Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. augusztus 1. 10:10 Tech, Világ

Nyugdíjazzák a vadászgépet, amelynek több mint fele lezuhant, mégis 60 éve szolgál

Csütörtökön lezuhant az indiai légierő egy MiG-21-es, kiképző változatú vadászrepülője, a szerencsétlenségben mindkét pilóta életét vesztette. Ez a típus hatodik balesete az utóbbi 20 hónapban, amely során öt pilóta halt meg, és a statisztika hosszabb távon sem jobb. Az eset kapcsán arra emlékeztet az indiai sajtó és a Reuters, hogy az ország várhatóan három év múlva – több mint 60 év szolgálat után – nyugdíjazza a típust.

A jellegzetes megjelenésű MiG-21-es valaha a keleti blokk meghatározó vadászrepülője volt, a magyar légierő gerincét is ez a típus alkotta évtizedeken keresztül; idehaza végül 2000-ben vonták ki a szolgálatból. Térségünkben a horvát és a román légierő alkalmazza még a típust, de már mindkét országban folyamatban van a leváltása. A román légierő legutóbb március elején vesztett egy MiG-21-est az ország délkeleti részén, ráadásul a pilóta felkutatására küldött helikopter is lezuhant, és mindenki meghalt, aki a fedélzeten volt (akárcsak a vadászgép pilótája, összesen nyolc áldozatot követelt a két eset).

A típust sok olyan ország is szolgálatba állította, amely rendszeresen vásárolt szovjet haditechnikai eszközöket, India pedig licencben is gyártotta. A MiG-21-esek 1963 óta állnak szolgálatban Indiában, a jelenleg is használt Bison változat 2001-ben kezdett megjelenni az indiai repülőszázadokban. A típus máshol is csapnivaló baleseti statisztikát produkált, de az indiait nem túlzás tragikusnak minősíteni: 2012-ben a védelmi miniszter a parlamentben azt mondta, hogy 

az ország 872 MiG-21-esének több mint fele balesetekben veszett oda,

és az arányok azóta sem igazán javultak. Ennek nyomán az indiai sajtó nem finomkodik a típus minősítésével, gyakran emlegetik például repülő koporsóként. A balesetek több mint 400 pilóta és 60 civil életét követelték az évtizedek során.

Mindezzel együtt a típus fontos részét képezi jelenleg is az ország légi erejének, még a Pakisztán elleni, három évvel ezelőtti mini légi háborút is ezekkel vívta meg (és legalább egyet el is vesztett, de a pilóta életben maradt). Közben ugyanakkor minden korszerűsítés ellenére is egyértelmű, hogy a típus felett eljárt az idő, és azt a négy vadászrepülő-századot, amely jelenleg még MiG-21-esekkel repül, 2025-ig fokozatosan átfegyverzik a hazai gyártású Tejas típusra. Egy században 16-18 repülő van, azaz még körülbelül 70-et használ az indiai légierő a szovjet eredetű típusból.

Igaz, hivatalosan még nem erősítették meg a kivonási menetrendet, amelyről a Times of India írt, egy név nélkül nyilatkozó illetékes csak annyit mondott a Reutersnek, hogy az ukrajnai háború miatt egyre nehezebb a pótalkatrészek beszerzése Oroszországból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlyan géppel háborúzik egy atomhatalom, amelyet mi már rég kikukáztunkHiába nagyhatalom India, Pakisztán ellen most mégis MiG-21-eseket küldött harcba, amelyeket a világ legtöbb országa már rég kivont a hadrendből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa egyik legerősebb hadseregét hozza létre Magyarország elhidegült szövetségeseLengyelország a II. világháború óta a legnagyobb hadi fejlesztését hajtja végre. Ezzel a lengyel hadsereg a NATO hat legerősebbje közé kerül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHasznált, 35 éves vadászgépeket vesz az Egyesült ÁllamokHadrendből kivont svájci repülőket akar venni az amerikai flotta, hogy az ellenség szerepét játsszák el a felkészülés során.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ baleset haditechnika india MiG-21 vadászgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 27. 04:52 Tech, Világ

Mire jó az energiacímke, ha ekkora káosz van mögötte?

Itt egy A kategóriás mosógép, ajánlunk hozzá egy A+++-20%-os szárítót, tévéből viszont a G kategóriás a legújabb. Érthető? Nem csoda, ha nem, és erről nem a fogyasztók tehetnek.

Vermes Nikolett
2024. szeptember 1. 04:50 Élet, Tech

Kapzsi fiatalokat, hiszékeny időseket és céges profikat is csőbe húznak az online csalók

Egyre kifinomultabban és gyorsabban dolgoznak az online pénzügyi csalók; ha túl jó egy ajánlat ahhoz, hogy igaz legyen, akkor az átverés.

Torontáli Zoltán
2024. augusztus 30. 05:10 Közélet, Tech

Nyolc eltékozolt év után vége a személyi igazolványhoz járó e-aláírásnak

Túl bonyolult volt igényelni, nem segítették a terjedését, értelmetlenné is vált, és most más jön helyette.

Fontos

Bucsky Péter
2024. október 4. 05:22 Közélet

Kétséges a megtérülése, mégis egyre csak nő a külföldi egyetemisták ösztöndíjkerete

Évi tízmilliárdokat költ arra a kormány, hogy fejlődő országokból Magyarországra hozzon egyetemistákat, de végzés után nem ösztönzi, hogy itt is helyezkedjenek el.

Jandó Zoltán
2024. október 3. 04:42 Adat, Élet

Adóparadicsom a focisták számára Magyarország

Még Monacónál is kedvezőbb adózási feltételeket teremtett a kormány a hazai futballban. Ennek is köszönhetően versenyezhet a Fradi már nyugat-európai klubokkal is játékosokért.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.