Elkezdődött a bűvészmutatvány, hogy észrevehetetlenné tegyék az adóemelést
Miközben alaposan megnöveli a kormány a bankszektor adóztatását, a szabályozói környezet kezd egészen bonyolulttá válni annak érdekében, hogy a terheket minél nehezebb legyen a lakosságra közvetlenül áthárítani.
Miért fontos ez? Az éves költségvetési hiánycél elszállása miatt előre látható módon számos bevételnövelő intézkedést kell meghozni („háborús akcióterv” és „védelmi hozzájárulás”), a bankszektor pedig jó példa arra is, hogyan próbálja meg a kormány minimalizálni az emiatt várható népszerűségvesztést.
Számokban: a Portfolio friss számolása szerint a bankoktól összesen 92-222 milliárd forint többlet adó folyhat be már idén, az összeget alapvetően befolyásolja, hogy az extraprofitadót akár felére is lehet csökkenteni az állampapír-állomány növelésével.
A tranzakciós illeték 0,3 százalékról 0,45 százalékra, felső határa pedig 10-ről 20 ezer forintra emelkedik műveletenként. (Eddig 3,3 millió forint átutalásig volt 0,3 százalék a díj, felette pedig fix 10 ezer forint maradt, augusztustól 4,44 millió forintig számolnak fel 0,45 százalékot, felette pedig fix 20 ezer forintot.)
Tágabb kontextus: a – fogalmilag egyébként nehezen értelmezhető – extraprofit adóztatására a kormány azért adja meg a kedvezmény lehetőségét, hogy növelje az állampapírok vásárlásának arányát. A másik fő szabályozói terelőeszköz pedig az, hogy év végéig megtiltják a lakossági számlacsomagoknál a díjemelést.
Aki nem vált számlacsomagot, annak nem emelkedik a csomagdíja, és év végéig az új szerződők is ezeket a díjakat kapják, amennyiben megmarad a csomag a bank kínálatában.
Igen, de: már első ránézésre is marad két kapu az extra terhek áthárítására:
a céges bankszámlákra nem vonatkozik a díjstop (mint ahogy számukra nincs ingyenes havi 150 ezres készpénzfelvétel, de ingyenes, kedvezményes számlacsomag sem), és ha a céges bankszámladíjak emelkednek, azt a vállalatok beépíthetik az áraikba.
A lakossági termékeknél pedig meg lehet szüntetni a jelenlegi csomagokat, és augusztustól újakat lehet létrehozni, amelyek már tartalmazzák a nagyobb adókat – erre a BiztosDöntés.hu is felhívta a figyelmet.
Felülnézet: szabadpiaci viszonyok között elvileg a szolgáltatók közötti éles verseny az árak alakításának fő – lényegében automatikus – eszköze, a szabályozói beavatkozás kényszere azonban arra utal, hogy ez a kormány szerint sem elégséges.
A bankszámlaszámok áthordozása a bankok között továbbra is nehézkes, nincs hagyománya és nem is jellemző tömeges mértékben.
Mit mondanak ők? A Bankszövetség szerint az intézkedések növelik a fintech szolgáltatók (a lakosságnak például Revoult vagy Wise, a cégeknek újabban például BinX) versenyelőnyét. Az eredetileg két évre bevezetett extraprofitadó, bankadó és ATM telepítési előírások ezekre a szolgáltatókra nem vonatkoznak, a tranzakciósilleték-szabályok náluk csak korlátozottan érvényesíthetők.
Verseny tehát egyre inkább van, csak nem ott és úgy, ahogy azt elsőre várnánk. A Revolutnak már több mint egymillió magyar ügyfele van, másrészt viszont a fintech szolgáltatók teljes mértékben egyelőre nem képesek kiváltani a kereskedelmi bankokat, hiszen azoknak jóval nagyobb a termékportfóliójuk.
A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.