Még Mészáros Lőrincnek is ritkán jön össze ilyen nyereségráta
Mészáros Lőrinc mértékével mérve is döbbenetesen magas nyereségrátával működött tavaly a felcsúti milliárdos egyik legfontosabb építőipari cége, a Záév Zrt. A vállalat 17,4 milliárd forint osztalékot fizet ki tavalyi profitjából.
Mi történt? Kiemelkedően eredményes évet zárt tavaly az ország egyik legnagyobb építőipari cége, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Záév Zrt. A vállalat az elmúlt években a Mészáros-csoport egyik legfontosabb fejőstehene lett.
Akkor indult be igazán a cég, amikor Mészáros érdekeltségébe került. A felcsúti milliárdos 2019 elején szerzett többségi részesedést a vállalatban, és az Opten adatai szerint jelenleg a társaság 98 százalékát birtokolja (közvetetten, más vállalatokon keresztül). A cég a Mészáros előtti időkben, 2010 és 2015 között, csak pár száz milliós nyereséget produkált.
A Záév szárnyalása elsősorban annak köszönhető, hogy az elmúlt években gigantikus állami beruházásokban volt benne. A Magyar Építő Zrt.-vel közösen ők építették a 40 milliárdból felhúzott Néprajzi Múzeumot, a 190 milliárd forintba kerülő új Puskást és a még drágább atlétikai stadiont is. Utóbbi még tavaly, az atlétikai vb után is 9 milliárd forinttal drágult.
Számokban: a vállalat árbevétele látványosan csökkent: míg 2022-ben közel 80 milliárdos forgalma volt a Záévnek, tavaly mindössze 58 milliárdig jutott. A csökkenő árbevétel ellenére a profit látványosan emelkedett: a 17,4 milliárd forint 7 milliárddal több a tavalyinál, és hatalmas rekord a cég történetében.
Az eredményt ugyan egy-két egyszeri tétel is javította, de összességében a cég nyereségessége így is kiugró. A 17 milliárd forintos profit azt jelenti, hogy az árbevétel 30 százaléka adózott nyereség soron is megmaradt.
A profit nagy részét ki is fizeti osztalékként a vállalat. A szűk három hete tartott közgyűlés döntése értelmében a tulajdonosok szinte a teljes 17,4 milliárdos nyereséget kiveszik a cégből legkésőbb augusztus 11-ig.
Felülnézet: a Záév 30 százalékos profitrátája tényleg kiemelkedő az építőiparban. Az elmúlt években a szektor cégei jellemzően 6-10 százalék közötti nyereségrátával működtek, de még a kormányközeli vállalatoknál is csak 10-13 százalék volt az átlag.
A Záév tavalyi teljesítménye még a Mészáros-cégekhez mérten is kiugróan jó. A felcsúti milliárdos építőipari vállalatainál az elmúlt 10 évben nem volt ritka a 18 vagy akár 20 százalék feletti profitráta sem, 30 százalékig azonban a Mészáros és Mészáros Zrt., az R-Kord Kft. és a Fejár B.Á.L. Zrt. sem jutott még soha.
A kormányközeli cégek hihetetlen magas profitrátája azonban sajnos nem a kiemelkedős hatékonyságukból ered. Ahogy korábban írtunk róla, ennek a körnek az egyetlen különleges képessége, hogy más cégeknél sokkal hatékonyabban nyer el állami közbeszerzéseket, amelyeknél a munkák nagy részét továbbpasszolja.
Az ilyen, politikai kapcsolatrendszerre épülő többletnyereséget (vagy ahogy a kormányzat más esetekben nevezi: extraprofitot) a közgazdaságtanban járadékvadászatnak nevezik. Ebben a sportágban vált az egyik legerősebb szereplővé az elmúlt években a Záév.
Két év múlva kezdődhet a ferihegyi repülőtérre vezető út felújítása. A projekt felpörgetése valószínűleg nem teljesen független az újból előkerülő olimpiarendezési elképzelésektől.
Féláron sem adott ajánlatot senki a Tungsram 2 milliárd forintra értékelt védjegyeire. Közben a vállalat két gyárának már új tulajdonosa van, a harmadikat pedig most árulják.
A magyar társadalom legjobban kereső ötödének reáljövedelme több mint 20 százalékkal nőtt 2021 elejéhez képest, miközben a legrosszabbul kereső 40 százaléké csak valamivel több, mint 10 százalékkal.
Az autógyártók mellé állt két európai kormány is a környezetvédelmi normák lazításának ügyében, Carlos Tavares, a Stellantis-csoport vezetője szerint viszont ismert volt a határidő, és most eljött a verseny ideje.
A Ferencváros ma már annyit fizet játékosainak, hogy a focistáknak anyagi szempontból az öt legfontosabb európai liga közé tartozó francia élvonal sem vonzó.