Nem lesz olcsóbb a repülés a reptéri adó eltörlésétől
A tervek szerint január 1-től kivezetik a légitársaságokat terhelő szén-dioxid-adót – mondta Nagy Márton hétfőn Budapesten egy sajtótájékoztatón az MTI tudósítása szerint.
14+2 pontos turisztikai csomagot jelentett be a nemzetgazdasági miniszter, ennek része a légi közlekedési adó kivezetése mellett többek között a fővárosi Airbnb-szabályozás változtatása, a felszolgálási díj maximálása és a digitális SZÉP-kártya fejlesztése is.
Mit mondanak ők? „A Budapest Airport új kezekben van, versenyképességének növelése kiemelten fontos. Ehhez kapcsolódik a gyorsforgalmi út felújítása, a repülőtér fejlesztése, hiszen ez az ország kapuja” – mondta Nagy Márton.
Előzmények: a kormány 2022 nyarán jelentette be, hogy különadót vet ki a magyar reptereket használó légitársaságokra.
Eredetileg az adó mértéke az úti céltól függött, ezt azonban 2022 novemberében úgy módosították, hogy a járatok károsanyag-kibocsátásához kötötték az adó mértékét, bár az adó nagysága nem változott érdemben.
Számokban: 2023-tól utasonként 2700 és 12700 forint volt az adó mértéke a repülő egy ülésre jutó kibocsátási értékétől függően. A 2024-es költségvetés 39,3 milliárd, a 2023-as 30 milliárd forint bevétellel kalkulált az adónemből.
Miért fontos ez? Ahogy az adónem 2022-es bejelentését követően írtuk, Európában viszonylag elterjedt, hogy az országok környezetvédelmi adót vetnek ki a légitársaságokra, az adó kivezetésével ezt a szempontot a kormány most elengedi.
Nagyjából 150 milliárd forint adóbevétel elengedését jelentette be nyáron a kormány, amikor kiderült, hogy a légiközlekedési adó mellett a távközlésre és a gyógyszeriparra vonatkozó különadók is megszűnnek jövőre.
A bankokra vonatkozó újabb adóterheket is bejelentettek ekkor, ami arra utal, hogy még mindig nem jó a költségvetési helyzet.
Reakció: „Mivel ezt az adónemet leginkább az európai diszkont légitársaságok, a Ryanair és a Wizz Air érezték meg, elképzelhető, hogy az adócsökkentés hatására növelik a Budapestet érintő járataik számát. De önmagában ettől az intézkedéstől nem várható a Budapest Airport forgalmának jelentős növekedése” – mondta Bukta Gábor.
A potenciális forgalomnövekedés viszont nem növeli annyival a reptér profitját, amennyi adóbevétel kiesik az intézkedés miatt a Concorde részvényelemzője szerint.
Olcsóbb lett a repülés az elmúlt időszakban, de kifejezetten az intézkedés hatására nem várható, hogy a légitársaságok tovább csökkentik a repülőjegyek árát – mondta.
Tágabb kontextus: számít, hogy a légitársaságoknak mennyi adót kell fizetniük, és arra is van frissebb európai példa, hogy a légi közlekedési adót visszavonták (és az ellenkezőjére is).
A Ryanair nemrég bejelentette, hogy Dortmundba, Lipcsébe és Drezdába nem repül többet, a Hamburgba és Berlinbe repülő kapacitásait pedig csökkenti, mindezt pedig azzal indokolja, hogy Németországban túl magasak az légiközlekedést terhelő adók.
A jobboldali svéd kormány pedig nemrég jelentette be, hogy 2025 júliusától eltörlik a 2018-ban környezetvédelmi célokból bevezetett repülési adót (Dániában viszont épp bevezetni tervezik azt).
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.