Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2025. január 21. 13:32 Világ

Trump első napját megúszta Európa, de a fenyegetés messze nem múlt még el

A várakozásoknak megfelelően nem került bele Donald Trump hivatalba lépett amerikai elnök első napi rendeletözönébe az Európai Unióból érkező autóimport (és egyéb termékek) drasztikus megvámolása, ez a lépés továbbra is a fenyegetés szintjén maradt.

Miért fontos ez? Bár Trump lépései kiszámíthatatlanok, amíg a vámot az Egyesült Államok ténylegesen nem veti ki, még marad tere az egyezkedésnek, a kereskedelmi háború elkerülésének.

Számokban: az EU országok 2023-ban 796,2 milliárd dollárért exportáltak termékeket és szolgáltatásokat Amerikába, az import értéke pedig 743,6 milliárd dollár volt.

  • Ez kiegyenlített kereskedelemre utal, de Trump a szolgáltatásokat nem hajlandó figyelembe venni, csak a termékeket, azokban pedig Amerikának 156,6 milliárd dollár deficitje van.
  • Európa fő exportterméke a gyógyszer, a gyógyászati segédeszköz és a jármű, míg Amerikából szintén gyógyszer, olaj és gáz érkezik legnagyobb értékben.
  • Az európai termékek átlagos vámszintje 2 százalék körül szokott lenni, amikor nem Trump az elnök.

Előzmények: Trump leginkább azt követeli, hogy Európa vegyen több LNG-t, azaz cseppfolyósított földgázt, máskülönben magas vámot vet ki az európai termékekre, ezek közül leginkább a járművekre.

Igen, de: az EU már Trump első elnöksége alatt is sikerrel alkalmazta azt a taktikát a kereskedelmi háború elkerülésére, hogy olyan amerikai termékek vásárlására ösztönözte a tagállamokat, amelyek nagy részét azok amúgy is megvették volna.

  • Most az LNG-vel is hasonló a helyzet, az orosz gáztól való leválás kapcsán amúgy is növelni kell az alternatív forrásokat, így a vásárlás mértékének emelése nem feltétlenül nagy vállalás.

Tágabb kontextus: az uniós taktika az amerikai vámok kivetésének elkerülésére koncentrál, de ha ez nem sikerül, akkor bizonyos amerikai termékekre szintén vámkivetés lehet a válasz.

  • Az amerikai gazdaságpolitika kevésbé kiszámítható lett, ez a tőkepiacokra is bizonytalanságot hoz, de nem zárható ki, hogy az elnök ígéretei az elfogadásukig felhígulnak, vagy meg sem valósulnak – mondta Muhi Gergely, az Equilor vezető elemzője.
  • A legextrémebb forgatókönyvnek az Equilornál egy 60 százalékos kínai és egy 10 százalékos univerzális vám kivetését tartják.

Alulnézet: mivel a magyar gazdaság erősen függ a Trumptól függetlenül is sok sebből vérző német autóipartól, a vámok kedvezőtlen hatása hozzánk is hamar begyűrűzhet.

  • A magyar helyzetet már a mexikói gyártásra február 1-től tervezett 25 százalékos vámteher is eleve erősen rontja, mert ezzel a Volkswagen (amely végső soron a győri Audi tulajdonosa is), amerikai eladásainak 65 százaléka egy csapásra versenyképtelenné válhat.
  • Ha nem a közvetlen termékforgalmat nézzük, hanem a globalizált értékláncok korában sokkal relevánsabb hozzáadottérték-alapú kereskedelmet, akkor a magyar gazdaságnak az Egyesült Államokkal szemben a legmagasabb a kereskedelmi többlete, mert a – magyar beszállítókra is támaszkodó – német ipar egyik fő piaca Amerika.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTényleg dollár milliárdok jönnek Magyarországra Orbán és Trump barátsága miatt?A várt befektetési boom forrásai homályosak, a kereskedelmi háborúval kapcsolatos optimizmus pedig a magyar gazdaság kitettségei miatt túlzottnak tűnik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOrbán úgy szurkol Trumpnak, hogy a megválasztása neki fájna a legjobbanMi értelme van válságos gazdasági helyzetben, erősödő ellenzék mellett egy kis, exportfüggő gazdaság élén a kereskedelmi háború prófétáját támogatni?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegadja a kegyelemdöfést Trump az európai autóiparnak?A kínai konkurencia által szorongatott európai gyártók számára eddig biztos piac volt az Egyesült Államok, de ez hamarosan teljesen megváltozhat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar beiktatás Donald Trump EU rendelet trump vám Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. január 20. 17:16 Pénz, Világ

Nehéz elhinni, ami a kínai gazdaságban történik

Már két éve csökkennek az árak, elvileg mégis öt százalékkal nőtt a gazdaság tavaly, ami nyugati körülmények között elképzelhetetlen lenne egyszerre.

Mészáros R. Tamás
2025. január 20. 12:55 Világ

Kiosztott még néhány kokit és sallert Biden Kínának

Technológiai vasfüggöny formálódik az Egyesült Államok és Kína között, és ha Trump nem vált irányt, az a magyar gazdaságnak is fájhat.

Vámosi Ágoston
2025. január 18. 14:00 Világ

Először bukhat meg ciklus közben a rekorder szlovák miniszterelnök

Kedden tárgyalja a szlovák parlament a kormány ellen benyújtott bizalmatlansági indítványt. Akár előrehozott választás is lehet északi szomszédunknál.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. január 21. 06:01 Vállalat

Tasnádi, Csányi, arany és egy bombasztikus befektetés – bevásárol a Mol

Kalandos sorsú hulladékgazdálkodó vállalattól vásárolhat különböző üzletágakat a Mol, már ha a versenyhivatal is rábólint az ügyletre.

Vámosi Ágoston
2025. január 20. 14:16 Közélet

Csak akkor kap 50 milliárdot az állam Rákosrendezőért, ha hatszor annyit költ a projektre

14 milliárdot nem tudott előteremteni a kormányzat kármentesítésére, de 330 milliárdos közlekedésfejlesztést vállalt. Jöhetnek a felhőkarcolók is.

Hajdu Miklós
2025. január 20. 06:03 Adat

Nehezen élik túl a kormányok, ha széles rétegek csúsznak lefelé

Nyugat-Európában sokan tapasztalhatják anyagi körülményeik viszonylagos romlását, keleten a felzárkózásból maradnak ki jól körülhatárolható csoportok.