Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. augusztus 1. 10:10 Tech, Világ

Nyugdíjazzák a vadászgépet, amelynek több mint fele lezuhant, mégis 60 éve szolgál

Csütörtökön lezuhant az indiai légierő egy MiG-21-es, kiképző változatú vadászrepülője, a szerencsétlenségben mindkét pilóta életét vesztette. Ez a típus hatodik balesete az utóbbi 20 hónapban, amely során öt pilóta halt meg, és a statisztika hosszabb távon sem jobb. Az eset kapcsán arra emlékeztet az indiai sajtó és a Reuters, hogy az ország várhatóan három év múlva – több mint 60 év szolgálat után – nyugdíjazza a típust.

A jellegzetes megjelenésű MiG-21-es valaha a keleti blokk meghatározó vadászrepülője volt, a magyar légierő gerincét is ez a típus alkotta évtizedeken keresztül; idehaza végül 2000-ben vonták ki a szolgálatból. Térségünkben a horvát és a román légierő alkalmazza még a típust, de már mindkét országban folyamatban van a leváltása. A román légierő legutóbb március elején vesztett egy MiG-21-est az ország délkeleti részén, ráadásul a pilóta felkutatására küldött helikopter is lezuhant, és mindenki meghalt, aki a fedélzeten volt (akárcsak a vadászgép pilótája, összesen nyolc áldozatot követelt a két eset).

A típust sok olyan ország is szolgálatba állította, amely rendszeresen vásárolt szovjet haditechnikai eszközöket, India pedig licencben is gyártotta. A MiG-21-esek 1963 óta állnak szolgálatban Indiában, a jelenleg is használt Bison változat 2001-ben kezdett megjelenni az indiai repülőszázadokban. A típus máshol is csapnivaló baleseti statisztikát produkált, de az indiait nem túlzás tragikusnak minősíteni: 2012-ben a védelmi miniszter a parlamentben azt mondta, hogy 

az ország 872 MiG-21-esének több mint fele balesetekben veszett oda,

és az arányok azóta sem igazán javultak. Ennek nyomán az indiai sajtó nem finomkodik a típus minősítésével, gyakran emlegetik például repülő koporsóként. A balesetek több mint 400 pilóta és 60 civil életét követelték az évtizedek során.

Mindezzel együtt a típus fontos részét képezi jelenleg is az ország légi erejének, még a Pakisztán elleni, három évvel ezelőtti mini légi háborút is ezekkel vívta meg (és legalább egyet el is vesztett, de a pilóta életben maradt). Közben ugyanakkor minden korszerűsítés ellenére is egyértelmű, hogy a típus felett eljárt az idő, és azt a négy vadászrepülő-századot, amely jelenleg még MiG-21-esekkel repül, 2025-ig fokozatosan átfegyverzik a hazai gyártású Tejas típusra. Egy században 16-18 repülő van, azaz még körülbelül 70-et használ az indiai légierő a szovjet eredetű típusból.

Igaz, hivatalosan még nem erősítették meg a kivonási menetrendet, amelyről a Times of India írt, egy név nélkül nyilatkozó illetékes csak annyit mondott a Reutersnek, hogy az ukrajnai háború miatt egyre nehezebb a pótalkatrészek beszerzése Oroszországból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlyan géppel háborúzik egy atomhatalom, amelyet mi már rég kikukáztunkHiába nagyhatalom India, Pakisztán ellen most mégis MiG-21-eseket küldött harcba, amelyeket a világ legtöbb országa már rég kivont a hadrendből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa egyik legerősebb hadseregét hozza létre Magyarország elhidegült szövetségeseLengyelország a II. világháború óta a legnagyobb hadi fejlesztését hajtja végre. Ezzel a lengyel hadsereg a NATO hat legerősebbje közé kerül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHasznált, 35 éves vadászgépeket vesz az Egyesült ÁllamokHadrendből kivont svájci repülőket akar venni az amerikai flotta, hogy az ellenség szerepét játsszák el a felkészülés során.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ baleset haditechnika india MiG-21 vadászgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.