Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. március 24. 16:34 Világ

Putyin inváziója alaposan átrendezte a lengyel munkarőpiacot, minden második cégnél dolgozik már ukrán alkalmazott

Egyharmadról közel ötven százalékra nőtt Lengyelországban az ukránokat foglalkoztató cégek aránya egy év alatt, derül ki a Notes from Poland által hivatkozott felmérés eredményeiből. A háború elől menekülők ráadásul egyre gyakrabban töltenek be magasabb szintű pozíciókat, és tavaly először érte el az egymillió főt az országban dolgozó külföldiek száma.

Közülük a legtöbben – közel 740 ezren ukránok, miközben Ukrajnából elsősorban Lengyelországba menekülnek a háború elől, a két nemzet tehát erősen egymásra utalttá vált. A munkavállaláshoz szükséges engedélyeket azonban már több, mint 900 ezer alkalommal igényelték az ukrán menekültek az elmúlt egy évben, sokuk tehát a háború ellenére visszatért az országába.

A visszavándorlás főleg az építőiparban, a gyárakban és a szállítmányozás területén dolgozó férfiak körében jellemző, akik többnyire katonai szolgálatra jelentkeznek Ukrajna védelméért. A hadiállapot miatt a férfiak zöme ráadásul nem is hagyhatja el az ország területét, így a menekülők között főleg nők és gyerekek vannak, jócskán átalakult tehát a Lengyelországban tartózkodó ukránok demográfiai összetétele.

Jelentős változás továbbá, hogy a háború előtt zömmel mezőgazdasági és építőipari idénymunkákra érkeztek ukrán vendégmunkások Lengyelországba, míg a menekültek között sokan magasan képzettek. E tendenciáknak is köszönhető, hogy változnak az ukránok által betöltött munkakörök, a lap által közölt friss statisztikák szerint közel egyharmaduk középvezetőként dolgozik, ami 13 százalékpontos emelkedés az egy évvel korábbi adathoz képest.

A felmérésből kiderül az is, hogy az ukránok számára ajánlott fizetések gyakran elmaradnak az átlagtól, sőt, akár a minimálbértől is. Ugyanakkor a munkáltatók közel fele pozitívan vélekedik az Ukrajnából érkező munkaerőről, megelégedésükre többnyire a jó alkalmazkodókészség, munkamorál és nyelvismeret ad okot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDőlnek a fegyverszállítási tabuk, de mire megy ezzel Ukrajna?Egymást követik a bejelentések a pénteki csúcstalálkozó előtt, de a németek még mindig hezitálnak a tankokkal kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk150 tankot készít fel ukrajnai bevetésre a magyar kormány stratégiai partnereNehezen született meg a politikai döntés, de a Rheinmetall most már gőzerővel dolgozik a raktárakból előszedett harckocsik használható állapotba hozásán.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Lengyelország orosz-ukrán háború ukrán menekültek ukrán munkavállalók Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.