európai lakosság terheit.
  • Megnehezül a Kínában működő vagy ottani partnerekkel dolgozó európai cégek élete, sőt a Kínában gyártott elektromos BMW-k és Teslák is drágulnak Európában.

Alulnézet: az erős kínai kitettség és kölcsönös egymástól való függés miatt az extra vámot végső soron nemcsak a német kormány, de még a német autóipar sem támogatja, annak ellenére sem, hogy azzal lélegzetvételhez jutna a szorongatott helyzetében. A spanyol kormány is arra kérte a Bizottságot, hogy gondolja újra a terveit.

  • Magyarországnak az erős gazdasági függés miatt elemi érdeke, hogy a német autóipar hosszú távon is globálisan erős maradjon, és bár nem ezt hangoztatja, de ennek megfelelően vétópárti.
  • Kisebb súllyal esik most latba, hogy magas vámok mellett a kínai gyártóknak egyébként nagyobb szükségük lenne olyan unión belüli üzemeket építeni, mint amit például a BYD tervez Szeged határában.

Igen, de: az EU kezdi komoly bajba sodorni magát, mert pont a zöld célok érdekében döntött úgy, hogy 2035-ig kivezeti a belsőégésű motorokkal hajtott autók értékesítését, de a piac nem úgy viselkedik, ahogy azt várták. Kiderült, hogy

  • nagy állami támogatások nélkül nincs megfelelően nagy lakossági kereslet az e-autók iránt,
  • az európai autógyártók csak lassan és költségesen állnak át az e-autók gyártására,
  • és nem várt módon elég gyorsan kezdenek teret veszteni a kínai versenytársakkal szemben.

Mi következik? Miután Valdis Dombrovskis uniós biztosnak egyelőre nem sikerült tető alá hoznia Kínával egy olyan kompromisszumos megállapodást, amellyel a Bizottság arculatvesztés nélkül kihátrálhatna az ügyből, és a tagállamoknak is elfogadható lenne, elképzelhető még a vámok részleges megtartására tett javaslat is, de októberben végül szavazni kell az ügyben.

  • Az uniós matematika alapján Németországnak nagyon nehéz dolga lesz, ha vétót szeretne elérni. Ehhez a júliusban tartózkodó országok döntő részét maga mellé kellene állítania, vagy a vám mellett álló nagy lakosságszámú tagállamokból kellene átfordítani valamelyiket, erre leginkább Spanyolország vagy Olaszország lehet hajlandó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem Németország fogja kihúzni a gödörből a magyar gazdaságotMár nem a magas energiaárak, hanem a gyorsan romló demográfia, alacsony beruházási szint és politikai patthelyzet húzza vissza a német gazdaságot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem várt pofont adhat a magyar akkupolitikának a piaci versenyA kormány támogatásával hazánkban beruházó cégek egymás piaci részesedésére pályáznak, és nem biztos, hogy mindegyikük talpon marad.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autó autóipar európai bizottság Európai Unió Kína szavazás vám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. október 10. 04:40 Közélet, Világ

Kína egyik uniós hídfőállása lett Magyarország, de ki fog ebből hasznot húzni?

A magyarhoz hasonló stratégiák eddig nem sok haszonnal, cserébe viszont jelentős kockázatokkal jártak.

Torontáli Zoltán
2024. október 8. 12:19 Adat, Világ

Épp Kínával indul az e-autók miatt háború, pedig onnan jön a legtöbb high-tech termék

Kínából importálnak az uniós országok a legnagyobb értékben fejlett technológiájú termékeket.

Mészáros R. Tamás
2024. október 8. 04:39 Élet, Világ

Ha a kormány kelet felé néz, ott is azt látja, hogy küzdeni kell a növekedésért

Kínában a 2008-as válság óta nem látott módszerekkel próbálnak élénkíteni, de szerkezeti átalakításokról hallani sem akarnak.

Fontos

Koczóh Levente András
2024. október 12. 05:23 Élet

Ez van az ingyenes padlásfödém-szigetelés ajánlatok mögött

Nem átverés az ingyenes vagy majdnem ingyenes ajánlat, de érdemes megérteni a dolog hátterét is - hívja fel írásában a figyelmet a Green Policy Center szakértője.

Al-Hilal István
2024. október 11. 04:41 Pénz

Hogyan lehet befektetni egészségügyi cégekbe, hogy az ne legyen dupla vagy semmi játék?

A tudományos eredmények előrejelzése helyett a megbízható alapokkal rendelkező minőségi vállalkozások azonosítás lehet a nyerő megközelítés.

Bucsky Péter
2024. október 9. 04:41 Élet, Közélet

Gáláns aprópénzszórás lehet a családi adókedvezmény megduplázása

Kis lépés az államnak, nagy lépés a választási kampánynak. A szegényeknek inkább a családi pótlék emelése jönne jól, de arról nincs szó.