Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. június 10. 14:23 Élet

Betehet a nyári turistaszezonnak a légiforgalmi dolgozók elégedetlensége

Valószínűleg az idei nyáron sem lábalhat ki a turisztikai szektor az elmúlt évek válságos helyzetéből Európában. A pandémia ugyan alábbhagyott, több ország légközlekedésének kiszámíthatóságát fenyegetik viszont a dolgozók körében tapasztalható feszültségek: tegnap például az Air France-KLM 85 járatát kényszerült törölni a párizsi repülőtéri dolgozók sztrájkja miatt.

Írországtól Németországon keresztül Törökországig előfordulnak hasonló zavarok a repülőterek működésében, amelyek a Bloomberg cikke szerint az egész turisztikai iparág kilátásait megtépázzák. A jórészt a toborzási nehézségek és az infláció miatt fokozódó bérfeszültségek miatti problémák ráadásul a légitársaságokat is érintik: a Lufthansa például 900 júliusi járatát kénytelen törölni a kellő mennyiségű munkaerő híján, de az Air France-KLM, a British Airways és a Ryanair sem győzik a rendelkezésükre álló munkaerővel kiszolgálni a megnövekedett keresletet.

Nagyobb fizetések persze enyhítenének a munkavállalók felől eredő nyomáson, de a béremelésekkel egyelőre meglehetősen óvatosak a járvány kezdetén a forgalmukat elveszítő és emiatt leépítésekbe kezdő vállalatok, hiszen nemrég még az állami támogatásoktól függött a túlélésük. Az elmúlt években több százezer dolgozót elküldő ágazat a felélénkült utazási kedv miatt mostanra kapacitáshiánnyal küzd, aminek következményei kezdenek kiéleződni – jó példa ezek súlyára, hogy a II. Erzsébet királynő platina jubileumakor megnövekedett forgalom miatt a Ryanair a brit haderőhöz volt kénytelen segítségért folyamodni.

A légtársaságok sztrájkfenyegetettsége is fokozódik, a Ryanair utaskísérői már több országban fontolgatják a munkabeszüntetést, míg a skandináv SAS-t közel ezer dán, norvég és svéd pilóta sztrájkja fenyegeti. És a többi szereplő sincs jobb helyzetben, a repülőterekre specializálódott ACI Europe lobbi-társaság vezetője, Olivier Jankovec a következőképp nyilatkozott az amerikai lapnak:

Az embereket bizonyos, főleg a biztonsági és a földi kiszolgálással kapcsolatos munkaköreink nem igazán érdeklik. A bérek már nem elég vonzók a műszakbeosztások és a hétvégi munka igénye mellett.

Sokan, akik távozni kényszerültek a légiközlekedésből, egyáltalán nem is vágynak vissza, amit mi sem szemléltet jobban, mint egy nagyobb repülőtér által a közelmúltban rendezett állásbörze esete, ahol mindössze négy jelentkező akadt az előzetesen várt 800 helyett, idézte fel Jankovec. A jegyeladások ugyanakkor bizonyos társaságoknál rekord-közeli szintre futottak fel, de ez öröm helyett inkább jókora fejtörésre ad okot, és nem csak a légközlekedésben érintettek számára, hanem az utazásszervezőknek is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az a meglepő, hogy megadóztatjuk a légitársaságokat, hanem az, hogy ezt mire költjükAz európai példák alapján valóban nem unortodox húzás a légi közlekedés megadóztatása, ám a magyar verzióban van egy furcsaság.

A probléma meglétét alátámasztja az a kiszivárgott hangfelvétel is, melyből kiderült, hogy a Wizz Air dolgozói is többször kénytelenek szabadságra menni a kimerültségtől, amire a cég alapítója, Váradi József csak azt mondta, hogy aki fáradt, az dolgozzon tovább kitartóan, ezzel viszont alaposan felbőszítette a repülőipari szereplőket, akik szerint a Wizz Air hozzáállása biztonsági kockázatot jelent, és nem először fordul elő, hogy kétes ügyek bukkannak fel náluk.  

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet légitársaság nyaralás toborzási nehézségek turizmus Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. május 5. 05:32 Élet, Világ

Már egészen messziről is átjárnak a magyarok Szlovákiába élelmiszerért

Tényleg megéri 80-100 kilométerről rendszeresen kijárni cigiért, sörért, sajtért és sok minden másért? Egyre többen gondolják úgy, hogy igen.

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 7. 05:38 Közélet, Világ

A románok fogyasztanak, a magyarok beruháznak, de ki lesz ettől gazdagabb hosszú távon?

Románia fogyasztásorientált gazdasági stratégiával hagyta le egy főre eső GDP-ben Magyarországot. A magyar gazdaságpolitika viszont még inkább a beruházásokra fókuszálna.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 14:24 Adat, Vállalat

Most látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat Európában

Az európai piac összeomlása miatt lett közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges a Gazprom orosz gázóriás.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 05:32 Pénz, Vállalat

Nem a Gazprommal lesz a politikai haszonszerzés eszköze a Fradi és a magyar labdarúgás

Mert már régen az. A magyar futballban soha nem alakult ki valódi szponzoráció. A Fidesz hatalomra kerülését követően a baráti pénzeket a politikai motiváció váltotta fel.