Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. október 16. 10:50 Adat, Világ

Az e-autósok harmada visszatért a benzines vagy dízelautóhoz Németországban

A német e-autósok 34 százaléka benzines vagy dízel hajtású modellre váltott az év első kilenc hónapjában (amikor szokás szerint lecserélte a kocsiját) – ez a legmeglepőbb eredménye a HUK Coburg biztosító társaság friss felmérésének, amelyet a Frankfurter Allgemeine Zeitung közölt.

Számokban: az idei harmadik negyedévben csak az autóvásárlók 3,9 százaléka vett elektromos modellt, ez jelentős visszaesés a tavalyi 6,9 és a tavalyelőtti 6,6 százalékhoz képest. Az elektromos helyett belsőégésűre váltók aránya 2021-ben még csak 14 százalék volt, ez nőtt időközben 34 százalékra.

  • A HUK Coburg a legnagyobb német autós biztosító, közel 14 millió ügyféllel. Az adatokban a céges autók nem szerepelnek.

Felülnézet: a számok értékeléséhez fontos adalék, hogy az elmúlt években az e-autók vásárlását környezetvédelmi bónusszal támogatta az állam, de ez megszűnt, és emiatt az elektromos modellek iránti kereslet csökkent, vagyis a statisztikában magas a bázis, amihez a mostani adatokat viszonyítják.

Tágabb kontextus: egy négyezer fős felmérés szerint a német autóvásárlók 18 százaléka, 40 éves kor alatt pedig 28 százaléka továbbra is kizárólag e-autót venne, a szándék tehát erős maradt.

  • A lap idézi az amerikai Gartner elemzését is, amely globális szinten is sokkal jobb képet fest, e szerint az e-autók száma 2023 és 2025 között 32,6 millióról 61,9 millióra nőhet, vagyis jelentős kereslet várható a piacon.

Alulnézet: valószínű, hogy a német piac a támogatás miatt előreszaladt, és most korrigál. Az autósok jelentős része szembesül azzal, hogy a töltőhálózat sűrűsége és minősége nem éri el azt a szintet, amelyet korábban ígértek, a Spiegel szerint például különösen az autópályák mentén nagy a hiány.

Igen, de: a legfrissebb, szeptemberi statisztika szerint a teljesen elektromos és tölthető hibrid autók értékesítése több mint 30 százalékkal nőtt világszerte. Ez elsősorban Kínának köszönhető, de Németországban is 7 százalékos pluszt jegyeztek fel.

Miért fontos ez? Az idehaza egyre nagyobb súlyú akkumulátoripar teljesítménye teljes mértékben attól függ, hogy milyen a kereslet az e-autókra. Az ágazat éves bázison továbbra is gyengén teljesít, ugyanakkor az is látszik, hogy az idén májusi mélypont óta nő a termelése.

Mi várható? A német kormány már rábólintott arra a javaslatra, hogy a cégek adókedvezményt kapjanak az e-autó vásárlások után. Az elektromos átállás elősegítése országos politikai kérdés, mert a német autóipar jövője is függ tőle. A patinás német gyártók a vártnál lassabban, drágábban és nehezebben állnak át az e-modellekre, miközben a kínai import egyre nagyobb piaci részt hasít ki.

  • Németország (és a német autóiparnak erősen kitett Magyarország) nem támogatta, hogy az Európai Unió extra magas vámokat vessen ki a kínai e-autókra, mert a kínai együttműködésben érdekelt, de alulmaradt a szavazásnál.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElbukott a magyar-német blokk, jöhet a kínai ellencsapás az autóipari vámok miattNem sikerült újabb szövetségeseket találni, így maradnak a vámok a kínai elektromos autókkal szemben. Kérdés, hogy mit lép válaszként Kína.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Világ e-autó elektromos autó felmérés németország Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2025. április 24. 13:29 Adat

Megfeleződött a gyilkosságok száma Magyarországon, Ausztriában ötödével nőtt

Alacsony szintről, de Svédországban, Dániában és Ausztriában nagyot nőtt a gyilkosságok száma. Régiónkban csökkenés jellemző, az élen Romániával.

Torontáli Zoltán
2025. április 22. 13:12 Adat

Egyre csak öregedő magyar autópark mellett pörgött fel a használtpiac

Ahogy megnőtt a lakosság reáljövedelme, elkezdte bepótolni az elmaradt autóvásárlásokat. Az állomány fiatalodásához azonban több új kocsi kellene.

Váczi István
2025. április 22. 10:56 Adat

Az egész fejlett világnál többet költ Ausztria szociális célokra

Gazdaságarányosan 75 százalékkal költ többet Ausztria a szociális védelem céljaira, mint hazánk, így abszolút összegekben még nagyobb a különbség.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 15:24 Világ

A magyar kormány kivár, a lengyelek tovább fegyverkeznek az uniós pénzügyi engedéllyel

Már eddig is ők költötték a legtöbbet a hadseregre a NATO-tagállamok közül gazdaságarányosan, de ezt kevésnek látják az orosz fenyegetés árnyékában.

Elek Péter
2025. április 25. 13:12 Világ

Lehet logika Trump viselkedésében, de megéri?

Meglepő, túlzott és közgazdaságilag nehezen indokolható az elnök vámpolitikája, de az legalább már látszik, hogy a célkeresztben elsősorban Kína van.

Hajdu Miklós
2025. április 24. 17:30 Élet

Könnyebb hozzájutni a 3+3 milliós felújítási ingyenpénzhez, és van még belőle bőven

Egymást érik az otthonfelújítási programmal kapcsolatos könnyítések, lassan talán kiismerik a potenciális pályázók a lehetőségeket.