Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. augusztus 20. 11:31 Világ

Nagyon népszerű volt, de szeptembertől nem biztos, hogy marad a 9 eurós bérlet Németországban

Népszerű volt a lakosság körében és a megélhetési költségek csökkentéséhez is hozzájárult a nyár elején Németországban bevezetett 9 eurós, összes országos tömegközlekedési hálózatra érvényes bérlet, augusztus végétől azonban kifut az eredetileg is csak három hónaposra tervezett akció. A német kormánykoalíción belül a zöldek és szociáldemokraták valamilyen formában folytatást szeretnének, ugyanakkor a liberális pénzügyminiszter, Christian Lindner ezt erősen ellenzi – írja a Bloomberg.

A Németország egész területén, helyi, helyközi és regionális tömegközlekedésre (vasútra, buszra, villamosra, metróra) is érvényes 9 eurós havi bérletet júniusban vezették be az energiaárak megemelkedése miatt növekvő megélhetési költségek enyhítése és autóhasználat visszaszorítása érdekében. A jegy rendkívül népszerűnek bizonyult. A 30 kilométernél hosszabb vonatutak száma 42 százalékkal nőtt 2019-hez képest, a Németország vidéki turisztikai gócpontjaira irányuló vasúti utazások száma pedig csak nem megduplázódott.

A Kantar júliusi közvélemény-kutatása szerint a válaszadók 80 százaléka támogatta az akció meghosszabbítását, ez ugyanakkor nem fog megvalósulni, ha csak a német pénzügyminiszteren múlik. Christian Lindner a múlt héten a lakosság “potyautas hozzáállását” (Gratismentalität) kritizálva Twitteren arról írt, hogy az intézkedés hosszabb távon pénzügyileg nem fenntartható (havonta 2,5 milliárd euróba, tehát nagyjából ezer milliárd forintba kerül).

Az intézkedés a kölni Német Gazdaságkutató Intézet számításai szerint júniusban 2 százalékponttal csökkentette az inflációt. Az intézkedés hatásait értékelő tanulmány szerzője szerint ettől függetlenül viszont érdemes végiggondolni, hogy ugyanennyi pénzből nem lehet-e hatékonyabban enyhíteni az alacsony jövedelmű háztartások terheit, például direkt transzferekkel.

Az olcsó bérlet kritikusai azzal érvelnek, hogy az olcsó bérlet csak kis mértékben csökkentette az autóhasználatot és inkább a szabadidős utak számát növelte. A Müncheni Műszaki Egyetemen (Technischen Universität München) készült tanulmány ezt egyébként megerősíti: eszerint csak a müncheniek három százaléka használta kevesebbet az autóját, miközben a megkérdezettek harmada mondta, hogy többet használta a tömegközlekedést. A kutatók ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a megkérdezettek 22 százaléka ezelőtt szinte egyáltalán nem járt busszal vagy vonattal, és elképzelhető, hogy a jövőben többet utaznának tömegközlekedéssel. Az intézkedés támogatói azzal is érvelnek, hogy a nyári időszakban magától értetődő eredmény volt a szabadidős utazások számának növekedése.

A zöldek és szociáldemokraták folytatásra vonatkozó tervei melletti érv lehet még, hogy Németországban várhatóan tovább nő az infláció a következő hónapokban. A fűtési szezon közeledtével, valamint az orosz gázszállítmányok bizonytalansága miatt a lakosság költségei is tovább emelkedhetnek. A pénzügyminiszter azonban az olcsó bérlet meghosszabbítása vagy egy újabb kedvező konstrukció bevezetése helyett inkább a személyijövedelem-adó kulcsokat változtatná meg úgy, hogy ne alakulhassanak ki olyan béremelések, amikor valakinek a bérét inflációval korrigálják, és ezzel a fizetése magasabb kategóriába kerülve reálértelemben csökken.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSem az olcsó német bérlet, sem a luxemburgi ingyenes tömegközlekedés nem lett egyértelmű sikertörténetNémetországban és Luxemburgban sem látszik egyelőre, hogy a kedvezményes vagy ingyenes tömegközlekedés megoldást jelentene a túlzott autós forgalomra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ ingyenes tömegközlekedés közlekedés németország tömegközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.