Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

A kínai elektromos autókra vonatkozó, 30-70 százalék közötti vámtétel kivetésére készül az Európai Unió a Portfolio értesülése szerint, komoly aggodalmakat okozva bizonyos tagállamokban. A vám bevezetését azonban csak minősített többséggel lehet megakadályozni, ami aligha jöhet össze, már az intézkedést eleinte ellenző Németország is kezd a támogatók közé átállni.

Miért fontos ez? Az ellenzők közé tartozik a távol-keleti járműipari befektetéseknek teret adó és azokat bőkezűen támogató magyar kormány is. A védővám kiszabásán túl az unió belső piacán gyárakat létesítő kínai vállalatokat érintő támogatások vizsgálata is napirenden van, ami további bírságok, pótvámok kiszabásához vezethet.

  • A behozatalra vonatkozó terhek megkerülésének lehetséges módja ugyanis, hogy a vámot kivető térségen belülre költöztetik a gyártást az érintett vállalatok, így például a BYD szegedi üzemében készített gépkocsikra nem vonatkoznának a kínai importcikkeket érintő vámtételek. E tekintetben egyelőre előkészítő vizsgálatok folynak.

Tágabb kontextus: az Egyesült Államok a múlt héten 25 százalékról 100 százalék fölé emelte a kínai elektromos autókat érintő vámokat, és az oda szánt exportot Európa felé irányíthatják az áraikat a pekingi kormány támogatása révén alacsonyan tartó autógyártók. Ebben az árversenyben az eleve gyengélkedő európai gyártók kedvezőtlen helyzetben vannak.

Számokban: az uniós vámra válaszul Kína is megemelheti az oda exportált európai gépkocsikra vonatkozó terheket, ami tovább ronthat az itteni autóipar helyzetén. Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, a járművek értékét nézve külkereskedelmi többlet látszik az unió javára a két ország közötti autópiaci áruforgalomban.

  • Több mint két és félszer nagyobb volt a unióból Kínába exportált járműállomány értéke (24,5 milliárd euró), mint a Kínából Európába érkező járműimporté (9,7 milliárd euró) 2022-ben. A Magyarországon gyártott személygépkocsikból is jut Kínába, igaz, a magyar járműexportnak csak néhány százalékát teszi ki az ázsiai országba irányuló kivitel.

Mi várható? Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az újraválasztásáért kampányol, aminek fontos elemévé vált a kínai elektromos autók elleni protekcionista politika. A védővámok bevezetésére a júniusi választást megelőző napokban lehet számítani a Politico cikke szerint azzal a kampányüzenettel, hogy az unió kész megvédeni az iparát.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknakA politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar kínai autó vám védővám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.