Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. március 1. 11:31 Világ

Olyan géppel háborúzik egy atomhatalom, amelyet mi már rég kikukáztunk

Kissé váratlanul forrósodott fel ismét a helyzet Kasmírban India és Pakisztán között, miután egy pakisztáni gyökerű terrorszervezet február közepén megtámadott egy indiai félkatonai gépkocsioszlopot, megölve 40 embert, mintegy kéttucatot pedig megsebesítve. A megtorlás nem váratott magára sokáig, amelynek nyomán kisebbfajta légi háború bontakozott ki a két ország között.

Február 26-án az indiai légierő Mirage 2000 típusú repülőgépei hajtottak végre légicsapást Kasmír pakisztáni ellenőrzés alatt álló részén a támadást magára vállaló terrorszervezet bázisa ellen. Az indiaiak sikeresnek ítélték meg az akciót, míg a pakisztániak szerint semmifajta kárt nem okoztak a bombák.

Az ezt követő eseményekről is ellentmondásosak a beszámolók, az egyetlen biztos pont, hogy a pakisztániak lelőttek egy indiai MiG-21-est, a pilótáját pedig elfogták. A pakisztániak azt állítják, hogy lelőttek egy másik, ugyanilyen típusú indiai vadászgépet is, amit India tagad. Emellett azt állítja, hogy lelőtt egy pakisztáni F-16-ost, amit viszont Pakisztán nem ismer el.

Biztosan kell még némi idő, hogy ezekben a kérdésekben tisztán lehessen látni, mindenesetre érdekes, hogy milyen gépek csaptak össze. Pakisztáni részről egyébként még ez is vitatott, az ország légiereje azt állítja, hogy a térségben nem is használt F-16-osokat. A széles körben elterjedt amerikai típus (egyik változata) a francia gyártmányú Mirage 2000-essel együtt egyébként az első Orbán-kormány idején versenyben volt a magyar vadászgéptenderen, amelyen végül a svéd Gripen futott be.

A szovjet MiG-21-eseket ennél is jobban ismerhetjük, évtizedeken át ezek képezték a magyar légierő gerincét,

végül 2000-ben vonták ki a típust a hazai állományból. A tervezését tekintve az 50-es évekből származó gép – természetesen korszerűsített formában – valamennyire még tartja magát a térségünkben is, Románia és Horvátország hadrendben tartja, bár már folyamatban van a leváltásuk.

India nemcsak vásárolta a típust a Szovjetuniótól, hanem saját maga is gyártotta, és ma már messze ez az ország számít a legnagyobb MiG-21-üzemeltetőnek. Ami meglehetősen érdekes annak fényében, hogy egy atomhatalomról és a világ egyik leggyorsabb gazdasági növekedését felmutató országáról van szó. A MiG-21-es ugyanis minden korszerűsítése ellenére összességében elavult konstrukciónak számít, csapnivaló baleseti statisztikával, így furcsa, hogy az indiai légierő ezt küldte a presztízse szempontjából létfontosságú harcba, miközben sokkal korszerűbb gépekkel is rendelkezik, például az orosz Szu-30-asokkal.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ F-16 india légiharc MiG-21 Mirage-2000 Pakisztán Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.