Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. augusztus 11. 16:03 Pénz, Világ

Jelentősen enyhült a drágulást okozó szállítmányozási káosz

Habár úgy tűnik, hogy Magyarországon és egész Európában is messze van még a drágulás tetőzése – Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke nemrég például arról beszélt, hogy nem kizárható, hogy itthon őszre 20 százalék körülire nő az infláció -, vannak azért jó hírek is az infláció mögötti trendekkel kapcsolatban. Vagy kevésbé ambiciózusan fogalmazva: a helyzet lehetne rosszabb is.

Ahogy arra a Financial Times szerzője a napokban megjelent cikkében felhívja a figyelmet, több mutató alapján is úgy néz ki, hogy jelentősen javult a globális tengeri szállítmányozási helyzet, ami az egyik kiváltó oka volt a drágulásnak az elmúlt másfél évben:

  • 45 százalékkal csökkent a tavaly őszi csúcshoz képest a nemzetközi kereskedelemben sztenderdnek számító 40 lábas konténerek szállítási díja a Freightos nemzetközi szállítmányozási vállalat adatai alapján.
  • A Los Angeles-i kikötő előtt feltorlódott hajók száma az év elejéhez képest 75 százalékkal csökkent, miközben június volt a kikötő történetének egyik legforgalmasabb hónapja.
  • A New York-i Federal Reserve Bank által létrehozott – a problémákat összegző – globális ellátási lánc nyomásindex (Global Supply Chain Pressure Index) júliusra 57 százalékkal csökkent a tavaly év végi csúcshoz képest.

A lap által idézett mutatók mellett több más, Magyarországról nézve is releváns indikátor szintén javulást mutat. A világ legnagyobb kikötői közötti díjakat összesítő Drewry World Container Index csaknem 35 százalékot csökkent január közepéhez képest, és ezen belül a Magyarországra érkező kínai import szempontjából releváns alindexek, például a Sanghaj és Genova vagy Rotterdam közti díjakról árulkodó indexek is jelentősen visszaestek. Az év elejéhez képest szintén jelentősen csökkent a Kínából a világ különböző pontjaira irányuló szállítmányok globális árindikátora, a Shanghai Containerized Freight Index.

A Financial Times cikke szerint az enyhüléshez hozzájárult, hogy a kikötők és a logisztikai cégek hatékonyabbá váltak a nagy terhelés kezelésében, hosszabb távon ugyanakkor nem ez, hanem a globális gazdasági kilátások romlása normalizálhatja a szállítmányozási díjakat. Erre utal az is, hogy a Philadelphiai Fed által megkérdezett amerikai termelő vállalatok több mint 40 százaléka számít például a szállítási idők csökkenésére a következő hat hónapban, és a júliusi beszerzési menedzserindexek alapján is csökkennek a megrendelések.

Mindezek ellenére nem egyértelmű, hogy az enyhülés zavartalanul folytatódik majd. A karácsonyi szezon közeledtével felpörgő rendelések a jelenlegi kapacitások mellett például újból fennakadásokat okozhatnak, és szintén kockázatot jelent, ha az inflációtól elmaradó béremelések miatt sztrájkba kezdenek valamelyik kikötőben. Emellett az USA keleti partjainál és az észak-európai kikötőkben még mindig komoly sorok vannak, és a kínai zéró Covid intézkedések miatt is benne vannak a pakliban a nagyobb fennakadások.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég sokáig eszi a magyar fizetéseket a konténerkáoszA tengeri szállítmányozás díjai az év elején már csökkenésnek indultak a világban, de a magyar piac túl kicsi ahhoz, hogy ezt egyből megérezzük. Ráadásul még egyáltalán nem biztos, hogy vége a globális felfordulásának.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Világ infláció konténer tengeri szállítmányozás Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Avatar
2024. november 14. 10:36 Pénz

Futóhomokra épül az adócsökkentő dubajozás

Számos magyar vállalkozó akarja csökkenteni adóterhét Dubajon keresztül, ám az ezt szolgáló megoldások sokkal kockázatosabbak, mint azt a legtöbben hiszik.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.