Csak Ukrajnán keresztül jön vezetékes orosz gáz Európába
Tegnap óta kizárólag az Ukrajna alatt futó Testvériség vezetéken keresztül küld gázt Európába a Gazprom. Ha az ukránoknak és az oroszoknak év végéig nem sikerül megegyeznie a szállítások folytatásáról, jövőre lehet olyan időszak, amikor egyáltalán nem kap vezetékes orosz gázt a kontinens.
Mi történt? Karbantartás miatt leállt a gázszállítás a Fekete-tenger alatt futó Török Áramlaton. Ez az a vezeték, amelyen Magyarország is kapja az orosz földgáz nagy részét, így jelenleg hazánkba sem szállít a Gazprom, és az országból nagyjából kétszer annyi földgáz megy ki, mint amennyi bejön.
A háború előtt négy vezetéken érkezett orosz gáz Európába. A Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba befutó, de a német ellátásban is fontos Jamalon már 2022 májusában leállította a tranzitot a Gazprom. Az Északi Áramlaton pedig nyáron kezdett el akadozni az ellátás, amely végül a vezeték felrobbantása után ősszel teljesen leállt.
Számokban: a covid előtt még nemritkán napi 400-500 millió köbméter orosz gáz érkezett a kontinensre. A járvány miatt visszaeső kereslet hatására ez csökkent, de még 2020-2021-ben is jellemzően 350 és 450 millió köbméter között mozgott.
Az oroszok már jóval a háború előtt elkezdték csökkenteni a szállításokat, az útvonalak fokozatos kiesése után azonban teljesen bezuhant az európai orosz vezetékes gázimport. Az elmúlt bő másfél évben soha nem ment 100 millió köbméter fölé a napi behozatal, az átlag pedig a 75 milliót sem ért el.
Az Északi Áramlat felrobbantása óta az orosz gáz fele Ukrajnán, a másik fele a déli útvonalon, a Török Áramlaton keresztül érkezik. A karbantartással ez utóbbi esik ki, ami azt jelenti, hogy napokig legfeljebb 35-40 millió köbméter behozatallal számolhatunk. Ez a tizede sincs a gázválság előtti importnak.
Felülnézet: bár Európa legkésőbb a 2006-os és 2009-es gázkrízisek és ellátási problémák óta tisztában volt az orosz szállítások kockázataival, az oroszok részesedése az EU gázellátásában 2021-ig nem csökkent érdemben.
A háború kirobbanása után azonban az unió rohamtempóban kezdett el dolgozni az orosz gáz kiváltásán. Részesedésük az importból a 2021-es negyven százalékról két év alatt 8 százalékra esett. Igaz, ez csak a vezetékes gáz, a behozatal további 6 százaléka szintén Oroszországból érkezett, csak hajókon LNG formájában.
Mi várható? Az év végén lejár az Ukrajna és Oroszország közötti gáztranzit-szerződés, és főleg ukrán részről nem is nagyon mutatkozik hajlandóság a megállapodás meghosszabbítására. Ez azt jelentené, hogy a bő fél évszázada először tartósan leállhatnak az orosz szállítások ezen az útvonalon.
Bár sokan reménykednek benne – magyar oldalról is –, hogy végül megegyeznek a felek, ha erre nem kerül sor, az komoly ellátási kockázatot jelentene. Az egy dolog, hogy 2025-től a mostanihoz hasonló tervezett leállások idején néhány napra teljesen orosz gáz nélkül maradna Európa, de egy nem várt esemény akár tartósan is kiütheti az orosz importot.
Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.