Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. augusztus 1. 10:10 Tech, Világ

Nyugdíjazzák a vadászgépet, amelynek több mint fele lezuhant, mégis 60 éve szolgál

Csütörtökön lezuhant az indiai légierő egy MiG-21-es, kiképző változatú vadászrepülője, a szerencsétlenségben mindkét pilóta életét vesztette. Ez a típus hatodik balesete az utóbbi 20 hónapban, amely során öt pilóta halt meg, és a statisztika hosszabb távon sem jobb. Az eset kapcsán arra emlékeztet az indiai sajtó és a Reuters, hogy az ország várhatóan három év múlva – több mint 60 év szolgálat után – nyugdíjazza a típust.

A jellegzetes megjelenésű MiG-21-es valaha a keleti blokk meghatározó vadászrepülője volt, a magyar légierő gerincét is ez a típus alkotta évtizedeken keresztül; idehaza végül 2000-ben vonták ki a szolgálatból. Térségünkben a horvát és a román légierő alkalmazza még a típust, de már mindkét országban folyamatban van a leváltása. A román légierő legutóbb március elején vesztett egy MiG-21-est az ország délkeleti részén, ráadásul a pilóta felkutatására küldött helikopter is lezuhant, és mindenki meghalt, aki a fedélzeten volt (akárcsak a vadászgép pilótája, összesen nyolc áldozatot követelt a két eset).

A típust sok olyan ország is szolgálatba állította, amely rendszeresen vásárolt szovjet haditechnikai eszközöket, India pedig licencben is gyártotta. A MiG-21-esek 1963 óta állnak szolgálatban Indiában, a jelenleg is használt Bison változat 2001-ben kezdett megjelenni az indiai repülőszázadokban. A típus máshol is csapnivaló baleseti statisztikát produkált, de az indiait nem túlzás tragikusnak minősíteni: 2012-ben a védelmi miniszter a parlamentben azt mondta, hogy 

az ország 872 MiG-21-esének több mint fele balesetekben veszett oda,

és az arányok azóta sem igazán javultak. Ennek nyomán az indiai sajtó nem finomkodik a típus minősítésével, gyakran emlegetik például repülő koporsóként. A balesetek több mint 400 pilóta és 60 civil életét követelték az évtizedek során.

Mindezzel együtt a típus fontos részét képezi jelenleg is az ország légi erejének, még a Pakisztán elleni, három évvel ezelőtti mini légi háborút is ezekkel vívta meg (és legalább egyet el is vesztett, de a pilóta életben maradt). Közben ugyanakkor minden korszerűsítés ellenére is egyértelmű, hogy a típus felett eljárt az idő, és azt a négy vadászrepülő-századot, amely jelenleg még MiG-21-esekkel repül, 2025-ig fokozatosan átfegyverzik a hazai gyártású Tejas típusra. Egy században 16-18 repülő van, azaz még körülbelül 70-et használ az indiai légierő a szovjet eredetű típusból.

Igaz, hivatalosan még nem erősítették meg a kivonási menetrendet, amelyről a Times of India írt, egy név nélkül nyilatkozó illetékes csak annyit mondott a Reutersnek, hogy az ukrajnai háború miatt egyre nehezebb a pótalkatrészek beszerzése Oroszországból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlyan géppel háborúzik egy atomhatalom, amelyet mi már rég kikukáztunkHiába nagyhatalom India, Pakisztán ellen most mégis MiG-21-eseket küldött harcba, amelyeket a világ legtöbb országa már rég kivont a hadrendből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa egyik legerősebb hadseregét hozza létre Magyarország elhidegült szövetségeseLengyelország a II. világháború óta a legnagyobb hadi fejlesztését hajtja végre. Ezzel a lengyel hadsereg a NATO hat legerősebbje közé kerül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHasznált, 35 éves vadászgépeket vesz az Egyesült ÁllamokHadrendből kivont svájci repülőket akar venni az amerikai flotta, hogy az ellenség szerepét játsszák el a felkészülés során.

Tech Világ baleset haditechnika india MiG-21 vadászgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2022. augusztus 12. 04:34 Élet, Tech

Kapható a boltban, csökkenti a rezsit, de nem használhatod: káosz van az erkélynapelemek körül

Feltehetem? Mi van, ha feljelent a szomszéd? Miért nem engedik Magyarországon, ha máshol egy uniós rendeletre hivatkozva szabad használni?

Pálos Máté
2022. augusztus 10. 09:44 Tech

A gyártókon kívül senkinek sem jó, hogy három év után ki kell dobni a telefont, mégis nehéz változtatni

A nagy márkák többsége jelenleg még azt sem teszi meg, hogy elárulja a termékével kapcsolatban a betervezett életciklust.

Avatar
2022. augusztus 7. 04:34 Tech

2035-től ugyan villanyautóké lenne a főszerep Európában, de odáig eljutni nagyon nehéz lesz

2035-től nem lehet olyan új autót forgalomba helyezni az EU-ban, amit fosszilis üzemanyag hajt. A szabályozás elég szigorú, és a szakértők attól tartanak, hogy komoly véráldozatokkal fog járni.

Fontos

Bőgel György
2022. augusztus 11. 18:03 Vállalat

Rengeteg magyar köszönheti munkahelyét a kiszervezéseknek, de megtörőben a lendület

Számos csapás érte a közelmúltban a nemzetközi gazdasági integrációt, a sokszereplős nemzetközi ellátási láncokat, felhívva a figyelmet a rendszer sebezhetőségére.

Stubnya Bence
2022. augusztus 11. 14:24 Világ

Forradalmi az amerikai klímavédelmi csomag, de az 1,5 fokos célt bukjuk vele

Több amerikai elnök is nekifutott már, de ez az első alkalom, hogy egy klímacsomagot sikerült átnyomni a szenátuson. Ez nagy dolog, még ha sok baj is van a törvénnyel.

Avatar
2022. augusztus 11. 04:34 Világ

Őrültség rakétákkal lőni Európa legnagyobb atomerőművét, de lehet-e Csernobil Zaporizzsjából?

Példa nélküli, hogy egy működő atomerőmű körül harcok dúljanak, a felek egymást vádolják azzal, hogy nukleáris katasztrófát kockáztatnak.