A kínai elektromos autókra vonatkozó, 30-70 százalék közötti vámtétel kivetésére készül az Európai Unió a Portfolio értesülése szerint, komoly aggodalmakat okozva bizonyos tagállamokban. A vám bevezetését azonban csak minősített többséggel lehet megakadályozni, ami aligha jöhet össze, már az intézkedést eleinte ellenző Németország is kezd a támogatók közé átállni.
Miért fontos ez? Az ellenzők közé tartozik a távol-keleti járműipari befektetéseknek teret adó és azokat bőkezűen támogató magyar kormány is. A védővám kiszabásán túl az unió belső piacán gyárakat létesítő kínai vállalatokat érintő támogatások vizsgálata is napirenden van, ami további bírságok, pótvámok kiszabásához vezethet.
Tágabb kontextus: az Egyesült Államok a múlt héten 25 százalékról 100 százalék fölé emelte a kínai elektromos autókat érintő vámokat, és az oda szánt exportot Európa felé irányíthatják az áraikat a pekingi kormány támogatása révén alacsonyan tartó autógyártók. Ebben az árversenyben az eleve gyengélkedő európai gyártók kedvezőtlen helyzetben vannak.
Számokban: az uniós vámra válaszul Kína is megemelheti az oda exportált európai gépkocsikra vonatkozó terheket, ami tovább ronthat az itteni autóipar helyzetén. Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, a járművek értékét nézve külkereskedelmi többlet látszik az unió javára a két ország közötti autópiaci áruforgalomban.
Mi várható? Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az újraválasztásáért kampányol, aminek fontos elemévé vált a kínai elektromos autók elleni protekcionista politika. A védővámok bevezetésére a júniusi választást megelőző napokban lehet számítani a Politico cikke szerint azzal a kampányüzenettel, hogy az unió kész megvédeni az iparát.
Világ
Fontos