Nemzetközi szinten is kiemelkedő figyelmet kapott, amikor augusztus 1-jén elhagyta Odessza kikötőjét az első gabonaszállító hajó az ukrajnai háború kitörése óta, hiszen ez azt jelezte, hogy a baljós előjelek ellenére működhet a török és ENSZ-közvetítéssel összehozott megállapodás az ukrán tengeri gabonaexport újraindításáról. Erre pedig nagy szükség van a világ élelmezési helyzetének javítása érdekében.
Ez a hajó konkrétan a Sierra Leone-i zászló alatt hajózó Razoni volt, amely 26,5 ezer tonna kukoricát szállított Libanonba. A történet azonban most váratlan fordulatot vett, a bejrúti ukrán nagykövetség tájékoztatása szerint ugyanis a megrendelő a több mint öt hónapos késés miatt már nem akarja átvenni a szállítmányt. Most tehát új vevőt kell találni a kukoricára, akár Libanonban, akár más országban.
According to the information of the shipper the final buyer in Lebanon refused to accept the cargo due to delay of delivery terms (more than 5 months). So the shipper is now looking for another consignee. It can either be in Lebanon or other country. pic.twitter.com/Qj1cyF5Uda
— UKR_Emb in Lebanon (@UKRinLBN) August 8, 2022
Szóvivői nyilatkozatok szerint a dolognak nincs köze sem az ENSZ-hez, sem a libanoni kormányhoz, mivel magáncégek közötti üzleti kapcsolatról van szó – írja a Bloomberg.
Közben az ukrán infrastrukturális minisztérium szerint egy kisebb kukoricaszállító hajó tegnap elérte törökországi célállomását, elsőként az említett egyezménynek köszönhetően „kiszabaduló” teherhajók közül. A vele egy konvojban távozó két másik hajónál ez várhatóan nagyjából egy hét múlva várható.
Eddig az egyezmény keretében mintegy tíz hajó hagyta el valamelyik délnyugat-ukrajnai kikötőt, és ezen a tempón gyorsítani kellene, ha belátható időn belül el akarják szállítani az exportra váró több mint 20 millió tonna ukrajnai gabona jelentős részét. Már csak azért is, mert helyet kell találni az idei aratásból származó mennyiségnek a magtárakban.
Világ
Fontos