Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. szeptember 26. 12:42 Vállalat

A német és az olasz kormány is halasztaná a belsőégésű motorok tiltását, az egyik legnagyobb gyártó szerint ez szürreális ötlet

Németország és Olaszország a járműipari szereplők mellé állt az ágazatra vonatkozó uniós környezetvédelmi szabályok lazításának kérdésében. Ezek alapvetően a belső égésű motorokkal szerelt autók gyártásának 2035-ig történő megszüntetését, és a járművek által kibocsátott szén-dioxid mennyiségére vonatkozó határértékek fokozatos csökkenését írják elő.

Előzmények: a két kormány néhány nappal az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) vészjósló közleménye után tette világossá álláspontját, miszerint az uniónak meg kell teremtenie azokat a feltételeket, amelyek révén teljesíthetik az autóipari szereplők a szigorodó elvárásokat vagy azok bevezetését el kell halasztani.

  • Ideológiai őrültségnek nevezte Giorgia Meloni olasz miniszterelnök benzines és gázolajos gépkocsik 2035-re időzített betiltását a nyáron, amit Németországban is élénk politikai vita övezett. Ursula von der Leyen az erre vonatkozó szabályok felfüggesztését ígérte a választási kampányában, noha azokat tavaly fogadta el Európai Unió.

Miért fontos ez? A szóban forgó szabályoknak az európai autógyártóknak a kínai vetélytársakkal vívott éles árverseny közepette kellene megfelelni, és az elektromos autók iránti kereslet is gyenge, pedig elsősorban az segíthetné hozzá a gyártókat a normák teljesítéséhez, ha ezekből sokat tudnának eladni – ha ez nem sikerül, akkor bírságot kell fizetniük.

Reakciók: a Volkswagennél már szeptember elején felmerült a drezdai és az osnabrück-i üzemek bezárása és a vállalat felmondta az 1994 óta érvényben lévő munkahelyvédelmi programját, ami ellen a hagyományosan erős szakszervezetek tiltakoznak. Decemberben sztrájk kezdődhet, ha fennmarad a menedzsment és a munkavállalói oldal közötti feszültség.

  • A cégvezetők felelősségét firtatták a Volkswagen dolgozói, számon kérve a hibrid- és elektromos modellek megfelelő tempójú fejlesztésének hiányát, és az Európai Bizottság is felrótta az autógyártóknak a napokban, hogy bőven lett volna idejük alkalmazkodni azokhoz a szabályokhoz, amelyek késleltetett bevezetése most napirenden van.
  • Szürreális ötletnek tartja a halasztást Carlos Tavares, a második legnagyobb európai autógyártónak számító Stellantis-csoport vezetője. „Mindenki régóta tudott a szabályokról, és volt idő a felkészülésre, így most itt az ideje, hogy versenyezzünk” – fogalmazott egy interjúban.
  • Politikai következményei is lehetnek a Volkswagen válságának, a Drezdát is magában foglaló Szászországban a szeptemberi tartományi választáson szoros versenyben második lett a szélsőjobboldali AfD. A szociáldemokrata-zöld-liberális Scholz-kormány tehát aktívan részt vesz a helyzet rendezésében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatásátNagy Márton uniós szintű támogatást szeretne, de a németnek is örülhet, mert a német e-autó piac az uniós piac harmadát tette ki júliusban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsó elektromos autók árasztják el Európát, vagy felvizezik a bírságszabályokat?A környezetvédelmi szabályok további enyhítését kérik a gyártók, de olcsóbb modellek tömeges piacra dobása révén is elkerülhetik a büntetést.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar németország szén-dioxid kibocsátás Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.