Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. október 17. 14:09 Közélet, Pénz

Nem lesz olcsóbb a repülés a reptéri adó eltörlésétől

A tervek szerint január 1-től kivezetik a légitársaságokat terhelő szén-dioxid-adót – mondta Nagy Márton hétfőn Budapesten egy sajtótájékoztatón az MTI tudósítása szerint.

  • 14+2 pontos turisztikai csomagot jelentett be a nemzetgazdasági miniszter, ennek része a légi közlekedési adó kivezetése mellett többek között a fővárosi Airbnb-szabályozás változtatása, a felszolgálási díj maximálása és a digitális SZÉP-kártya fejlesztése is.

Mit mondanak ők? „A Budapest Airport új kezekben van, versenyképességének növelése kiemelten fontos. Ehhez kapcsolódik a gyorsforgalmi út felújítása, a repülőtér fejlesztése, hiszen ez az ország kapuja” – mondta Nagy Márton.

Előzmények: a kormány 2022 nyarán jelentette be, hogy különadót vet ki a magyar reptereket használó légitársaságokra.

  • Eredetileg az adó mértéke az úti céltól függött, ezt azonban 2022 novemberében úgy módosították, hogy a járatok károsanyag-kibocsátásához kötötték az adó mértékét, bár az adó nagysága nem változott érdemben.

Számokban: 2023-tól utasonként 2700 és 12700 forint volt az adó mértéke a repülő egy ülésre jutó kibocsátási értékétől függően. A 2024-es költségvetés 39,3 milliárd, a 2023-as 30 milliárd forint bevétellel kalkulált az adónemből.

Miért fontos ez? Ahogy az adónem 2022-es bejelentését követően írtuk, Európában viszonylag elterjedt, hogy az országok környezetvédelmi adót vetnek ki a légitársaságokra, az adó kivezetésével ezt a szempontot a kormány most elengedi.

  • Nagyjából 150 milliárd forint adóbevétel elengedését jelentette be nyáron a kormány, amikor kiderült, hogy a légiközlekedési adó mellett a távközlésre és a gyógyszeriparra vonatkozó különadók is megszűnnek jövőre.
  • A bankokra vonatkozó újabb adóterheket is bejelentettek ekkor, ami arra utal, hogy még mindig nem jó a költségvetési helyzet.

Reakció: Mivel ezt az adónemet leginkább az európai diszkont légitársaságok, a Ryanair és a Wizz Air érezték meg, elképzelhető, hogy az adócsökkentés hatására növelik a Budapestet érintő járataik számát. De önmagában ettől az intézkedéstől nem várható a Budapest Airport forgalmának jelentős növekedése” – mondta Bukta Gábor.

  • A potenciális forgalomnövekedés viszont nem növeli annyival a reptér profitját, amennyi adóbevétel kiesik az intézkedés miatt a Concorde részvényelemzője szerint.
  • Olcsóbb lett a repülés az elmúlt időszakban, de kifejezetten az intézkedés hatására nem várható, hogy a légitársaságok tovább csökkentik a repülőjegyek árát – mondta.

Tágabb kontextus: számít, hogy a légitársaságoknak mennyi adót kell fizetniük, és arra is van frissebb európai példa, hogy a légi közlekedési adót visszavonták (és az ellenkezőjére is).

  • A Ryanair nemrég bejelentette, hogy Dortmundba, Lipcsébe és Drezdába nem repül többet, a Hamburgba és Berlinbe repülő kapacitásait pedig csökkenti, mindezt pedig azzal indokolja, hogy Németországban túl magasak az légiközlekedést terhelő adók.
  • A jobboldali svéd kormány pedig nemrég jelentette be, hogy 2025 júliusától eltörlik a 2018-ban környezetvédelmi célokból bevezetett repülési adót (Dániában viszont épp bevezetni tervezik azt).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVáltozóan alakult a régiós repterek évkezdése, a budapesti forgalom viszont rekordot döntöttIdén már közel nyolcmillió utas fordult meg az állam által visszavásárolt Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ahol hamarosan beruházások kezdődhetnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz adó Budapest Airport diszkont légitársaság légiközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2025. április 25. 06:07 Közélet, Vállalat

Kevesebb pénzt adna a kormány a Demján Sándor Program nyertes cégeinek

Az 1+1-nevű részt az utolsó pillanatban 1,25+0,75-re módosíthatják, így a nyertes pályázóknak nem adnának annyi támogatást, amennyit ígértek.

Stubnya Bence
2025. április 23. 12:54 Élet, Közélet

Beindult a projekt, amivel rengeteget spórolhatnak a Budapesten tanuló egyetemisták

Kisajátította a Diákváros területeit a magyar állam, viszont az eredeti tervekhez képest jóval szerényebb formában jöhet létre az Diákváros.

Bucsky Péter
2025. április 21. 05:50 Közélet

Egy egész szakmára rossz fényt vet a jegybanki alapítványok botránya

Ha a könyvvizsgálón múlik, talán sosem derül ki a baj. Ez azért is rossz jel, mert a magántőkealapok ezermilliárdjainak egy része szintén állami vagyon.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 15:24 Világ

A magyar kormány kivár, a lengyelek tovább fegyverkeznek az uniós pénzügyi engedéllyel

Már eddig is ők költötték a legtöbbet a hadseregre a NATO-tagállamok közül gazdaságarányosan, de ezt kevésnek látják az orosz fenyegetés árnyékában.

Elek Péter
2025. április 25. 13:12 Világ

Lehet logika Trump viselkedésében, de megéri?

Meglepő, túlzott és közgazdaságilag nehezen indokolható az elnök vámpolitikája, de az legalább már látszik, hogy a célkeresztben elsősorban Kína van.

Hajdu Miklós
2025. április 24. 17:30 Élet

Könnyebb hozzájutni a 3+3 milliós felújítási ingyenpénzhez, és van még belőle bőven

Egymást érik az otthonfelújítási programmal kapcsolatos könnyítések, lassan talán kiismerik a potenciális pályázók a lehetőségeket.