Amikor a Volvo személyautós ágát a Ford 2010-ben eladta a kínai Geely-nek, sokan tartottak arról, hogy a híres svéd minőségen előbb-utóbb csorba esik. A formatervezésért felelős, brit származású alelnök, Robin Page viszont azt mondja, pont az ellenkezőjét tapasztalják a vállalatcsoporton belül.
A Volvo jelenleg Svédország mellett Belgiumban és Kínában szerel össze személyautókat, és a kínai üzemet magasabb minőségűnek tartják, mint az európaiakat. “Igazság szerint azt vettük észre, hogy a kínai gyártósorokról jobb minőségű autók gördülnek le” – mondta Page az ausztrál Go Auto magazinnak nemrég.
A magyarázat első hallásra elég meghökkentő: a kínai gyár kevésbé robotizált, mint a két európai, így az összeszerelésnél jobban ki tudják használni az emberek finomhangolási képességeit. Ha kevesebb az automatizált tevékenység, és több ember dolgozik az összeszerelésen, akkor Page elmondása szerint nagyobb pontosságot lehet elvárni. Nem egetverő különbség ez, de a végső összehasonlításban mégis sokat számít.
Page mondatai azért is érdekesek, mert a Tesla is hasonló tapasztalatokra tett szert az elmúlt hónapokban. Amint korábban is írtunk róla, az amerikai gyárat szerették volna szinte teljesen automatizálni, a végső összeszerelési műveleteknél azonban ez a minőség rovására ment, a folyamatosan felmerülő hibák orvoslására pedig mérnököket kellett felvenni, akiknek sokkal többet kell fizetni, mint a robotoknál eleve kisebb hibaszázalékot produkáló munkásoknak.
Míg az autógyártás egyes részfolyamataiban a robotok verhetetlenek, egyelőre úgy tűnik, hogy az egységek végső összeállításában az emberek precízebben tudják összeilleszteni az elemeket és hatékonyabban korrigálják a napi szinte felmerülő kisebb hibákat.
A Volvo egyébként tavaly összesen 571 ezer személyautót értékesített, ami rekordnak számít, és ennek köszönhetően a nyeresége is soha nem látott összegre, 1,6 milliárd dollárra ugrott.
A svéd márka kínai tulajdonosa, a Geely hamarosan tőzsdére viheti a papírjait, a kibocsátás értéke pedig 30 milliárd dollár körül lehet. A cégnél azt is bejelentették, hogy (más gyártókhoz hasonlóan) teljesen leállnak a dízelmotoros modellekkel, az idén várható új S60-as modell lesz az első, amelynek már nem lesz gázolajos verziója.
Vállalat
Fontos