Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. augusztus 1. 10:10 Tech, Világ

Nyugdíjazzák a vadászgépet, amelynek több mint fele lezuhant, mégis 60 éve szolgál

Csütörtökön lezuhant az indiai légierő egy MiG-21-es, kiképző változatú vadászrepülője, a szerencsétlenségben mindkét pilóta életét vesztette. Ez a típus hatodik balesete az utóbbi 20 hónapban, amely során öt pilóta halt meg, és a statisztika hosszabb távon sem jobb. Az eset kapcsán arra emlékeztet az indiai sajtó és a Reuters, hogy az ország várhatóan három év múlva – több mint 60 év szolgálat után – nyugdíjazza a típust.

A jellegzetes megjelenésű MiG-21-es valaha a keleti blokk meghatározó vadászrepülője volt, a magyar légierő gerincét is ez a típus alkotta évtizedeken keresztül; idehaza végül 2000-ben vonták ki a szolgálatból. Térségünkben a horvát és a román légierő alkalmazza még a típust, de már mindkét országban folyamatban van a leváltása. A román légierő legutóbb március elején vesztett egy MiG-21-est az ország délkeleti részén, ráadásul a pilóta felkutatására küldött helikopter is lezuhant, és mindenki meghalt, aki a fedélzeten volt (akárcsak a vadászgép pilótája, összesen nyolc áldozatot követelt a két eset).

A típust sok olyan ország is szolgálatba állította, amely rendszeresen vásárolt szovjet haditechnikai eszközöket, India pedig licencben is gyártotta. A MiG-21-esek 1963 óta állnak szolgálatban Indiában, a jelenleg is használt Bison változat 2001-ben kezdett megjelenni az indiai repülőszázadokban. A típus máshol is csapnivaló baleseti statisztikát produkált, de az indiait nem túlzás tragikusnak minősíteni: 2012-ben a védelmi miniszter a parlamentben azt mondta, hogy 

az ország 872 MiG-21-esének több mint fele balesetekben veszett oda,

és az arányok azóta sem igazán javultak. Ennek nyomán az indiai sajtó nem finomkodik a típus minősítésével, gyakran emlegetik például repülő koporsóként. A balesetek több mint 400 pilóta és 60 civil életét követelték az évtizedek során.

Mindezzel együtt a típus fontos részét képezi jelenleg is az ország légi erejének, még a Pakisztán elleni, három évvel ezelőtti mini légi háborút is ezekkel vívta meg (és legalább egyet el is vesztett, de a pilóta életben maradt). Közben ugyanakkor minden korszerűsítés ellenére is egyértelmű, hogy a típus felett eljárt az idő, és azt a négy vadászrepülő-századot, amely jelenleg még MiG-21-esekkel repül, 2025-ig fokozatosan átfegyverzik a hazai gyártású Tejas típusra. Egy században 16-18 repülő van, azaz még körülbelül 70-et használ az indiai légierő a szovjet eredetű típusból.

Igaz, hivatalosan még nem erősítették meg a kivonási menetrendet, amelyről a Times of India írt, egy név nélkül nyilatkozó illetékes csak annyit mondott a Reutersnek, hogy az ukrajnai háború miatt egyre nehezebb a pótalkatrészek beszerzése Oroszországból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlyan géppel háborúzik egy atomhatalom, amelyet mi már rég kikukáztunkHiába nagyhatalom India, Pakisztán ellen most mégis MiG-21-eseket küldött harcba, amelyeket a világ legtöbb országa már rég kivont a hadrendből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa egyik legerősebb hadseregét hozza létre Magyarország elhidegült szövetségeseLengyelország a II. világháború óta a legnagyobb hadi fejlesztését hajtja végre. Ezzel a lengyel hadsereg a NATO hat legerősebbje közé kerül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHasznált, 35 éves vadászgépeket vesz az Egyesült ÁllamokHadrendből kivont svájci repülőket akar venni az amerikai flotta, hogy az ellenség szerepét játsszák el a felkészülés során.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ baleset haditechnika india MiG-21 vadászgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.