Az Ukrajna területén zajló háború miatt egyre több napraforgóolaj-szállítmány esik ki a rendszerből, a világ napraforgóolaj-ellátási láncainak közel fele összeomlott, az élelmiszergyártók ezért alternatív olajak után néznek a gyártás biztosítása érdekében. Az egyik lehetséges helyettesítő az a pálmaolaj lehet, aminek kivezetésével évek óta küszködnek a cégek, ugyanis a pálmaolaj előállítása Délkelet-Ázsiában az esőerdők kivágásához és veszélyeztetett állatok élőhelyének visszaszorításához vezetett az elmúlt években.
Brit kiskereskedelmi láncok a Bloombergnek elismerték a hátraarcot, ugyanis több saját márkás termékükben, például fagyasztott kenyerekben, pudingokban, cserélték le a napraforgóolajat pálmaolajra. (Tudunk olyan balatoni lángosozóról is, amelyik napraforgóolaj helyett pálmaolajban süti a lángost.) Igaz, ezek a láncok csak fenntarthatósági pecséttel rendelkező gyártóktól vásároltak, azonban csak ideiglenes megoldásként tekintenek erre.
A háború következtében bizonyos termékek globális kereskedelme a feje tetejére állt. Ukrajna és Oroszország együtt a világ napraforgóolaj-kereskedelmének 65 százalékát teszi ki, de jelentős búza és kukorica exportőr is. A kiterjedt fegyveres konfliktus így, illetve a műtrágyaárak emelkedésén keresztül az alapvető élelmiszerek drágulásához vezetett világszerte. Nem véletlen, hogy ebben a helyzetben Indonézia, India és Argentina exporttilalommal igyekszik biztosítani a belső ellátás zavartalanságát.
Tehát a fenntarthatósági pecsétek és a drágább, de fenntartható termékek hirtelen háttérbe szorultak az élelmiszer- és energiapiacon.
A nagy pálmaolaj-exportőrök persze kihasználnák a helyzetet és visszaszereznék a részesedésüket a világpiacból: Malajzia azonnal jelentkezett az Indonéz exporttilalom következtében kieső pálmaolaj-készletek pótlására, miközben a malajziai kormány azon is dolgozik, hogy elismertesse saját tervét a fenntartható pálmaolaj-előállításra.
A Nestlé a lap információi szerint ugyanakkor mindennek ellenére tartani fogja a környezetkárosító pálmaolaj teljes kivezetésre belőtt 2023-as céldátumát.
Ez azért sem lesz annyira könnyű, mert 2020-ban még csak a globális pálmaolaj-előállítók egyötödének volt meg az a fenntarthatósági pecsét, ami elméletileg biztosította a vevőket arról, hogy a pálmaolaj előállításához nem irtanak ki erdőket, nem vonnak be új földterületeket, nem alkalmaznak kényszermunkát.
Viszont manapság fenntartható pecsét alatt termelő farmerek mondják azt, hogy nem tudják eladni a drágább, fenntartható olajukat, ezért előfordul, hogy összekeverik a pecsét nélküli simával, és felár nélkül értékesítik.
A Greenpeace és egyéb civil szervezetek álláspontja szerint maga a természetbarát pálmaolaj címkéje egy átverés, és hozzájárul ahhoz, hogy egyes cégek pusztítsák az esőerdőt, de megússzák a következményeket.
Ugyanakkor a pálmaolajért történő erdőirtás mértéke Indonéziában és Malajziában csökkent az utóbbi években, csakhogy a háború következtében felfutó globális igény és felvásárlási árak miatt ez meg is fordulhat, figyelmeztet a Fitch fenntarthatósággal foglalkozó részlegének szakértője.
Világ
Fontos