Olcsóbban építenek, és elcsaklizzák a forgalmat a Budapest-Belgrád vasútról a szerbek
Mintha szándékosan a magyar közlekedéspolitika ellentétét valósítanák meg a szerbek: kínai helyett uniós forrásokból építenek vasutat, a magyarországinál nehezebb terepen is olcsóbban, és ezzel Horvátország felé vezethetik el a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszára várt forgalom egy részét.
Mi történt? Tavaly írta alá az Orbán Viktor egyik legszorosabb külföldi szövetségesének számító Alekszandar Vucsity szerb elnök Várhelyi Olivér uniós bővítési biztossal és más illetékes vezetőkkel a Belgrád-Nis vasút korszerűsítéséről szóló szerződést.
Erről akkor több magyar nyelvűforrás is beszámolt, de a fontos magyar vonatkozások miatt érdemes aktuális kontextusba helyezni.
Számokban: a 230 kilométeres vasút felújítása a tervek szerint jövőre kezdődik és 2028-ig tart, a most helyenként csak 50 kilométer/órával járható pálya a korszerűsítésnek köszönhetően 200-as tempóra is alkalmassá válik.
2022 júniusában az Európai Beruházási Bank (EIB) 2,78 milliárd euróra tette a projekt költségét.
Ez kilométerenként 4,8 milliárd forint, alapvetően hegyes terepen, míg a Budapest-Belgrád magyar szakasza síkságon fut, a pálya csak 160 kilométer/órára lesz alkalmas, költsége mégis mintegy 5,4 milliárd forint/kilométer.
Bár korábban volt szó kínai finanszírozásról – a Belgrád-Kelebia szakaszhoz hasonlóan -, végül az uniós konstrukciót választották a szerbek: az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, az EIB, valamint az EU 2,25 milliárd eurót irányzott elő Szerbia számára a beruházásra. Ebből 598 millió euró támogatás, a többi hitel.
Felülnézet: ha elkészül, Nistől Belgrádon át Újvidékig több mint 300 kilométeren utazhatnak a szerbek nagysebességű vasúton, jelentős részben 200 kilométer/órával.
Magyarországon ilyen pálya építése egyre távolabbra tolódik, sőt, idehaza olyan vasúti szakaszt is alig találni, ahol 160-nal mehetnek a vonatok.
Mi várható? Ahogy az alábbi térképen látható, a szerbek a Belgrádtól a horvát határra vezető szakaszt is korszerűsítik. Ennek magyar szempontból azért van nagy jelentősége, mert a Budapest-Kelebia vonal építése és a Szeged-Röszke vonal forgalomszervezési problémái miatt egyre inkább elkerüli Magyarországot a forgalom. Ez pedig így még könnyebb lesz.
A jövőbeli szegedi BYD-gyár kiszolgálása szempontjából a szerbiai fejlesztések jó hírek, hiszen javulnak a vasúti szolgáltatás feltételei.