Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. június 5. 11:36 Világ

Csak Ukrajnán keresztül jön vezetékes orosz gáz Európába

Tegnap óta kizárólag az Ukrajna alatt futó Testvériség vezetéken keresztül küld gázt Európába a Gazprom. Ha az ukránoknak és az oroszoknak év végéig nem sikerül megegyeznie a szállítások folytatásáról, jövőre lehet olyan időszak, amikor egyáltalán nem kap vezetékes orosz gázt a kontinens.

Mi történt? Karbantartás miatt leállt a gázszállítás a Fekete-tenger alatt futó Török Áramlaton. Ez az a vezeték, amelyen Magyarország is kapja az orosz földgáz nagy részét, így jelenleg hazánkba sem szállít a Gazprom, és az országból nagyjából kétszer annyi földgáz megy ki, mint amennyi bejön.

  • A háború előtt négy vezetéken érkezett orosz gáz Európába. A Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba befutó, de a német ellátásban is fontos Jamalon már 2022 májusában leállította a tranzitot a Gazprom. Az Északi Áramlaton pedig nyáron kezdett el akadozni az ellátás, amely végül a vezeték felrobbantása után ősszel teljesen leállt.

Számokban: a covid előtt még nemritkán napi 400-500 millió köbméter orosz gáz érkezett a kontinensre. A járvány miatt visszaeső kereslet hatására ez csökkent, de még 2020-2021-ben is jellemzően 350 és 450 millió köbméter között mozgott.

  • Az oroszok már jóval a háború előtt elkezdték csökkenteni a szállításokat, az útvonalak fokozatos kiesése után azonban teljesen bezuhant az európai orosz vezetékes gázimport. Az elmúlt bő másfél évben soha nem ment 100 millió köbméter fölé a napi behozatal, az átlag pedig a 75 milliót sem ért el.
  • Az Északi Áramlat felrobbantása óta az orosz gáz fele Ukrajnán, a másik fele a déli útvonalon, a Török Áramlaton keresztül érkezik. A karbantartással ez utóbbi esik ki, ami azt jelenti, hogy napokig legfeljebb 35-40 millió köbméter behozatallal számolhatunk. Ez a tizede sincs a gázválság előtti importnak.

Felülnézet: bár Európa legkésőbb a 2006-os és 2009-es gázkrízisek és ellátási problémák óta tisztában volt az orosz szállítások kockázataival, az oroszok részesedése az EU gázellátásában 2021-ig nem csökkent érdemben.

  • A háború kirobbanása után azonban az unió rohamtempóban kezdett el dolgozni az orosz gáz kiváltásán. Részesedésük az importból a 2021-es negyven százalékról két év alatt 8 százalékra esett. Igaz, ez csak a vezetékes gáz, a behozatal további 6 százaléka szintén Oroszországból érkezett, csak hajókon LNG formájában.

Mi várható? Az év végén lejár az Ukrajna és Oroszország közötti gáztranzit-szerződés, és főleg ukrán részről nem is nagyon mutatkozik hajlandóság a megállapodás meghosszabbítására. Ez azt jelentené, hogy a bő fél évszázada először tartósan leállhatnak az orosz szállítások ezen az útvonalon.

  • Bár sokan reménykednek benne – magyar oldalról is –, hogy végül megegyeznek a felek, ha erre nem kerül sor, az komoly ellátási kockázatot jelentene. Az egy dolog, hogy 2025-től a mostanihoz hasonló tervezett leállások idején néhány napra teljesen orosz gáz nélkül maradna Európa, de egy nem várt esemény akár tartósan is kiütheti az orosz importot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMost látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat EurópábanAz európai piac összeomlása miatt lett közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges a Gazprom orosz gázóriás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegvan a recept, hogyan lehet leválni az orosz gázról: politikai akarat, kényszer, beruházásokNem akkor, amikor mondták, de rendkívül gyorsan kiváltotta az orosz földgázimportot Lengyelország. Sokat segített, hogy évek óta készültek erre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA háború óta még többet is fogyaszt Európa abból az orosz gázból, amit most szankcionálnaMíg az orosz vezetékes gáztól a 2021-es 40 százalékról 2023-ra százalékra csökkentette függőségét az EU, az LNG importja nőtt is az elmúlt években.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ földgáz gazprom orosz gáz orosz gázimport Oroszország Ukrajna Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Hajdu Miklós
2024. november 28. 16:28 Vállalat, Világ

Ez nem Kurzarbeit-válság: tömegeket bocsátanak el német nagyvállalatok

Éles különbség a német ipar mostani és 2020-as válsága között, hogy számos vállalat megválik a korábban nagy nehézségek árán toborzott dolgozóitól.

Stubnya Bence
2024. november 27. 14:36 Vállalat, Világ

Ezermilliárdos kedvezménnyel tukmálják elektromos autóikat a büntetéstől tartó gyártók

Hatalmas akciókkal próbálják elérni a kötelező értékesítési kvótát az Egyesült Királyságban, és uniós szemszögből is érdekes, hogy mire mennek ezzel.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. december 2. 06:06 Élet

Újra lehet napelemet telepíteni állami támogatással, akkumulátor nélkül?

A jövőre induló Vidéki Otthonfelújítási Programban benne van a napelem, elég furcsa módon mindenféle kötöttség nélkül.

Stubnya Bence
2024. november 30. 06:02 Podcast

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.

Al-Hilal István
2024. november 29. 15:12 Pénz

Befektetési lehetőségeket is hozott a klímacsúcs

A vegyipar, a kritikus ásványi anyagok és fémek, az erdészet, a vízügyi megoldások és a regeneratív mezőgazdaság is nagyobb szerepet kaphat a jövőben.