Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 2. 20:08 Tech, Vállalat

Belebukhat a Tesla, hogy emberek helyett robotokkal akart gyártani

Amikor magyar idő szerint éjszaka 11.30-kor a Tesla ismerteti a fél éves eredményeit, a pénzügyi világ azonnal két számot fog keresni a sok adat között. Az egyik, hogy hány Model 3-as autót tud gyártani a cég egy hét alatt, a másik pedig a működési cash flow, azaz készpénz áramlás összege lesz.

Ha a készpénz áramlása megint negatív, ahogy arra számítani lehet, akkor az arra utal, hogy a Tesla továbbra is többet költ, mint amennyi bevétele van az autók eladásából, vagyis égeti tovább a dollármilliókat. Ahhoz, hogy ez a trend megforduljon, a számítások szerint hetente 5 ezer Model 3-ast kellene legyártani és értékesíteni, ám erre is nagyon kevés esély mutatkozik.

A Model 3-as kulcsfontosságú a Tesla jövője szempontjából, mert ez az az olcsóbb tömegmodell, amelynek nagy darabszámú értékesítése elkezdi végre generálni a nagyobb bevételeket. Csakhogy a modell gyártása sorozatosan nem várt problémákba ütközik, eddig messze nem volt meg a kellő darabszám, és így a pénz sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFogyóban a Tesla pénze, közben a beígért autókat sem szállítjaJúnius végére a Teslának mindenképpen fel kellene pörgetnie a Model 3-as gyártását, mert ha nem tud nagyobb mennyiségben értékesíteni, akkor kifogy a pénzből.

Ahogy a Reutersnek nyilatkozó elemzők számolgatják, a Teslának 3,37 milliárd dollár volt a készpénzállománya 2017 végén, ám olyan irtózatos ütemben fogy a pénze, hogy júniusra már csak körülbelül 0,8 – 1 milliárd dollárja marad. Ha nem indul be rakéta gyorsasággal a Model 3-as értékesítése, akkor a Tesla nem élheti túl ezt a naptári évet, hacsak újabb tőkebevonást nem hajt végre. Elon Musk, a Tesla karizmatikus alapító-vezetője eddig konzekvensen azt mondta, hogy nem lesz szükség tőkére, a piacok azonban egyre kevésbé hisznek neki.

Ennek elsősorban az az oka, hogy Musk az elmúlt években eljátszotta a hitelességét, számos olyan ígéretet és vállalást tett, amelyet nem tudott teljesíteni. Többek között egyszer már esküdözött, hogy nem kell pénz a Teslának, aztán mégis kellett. Musk hitelfelvevő képessége egyébként jelentős részben saját hírnevében van, a cég első hét évében nagyrészt zsebből hitelezte a Teslát, majd a 2008-as válságban úgy tudott leszervezni egy 40 millió dolláros kölcsönt, hogy a vállalat gyakorlatilag pár órára volt a csődtől. Azóta is jelentős részben maga hitelezi a céget.

A Teslának tavaly év végén már 9,4 milliárd dollár tartozása volt, ami a 3,4 milliárdos készpénzállományhoz képest óriási összeg. Ha sikerül is túlélni ezt az évet, 2019-ben már annyi pénzt kellene termelnie a cégnek, hogy még 1,2 milliárd dollár hitel törlesztése is beleférjen. A Tesla az elmúlt negyedévben csak 146 millió dollárt fizetett ki kamatokra, ami körülbelül megegyezik a General Motors kamatfizetési kötelezettségével, csakhogy a GM bevétele majdnem tízszer nagyobb.

A Tesla azért is játszik nagyon élesen, mert a sokféle tőkeszerzési mód közül a jövőbeni autótulajdonosokat is pumpolja. A majdani vevők összesen már 854 millió dollár előleget fizettek be az egyelőre le sem gyártott autókért, pedig nyilvánvalóan tudják, hogy ha a cég mégis csődbe megy, ezt a pénzt nagy valószínűséggel elvesztik. A Tesla szempontjából ez kamat és kockázat nélküli kölcsön.

A legfontosabb kérdés, hogy miért nem tud heti 5 ezer Model 3-as elkészülni, ha megvan a gyár, megvan a modell és az alapanyag is. A választ azért nehéz kitalálni, mert a gyár szigorúan titkos helyszín, Musk pedig sosem adott technológiai értelemben részletes magyarázatokat a sorozatos csúszásokra.

Elemezők azonban egyre inkább hajlanak arra a megoldásra, hogy Musk a saját futurizmusának csapdájába esett bele. Olyan gyártószalagot akart, amelyen szinte csak robotok dolgoznak, az embereknél jobb és megbízhatóbb minőségben, illetve gyorsabban. Azt azonban nem vette figyelembe, hogy a végső összeszerelést eddig még egyetlen autógyárnak sem sikerült teljesen automatizálnia, és nem véletlenül.

A robotok az embernél jobbak például a hegesztésben vagy a karosszéria festésben, ám amikor össze kell illeszteni a kész elemeket, akkor rengeteg olyan kisebb probléma adódik, amit nem képesek kezelni. A végső összeszerelésnél a legjobb autógyárak is csak a munka 5 százalékát tudják robotizálni, mert egy robot ma még nem tudja kiszűrni, ha egy-egy elem illesztése nem tökéletes, vagy a kötőelemek, csavarok, tömítések és hasonló alkatrészek hibásak.

Másrészt a robotok alkalmazása a gyártósornak ezen a végén olyan drága, hogy egyes számítások szerint még akkor sem érné meg, ha teljesen ki tudná váltani az emberi munkaerőt. A műveleteket teljesen elvégezni nem tudó robotok mellé mérnököket kell állítani, ami sokkal többe kerül, mintha alacsonyabb bérű összeszerelő munkásokat vennének fel, és eleve nem is gondolnának robotokra. Valószínű, hogy a Tesla is rájött erre, csakhogy akkor már megvette a méregdrága robotjait, amelyekkel most nem tud mit kezdeni.

Hét évvel ezelőtt a Teslánál még ezer alkalmazott sem dolgozott, jelenleg 40 ezer dolgozója van, és 3 ezer főt azonnal fel szeretne venni. Ez nem arra utal, hogy mindent robotokkal szeretne elvégeztetni.

Tech Vállalat autó autógyár model 3 robot tesla Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2019. december 11. 12:29 Tech

A tulaj által is szervizelhető, fair trade telefont dob piacra a Vodafone Nyugat-Európában

A Fairphone civil szervezetként a háborút fenntartó fémek bányászata ellen harcolt, de a sikertelenség miatt gyártásba kezdett. Eddig nem voltak túl sikeresek, de a Vodafone kampányától az eladásaik duplázódását várják.

Avatar
2019. december 8. 16:33 Tech

Tele a Hold a szétdobált cuccainkkal

Nemcsak a sikertelen expedíciók roncsai tarkítják az égitest felszínét, hanem egyebek mellett családi fotó, szobor, golfkészlet, kartámaszok és öt tükör is.

Debreczeni Anna
2019. december 5. 16:01 Tech

Már világosan látszik, kik lesznek a jövő jogászai

Kicsit késve, de megérkezett a digitalizáció a jogi szolgáltatásokhoz is.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. december 9. 16:32 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, mennyire értékeli a piac a NER-cégeket

Sokkal több pénzt toltak volna a befektetők a piaci vállalatokba, mint a NER-cégeibe az MNB kötvényprogramjában.

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.