Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. október 3. 09:55 Világ

Az orosz repülőgépipar szeretné ontani magából a saját gyártású utasszállítókat, csak figyelmen kívül hagynak egy fontos tényezőt

Oroszország 2030-ra 1000 utasszállító repülőgép gyártását tűzte ki célul helyben gyártott alkatrészek felhasználásával – közölte szerdán a Reuters hírügynökséggel a Rosztek nevű állami tulajdonú mérnöki és hadiipari vállalat.

Ahogy arról a G7-en korábban is írtunk, az Oroszországgal szembeni nyugati szankciók önellátásra kényszerítik az ország légiközlekedési ágazatát. Az országban használt, jelentős részben nyugati repülőgépflotta javítását a szankciók például szinte teljesen ellehetetlenítették. A Reuters például augusztusban írta meg, hogy az orosz légitársaságok, köztük az állami irányítás alatt álló Aeroflot a meglévő repülőgépekből kiszerelt alkatrészekkel igyekeznek helyettesíteni a nyugati importot. A Rosztek ezért most azzal próbálkozik, hogy az eddig importált alkatrészeket helyi alkatrészekkel helyettesítse.

Az állami cég a Reutersnek úgy nyilatkozott, hogy a külföldi gépek folyamatosan kikerülnek majd az Oroszországban repülő flottákból, mivel úgy vélik, hogy az amerikai székhelyű Boeing és a francia székhelyű Airbus már soha nem fog repülőgépeket szállítani Oroszországba.

Az importhelyettesítés lehetőségeivel kapcsolatban nem mindenki ennyire optimista. Oleg Vjugin, volt pénzügyminiszterhelyettes és jegybanki alelnök a Reutersnek adott múlt heti interjújában azt mondta, hogy Oroszország a szankciók miatt évekig tartó technológiai fejlődési visszaesés elé nézhet.

A világ halad előre, de Oroszország másodosztályú technológiákat fog használni, és hatalmas erőforrásokat költ majd arra, hogy létrehozza azt, ami már van a világon, de nem lehet importálni

– mondta Vjugin a hírügynökségnek.

Richard Aboulafia repülőgépipari elemző, az amerikai székhelyű AeroDynamic Advisory ügyvezető igazgatója szerint teljesen irreális, hogy az orosz cég 2030-ig 1000 utasszállító repülőgépet építsen. Szerinte még akkor is nagyon nehezen tudnának néhány tucatnyi gépnél többet gyártani, ha sikerül félvezetőket és más létfontosságú alkatrészeket beszerezniük nyugatról. A Reuters által megismert orosz kormányzati dokumentum szerint az orosz repülőgépiparban 2021-ben felhasznált alkatrészek és technológiák fele külföldről származott.

A Reuters cikkéből az is kiderül, hogy az orosz cég teszteli az Airbusok és Boeingek helyett bevetni tervezett modelljének hazai alkatrészekből épített változatát, de egyelőre nehezen megy még az olyan kulcsfontosságú alkatrészek, mint például a motor helyettesítése is.

A brüsszeli székhelyű Bruegel agytröszt márciusi elemzése szerint Oroszország jelentősen függött csúcstechnológiai termékek behozatalától, az import értéke évente mintegy 19 milliárd dollárt ért el ebben a termékkategóriában. Ennek legnagyobb része (45 százalék) az EU-ból származott, 21 százaléka az USA-ból, 11 százaléka Kínából és 2 százaléka az Egyesült Királyságból. A csúcstechnológiai importon belül kiemelt volt a repülőgépipari termékek kategóriája (közel 6 milliárd dollár értékben) és az információs és kommunikációs termékeké (közel 4 milliárd dollár 2019-ben).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szankciók legalább két évtizedes stagnálásba küldik az orosz gazdaságotTóth-Czifra András, Oroszországgal foglalkozó politikai elemző szerint a felszín alatt látszik, hogy az orosz gazdasági modell komoly kihívásokkal küzd. G7 Podcast!

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ légiközlekedés Oroszország repülőgép repülőgépgyártás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2025. május 14. 12:10 Világ

Zakatol a háború, dübörög a diplomácia, az orosz gazdaság köhög

Mindenki Trump kegyeit keresi, de ha létre is jön az isztambuli orosz-ukrán találkozó, nem valószínű, hogy sokkal közelebb kerülünk a békéhez.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 16:39 Világ

Növelheti a kínai fegyverek népszerűségét a rövid indiai-pakisztáni háború

Kelendőbbek lehetnek az élesben korábban nem bizonyított kínai fegyverek, miután valószínűleg ezeknek köszönhetők a kezdeti pakisztáni légi sikerek.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 12:05 Világ

Miután megdrágította az EU a kínai e-autókat, elkezdtek benzinest hozni

Nem sikerült megállítani a terjeszkedést, a kínai márkák piaci részesedése öt százalék fölé emelkedett.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. május 15. 12:56 Közélet, Vállalat

Akár NER-es lenyúlások előtt is teret nyithat a nagytakarítási törvény

A pongyola tervezet szerint szinte minden exportőrt és külföldről vásároló céget is szankcionálni lehet, ha Lánczi Tamásék úgy döntenek.

Gergely Péter
2025. május 15. 09:33 Pénz

Egyre olcsóbbak a személyi kölcsönök nagy testvérei

Egyre kedvezőbb a szabad felhasználású jelzáloghitelek árazása, de változatlanul csak kiegészítő termékek a lakossági finanszírozásban.

Jandó Zoltán
2025. május 15. 05:50 Közélet

Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

A Tiborcz István üzleti körével bizniszelő Balázs Attila romániai vállalata vett egy másfélmilliárdos repülőt, a csoporton belül legalább a másodikat.