Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 9. 13:33 Vállalat

A mostani miniválság mutatja, miért veszélyes az akkugyáraknak való kiszolgáltatottság

2,8 százalékkal csökkent az ipari termelés volumene márciusban a munkanaphatástól tisztított év/év adatok szerint. A visszaesés minden ágazatot érintett, ám a járműgyártásban, valamint a villamos berendezések gyártásában kifejezetten jelentős mértékű volt a KSH közleménye szerint.

Miért fontos ez? A német járműiparnak régóta kitett Magyarországon a 2008-as válság óta bőven akad tapasztalat az efféle függőségek kockázataival kapcsolatban – a hazai autógyártás akkor mennyiségben 40 százalékkal szűkült, a teljes ágazat kibocsátása pedig negyedével csökkent, a gazdaság egészénél jóval nagyobb visszaesést mutatva, egyben válságba sodorva az államháztartást.

  • Azóta az autóipar mellett az akkumulátorgyártás iránt is elköteleződött a magyar gazdaságpolitika, Szijjártó Péter tavaly ősszel vázolt víziója szerint Magyarország hamarosan a világ második legnagyobb akkumulátorgyártója lesz, és a közelmúlt kibocsátási és GDP-adatain is jól látszik az ágazat térnyerése.
  • A gazdasági ciklusokra érzékeny autó- és akkumulátorgyárak gyengélkedése hozzájárult ahhoz, hogy az első negyedévben csak 1,1 százalékkal nőtt a magyar gazdaság.

Tágabb kontextus: az autópiacon és különösen az akkumulátoriparra támaszkodó elektromos autók piacán nem valami fényes a helyzet. A német autóipar kifejezetten rosszul viseli a gyenge keresletet és az erősödő árversenyt, de Magyarországról nézve már a kínai szereplők európai teljesítménye is egyre fontosabb, ami jelenleg szintén nem túl fényes.

  • Tömegével vesztegelnek eladásra váró kínai autók az európai kikötőkben, aminek részben az az oka, hogy a kereslet messze alulmúlta a gyártók várakozásait. A problémához logisztikai nehézségek is hozzájárulnak, egyes kocsik már másfél éve állnak a kikötőkben, a kínaiak ugyanis a szárazföldi továbbszállításuk megszervezése nélkül hozták be őket.

Mi várható? Az akkumulátorgyártásnak mindinkább kiszolgáltatott magyar gazdaság helyzetét egyre nagyobb mértékben befolyásolhatja majd az elektromos autók piacának alakulása, a foglalkoztatottságtól kezdve a GDP-n keresztül az exportig számos szempontból kitetté válik a következő években a szegmensnek. A német autóiparnak való kiszolgáltatottsághoz képest azonban van egy fontos különbség:

  • Az ide települő akkumulátorgyártók „hozzák” a beszállítóikat Ázsiából, magyar cégekre alig támaszkodnak az itteni tevékenységük során, szemben a német beruházókkal. A kedvezőtlen akkumulátoripari tendenciák tehát érzékelhetők lesznek a gazdaságban, de közvetlenül a hazai vállalatok rendelésállományát kevésbé érinthetik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNehéz elérni Szijjártó akkumulátoros célját, de nem ez vele a bajKétséges a külügyminiszter által közeljövőbeli tényként közölt világszintű második helyezés elérése, de valószínűleg jobban is járunk, ha nem jön össze.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknakA politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyártás akkumulátoripar autóipar ipari termelés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. január 13. 17:18 Vállalat

Egyre több kínai autóipari beszállító épít gyárat Magyarországon, de jó ez nekünk?

Hatvanban 900 embert foglalkoztat majd a Bosch-t is partnerei között tudó kínai Xinzhi. A nagy kérdés, hogy ez mekkora gazdasági értéket teremt.

Jandó Zoltán
2025. január 13. 11:14 Közélet, Vállalat

Generációváltás zajlik az Orbán-családban

Huszonöt százalékos részesedést szerzett az Orbán-család egyik meghatározó bányaipari cégében Orbán Dávid, a miniszterelnök unokaöccse.

Vámosi Ágoston
2025. január 10. 16:53 Vállalat, Világ

Magyarországnak is figyelmeztető jel a CATL amerikai listázása

A Pentagon lépése nem lehetetleníti el az üzleti kapcsolatokat, de mutatja, hogy egyre nő a gyanakvás a kínai cégekkel szemben a nyugati országokban.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. január 14. 17:18 Élet

Magyarországon is jelen van a HMPV, de nem fenyeget egészségügyi veszélyhelyzet

Eddig négy humán metapneumovírusos (HMPV) esetet azonosítottak Magyarországon; a tél vége, tavasz eleje lehet kockázatos járványügyi szempontból.

Torontáli Zoltán
2025. január 14. 16:07 Adat, Közélet

Marketingre jó lenne a zöldség-gyümölcs áfacsökkentés, tartós árcsökkentésre aligha

A korábbi tapasztalatok alapján rövidtávon még csak-csak elérhető az árcsökkenés, de hosszabb távon az áfa csak az árképzés egyik eleme a sok közül.

Torontáli Zoltán
2025. január 14. 13:35 Adat, Pénz

Nagyon nem kellene gyengülnie a forintnak ilyen infláció mellett

A vártnál rosszabb decemberi adatok szerkezete elemzők szerint nem sok jót vetít előre, idén még tartósan a jegybanki cél fölött lehet az infláció.